آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • آیا محصولات وانتی‌ها ارزان‌تر از میادین میوه و تره بار است؟

    به گزارش خبرگزاری مهر، ارتقای کیفیت محصولات، خدمات‌رسانی به موقع و دسترسی آسان شهروندان با قدرت انتخاب بالا از جمله رویکردهایی است که سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران دنبال می‌کند. با وجود آنکه این سازمان تمام تلاش خود را دارد تا سفره […]

    اشتراک گذاری
    04 مرداد 1404
    کد مطلب : 43513

    به گزارش خبرگزاری مهر، ارتقای کیفیت محصولات، خدمات‌رسانی به موقع و دسترسی آسان شهروندان با قدرت انتخاب بالا از جمله رویکردهایی است که سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران دنبال می‌کند.

    با وجود آنکه این سازمان تمام تلاش خود را دارد تا سفره پایتخت‌نشینان گران نشود، اما گاهی اوقات این مساله مطرح می‌شود که قیمت کالاهایی که توسط وانتی‌ها از کنار بزرگراه‌ها گرفته تا محله‌های شهر تهران عرضه می‌شود؛ ارزان‌تر از محصولاتی است که در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران ارائه می‌شود.

    در حالی این مساله و سوال مطرح می‌شود که طراحان آن نسبت به تنوع کیفیت محصولات ناآگاه هستند و بر اساس یک استدلال غیر منطقی نتیجه‌گیری می‌کنند.

    مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این باره گفت: اولین جواب در طرح موضوع فوق این است که بگوییم هر گردی گردو نیست

    تنوع بالا، کیفیت مناسب و دسترسی آسان؛ مبنای خدمات‌رسانی در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

    مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر هر نوع محصول در حوزه میوه و تره‌بار انواع مختلفی وجود دارد که کیفیت و حتی درجه سلامت آنها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال هر جا اعم از سطح شهر، وانت‌بارها و میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران امکان دارد که کاهو به فروش برسد. شهروندان در نگاه تخصصی نمی‌دانند که در همین محصول تنوع بالا با طعم و کیفیت متفاوت وجود دارد. حتی در این تنوع ما شاهد این هستیم که برخی از انواع کاهو که در منطقه‌ای خاص با مصرف کود بالا تهیه می‌شود، با برخی دیگر که سلامت بیشتری دارند؛ متفاوت است.

    وی افزود: شاهد این مساله هستیم که انواع کاهو از جمله کاهو کرج، کاهو دزفول، کاهو دور شهری و … وجود دارد. البته تنوع این محصولات و متعاقب آن کیفیت نیز متفاوت است. در این صورت چه تضمینی وجود دارد تا کاهویی که توسط وانتی‌های دست‌فروش در سطح شهر و با قیمت اندک به فروش می‌رسد، کیفیت مطلوب داشته تا سلامت شهروان را حفظ کند؟

    مهدی بختیاری‌زاده ادامه داد: زمانی که بهره‌برداران اقدام به تهیه محصولات قابل عرضه در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار می‌کنند کیفیت این محصولات بارها توسط کارشناسان سنجیده می‌شود. کما اینکه این محصولات به صورت تصادفی توسط آزمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سلامت شهروندان حفظ شود.

    صداقت، شرط اول کار در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

    وی افزود: دومین مسأله‌ای که در رابطه با فعالیت وانتی‌ها وجود دارد، عدم صداقت آنها در عرضه محصولات است. از دستکاری ترازو گرفته تا نبود دستگاه پز قابل اطمینان تنها بخش کوچکی از مسائلی است که این فروشندگان دوره‌گرد برای پایتخت‌نشینان به وجود آورده‌اند.

    مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این باره بیان کرد: بارها گزارش‌هایی در سامانه‌های مردمی مانند فروش محصولات توسط وانتی‌ها کمتر از میزان درخواست شده مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر در بیشتر موارد ترازوی این فروشندگان دستکاری شده است و قابلیت اجرای دقیق درخواست خریدار را ندارد و همیشه بیشتر از آنچه مردم درخواست کرده‌اند به آنها می‌فروشد. اغلب محصولات آنها به صورت سبدی یا کارتنی به فروش می‌رسد که وزن آن از میزان خریدی که شهروند درخواست کرده است، کم نمی‌شود و همین ۳۰۰ گرم وزن سبد یا کارتن وقتی برای شهروندان محاسبه می‌شود سود قابل توجهی را عاید وانتی‌ها می‌کند. به عبارتی مبلغی که در این روش به دست می‌آورند قیمت کالای فروخته شده را بسیار بالاتر از نرخنامه‌های میادین و بازارهای میوه و تره‌بار می‌کند.

    مهدی بختیاری‌زاده یادآور شد: این در حالی است که این فروشندگان دستگاه‌های پُز قابل اعتماد ندارد و در مواردی شاهد سو استفاده از کارت بانکی شهروندان بوده‌ایم.
    وی تاکید کرد: مهم‌تر از همه اینکه در صورت بروز مشکلاتی برای سلامت شهروندان، هیچ پیگرد قانونی در این زمینه نمی‌توان انجام داد؛ چرا که این وانتی‌ها دائم جای خود را تغییر می‌دهند.

    عرضه گسترده تنها یک محصول در شهر

    وی اظهار کرد: فرنگیجات و میوه در سطح شهر توزیع می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه این قیمت بسته به بالای شهر یا پایین شهر با گستره‌ای از تنوع روبه‌روست.

    مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در این باره توضیح داد: در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تنها در دو بخش میوه و تره‌بار بیش از ۳۰۰ نوع تنوع وجود دارد که شهروندان می‌توانند محصول مورد نظر خود را به صورت دست‌چین تهیه کنند. این در حالی است که در صورت بروز مشکل در کیفیت کالا می‌توانند آن را پس بیاورند و محصول با کیفیت بهتری را خرید کنند.

    وی افزود: امکان دست‌چین کردن محصولات توسط شهروندان باعث می‌شود تا ۳۰ درصد از محصولات به اصطلاح «پِرت» شود و از چرخه فروش کنار گذاشته شود. در حالی که شهروندان در هنگام خرید از وانت‌بارها امکان دست‌چین محصولات را نداشته و در نتیجه امکان وجود نمونه‌های بی‌کیفیت نیز وجود دارد.

    به گفته مهدی بختیاری‌زاده، میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران تحت هر شرایطی حتی در روزهای بحرانی و جنگ در کنار مردم هستند تا سفره آنها خالی نماند و طبیعی است که در این زمینه نیز رقبایی وجود داشته باشد. مهم این است که تلاش شود تا شهروندان بدون دغدغه مایحتاج خود را تهیه کنند. تمام تلاش سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار این است تا نه تنها تنوع غذایی پایتخت‌نشینان بالا باشد؛ بلکه به راحتی بتوانند کالاهای اساسی خود را تهیه کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *