آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • از پیام تا اثرگذاری؛ نخبگان رسانه‌ای در مسیر تکلیف رهبری

    به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حاجی جباری در یادداشتی با محوریت «هفت تکلیف راهبردی رهبر انقلاب خطاب به اقشار جامعه» نوشته که در ادامه آن را می‌خوانید. «در پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران به مناسبت چهلمین روز شهادت جمعی از هم‌میهنان، سرداران نظامی و دانشمندان هسته‌ای، ایشان به‌عنوان فرمانده‌ای حکیم، هفت تکلیف […]

    اشتراک گذاری
    05 مرداد 1404
    کد مطلب : 45834

    به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حاجی جباری در یادداشتی با محوریت «هفت تکلیف راهبردی رهبر انقلاب خطاب به اقشار جامعه» نوشته که در ادامه آن را می‌خوانید.

    «در پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران به مناسبت چهلمین روز شهادت جمعی از هم‌میهنان، سرداران نظامی و دانشمندان هسته‌ای، ایشان به‌عنوان فرمانده‌ای حکیم، هفت تکلیف راهبردی را برای اقشار مختلف جامعه تعیین کردند.

    در این میان، آنچه بیش از دیگر توصیه‌ها توجه نگارنده را جلب کرد، تکالیف مربوط به «نخبگان علمی» و «گویندگان و قلم‌زنان» بود؛ دو گروهی که به‌دلیل پیوند حرفه‌ای و فکری، اهمیتی دوچندان دارند.

    اما پرسش اینجاست:

    در عصر انفجار اطلاعات و شکاف‌های عاطفی و ذهنی در جامعه، نخبگان رسانه‌ای چگونه می‌توانند به وظیفه حفظ اتحاد ملی عمل کنند؟

    پاسخ به این پرسش، نیازمند رجوع به یکی از پایه‌ای‌ترین نظریه‌های علم ارتباطات است؛ نظریه‌ای که با وجود گذشت دهه‌ها از زمان طرحش، همچنان در درک عملکرد واقعی رسانه در جامعه، حیاتی و الهام‌بخش است.‌

    جریان دو مرحله‌ای پیام؛ از پیام تا تأثیر

    نظریه «جریان دو مرحله‌ای پیام» نخستین‌بار توسط پاول لازارسفلد و همکارانش در کتاب The People's Choice (1944) ارائه شد.

    آن‌ها در جریان یک تحقیق میدانی دریافتند که تأثیر رسانه‌ها، مستقیم و یک‌دست نیست؛ بلکه پیام‌ها ابتدا به دست رهبران افکار می‌رسد (افرادی که به دلایل گوناگون مانند اعتبار اجتماعی، دانش، تجربه یا محبوبیت محلی در حلقه‌های اجتماعی نفوذ دارند) و سپس از طریق آن‌ها به سایر افراد جامعه منتقل می‌شود.

    این نظریه بعدها توسط الیهو کاتز توسعه یافت و به یکی از سنگ‌بناهای مطالعات ارتباطات انسانی بدل شد.

    بر اساس این دیدگاه، رسانه‌هایی که تنها به انتشار پیام بسنده می‌کنند، از بخش حیاتی فرآیند ارتباط غافل می‌مانند: یعنی انتخاب و پشتیبانی رهبران افکار.

    رهبران افکار در جامعه ایرانی

    در جامعه ایران، رهبران افکار صرفاً محدود به چهره‌های رسمی، دانشگاهی یا رسانه‌ای نیستند. ویژگی اصلی یک رهبر افکار، نفوذ اجتماعی اوست؛ یعنی توانایی‌اش در جهت‌دهی به افکار، تفسیر وقایع، و ایجاد اثرگذاری بر شبکه پیرامونی‌اش.

    در بافت متکثر و متنوع ایران، این نفوذ ممکن است از منابعی چون دانش تخصصی، تجربه زیسته، اعتبار دینی یا قومی، محبوبیت محلی، یا حتی رابطه خویشاوندی ناشی شود. به‌همین دلیل، یک رهبر افکار می‌تواند معلمی دلسوز در یک دبیرستان باشد؛ روحانیِ خوش‌سابقه مسجد محله، مربی فوتبالِ مورد اعتماد خانواده‌ها، طبیعت‌گردی فعال در فضای مجازی، هنرمندی محلی، یا حتی مادربزرگی خردمند در خانواده‌ای پرجمعیت.

    آنچه این افراد را به رهبران افکار تبدیل می‌کند، نه جایگاه رسمی آن‌ها بلکه میزان اعتماد و توجهی است که اطرافیان به سخن و رفتارشان دارند. مردم به تحلیل این افراد از رخدادهای روز گوش می‌سپارند، از آن‌ها الگو می‌گیرند و گاه حتی قضاوت‌هایشان را بر اساس روایت این افراد شکل می‌دهند.

    نخبگی رسانه‌ای در میدان روایت

    اگر قرار است رسانه در صحنه جنگ روایت‌ها مؤثر باشد، باید به همان اندازه که به صدای بلند در استودیو فکر می‌کند، به صدای آرام اما نافذی که در مرحله دومِ انتقال پیام شنیده می‌شود نیز توجه داشته باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *