آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • استاد فرشچیان؛ اسطوره هنر اسلامی و رضوی

    به گزارش خبرگزاری مهر، امیرمهدی حکیمی درباره جایگاه استاد محمود فرشچیان در هنر اسلامی-رضوی می‌گوید: استاد فرشچیان از شاخص‌ترین چهره‌های برجسته هنر ایرانی- اسلامی در حوزه نگارنگری در تاریخ هنر معاصر ایران هستند. مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه زنده‌یاد استاد فرشچیان نه پیرو گذشتگان، که پایه‌گذار سبکی نوین در […]

    اشتراک گذاری
    20 مرداد 1404
    کد مطلب : 84881

    به گزارش خبرگزاری مهر، امیرمهدی حکیمی درباره جایگاه استاد محمود فرشچیان در هنر اسلامی-رضوی می‌گوید: استاد فرشچیان از شاخص‌ترین چهره‌های برجسته هنر ایرانی- اسلامی در حوزه نگارنگری در تاریخ هنر معاصر ایران هستند.

    مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه زنده‌یاد استاد فرشچیان نه پیرو گذشتگان، که پایه‌گذار سبکی نوین در حوزه نگارگری بود، تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته آثار استاد این بود که در حوزه نگارگری، سبک منحصر به فرد خود را داشتند نه تنها پیرو ها قدما نبود بلکه آنچه را از گذشتگان آموخته بود در فضای جدید به خلق آثار می‌پرداخت.

    نمونه بارز مکتب هنر رضوی

    وی ادامه داد: استاد فرشچیان نمونه بارز مکتب هنر رضوی بود؛ جریانی که مضامین اسلامی را به فرم‌های هنری بدیع تبدیل می‌کند. او نشان داد چگونه می‌توان معارف رضوی را به فرم هنری تبدیل کرد و آثاری ماندگار خلق کرد.

    حکیمی تاکید کرد: استاد فرشچیان آموخت که هنرمند مسلمان، مقلد گذشتگان نیست، بلکه با تلفیق سنت و نوآوری مترجم مفاهیم قدسی به زبان روزگار خویش است. این همان رسالتی است که مکتب هنر رضوی بر دوش ما نهاده است.

    مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: استاد فرشچیان ثابت کرد هنر دینی می‌تواند همزمان اصیل، نوآورانه و جهانی باشد.

    تجلی معارف رضوی در آثار استاد فرشچیان

    وی تبدیل مضامین و مفاهیم دینی در فرم هنری را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار استاد فرشچیان عنوان کرده و ادامه داد: استاد فرشچیان در آثاری که در فضای دینی خلق کرده، توانسته مضامین و مفاهیم دینی را در فرم هنری، به بهترین وجه نمایان و به منصه ظهور برساند که این امر حاکی از عشق و ارادت ایشان به اهل بیت (ع) و شناخت ایشان از مفاهیم و مضامین دینی و کشف و شهودی است که خداوند برای ایشان فراهم کرد.

    حکیمی با اشاره به پیوند آثار استاد فرشچیان با هنر رضوی اظهار کرد: آثار ایشان تجلی معارف و مفاهیم رضوی است؛ به ویژه در اثر معروف «ضامن آهو» و بعد از آن هم در طراحی فوق العاده و بی مانند ضریح مطهر حضرت رضا (ع) به وضوح می‌توان دید.

    استاد فرشچیان و تداوم جریان نگارگری دینی

    مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه استاد فرشچیان با تربیت هنرمندانی برجسته جریان نگارگری دینی را تداوم بخشید، تصریح کرد: استاد فرشچیان به گمان من یکی از چهره‌های جریان‌ساز هنری در تاریخ هنر ایرانی- اسلامی و به ویژه در دوره تاریخ معاصراست که با خلق آثاری در حوزه رضوی، ائمه معصومین (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص)، الهام بخش یک جریان هنری به هنرمندان بود و شاگردان زیادی را در این زمینه تربیت کرد که هر کدام آثاری ماندگار در حوزه هنر معاصر در تهران و مشهد خلق کرده‌اند.

    وی تاکید کرد: در آثار دینی هنری استاد فرشچیان، مانند «عصر عاشورا» و «ضامن آهو»، مفاهیم عرفانی نه به شکل انتزاعی، که در قالب «روضه‌های تصویری» تجلی یافته است.

    حکیمی ادامه داد: این آثار از برجسته‌ترین آثار استاد فرشچیان هستند. در اثر «عصر عاشورا» وقتی مقابل آن می‌ایستید شما یک روضه مجسم می‌بینید و این قدرت یک هنرمند است که بتواند مضامین دینی را به فرم هنری تبدیل کند. تابلوهایی مانند «عصر عاشورا» و «ضامن آهو» روضه‌های تصویری هستند که مفاهیم عمیق عاشورا و معارف رضوی را بی‌واسطه به مخاطب انتقال می‌دهد.

    مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی یادآور شد: خلق آثاری همچون «عصر عاشورا»، «ضامن آهو» و طراحی ضریح امام رضا (ع) و امام حسین (ع) آن هم بدون دریافت دستمزد، نماد وارستگی و وقف هنر به ساحت اهل‌بیت (ع) بود، فرشچیان ثابت کرد هنر دینی می‌تواند همزمان اصیل، نوآورانه و جهانی باشد.

    وی تصریح کرد: استاد فرشچیان با وقف زندگی‌اش بر خلق آثاری که تجلی‌گاه معارف رضوی بودند، نام خود را به عنوان (خادم هنرمند حرم رضوی در تاریخ هنر ایران جاودانه ساخت که امروز موزه آستان قدس با نگهداری آثار فاخر او، پیوند ناگسستنی ایمان و هنر را به نمایش گذاشته است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *