امیرحسین حیدری مدیر باشگاه موسیقی نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازهترین فعالیت های انجام گرفته در این مجموعه درباره فعالیت های آینده توضیح داد: باشگاه موسیقی نوجوان، یکی از مهمترین دغدغههای امروز ما برای مسیر آینده نوجواناناست. در واقع، میتوان گفت مهمترین آسیبی که پیش روی فرزندان عزیز این سرزمین قرار دارد، توسعه بیحد و حصر برخی پلتفرمهای مخرباست. شاید بتوان ادعا کرد بخش اعظم تأثیر این پدیده،زود دیده شدن، خودمهمپنداری و بروز ظواهر به جای پرداختن به ذات و روح هنر باشد.
وی افزود: اگر بخواهیم تقسیمبندی کنیم، هماکنون ۲ چالش جدی گریبانگیر نوجوانان عزیز ماست؛ اول دسترسی نامحدود به منابع موسیقی یعنی همان سکوها، پلتفرمها و سایتهای متعدد در حوزه موسیقی و دوم خلأ دسترسی به استادان بزرگ و صاحب نامی که شایسته است نوجوانان ما از محضر آنها بیاموزند و بهره ببرند.
حیدری ادامه داد: امروزه در فضای آموزش کشور، آموزگاران بسیاری فعالیت میکنند که با حفظ احترام و ادای سجده سپاس به زحمات همه این عزیزان، میتوان آنها را بیشتر مربی نامید. اما آنچه احساس میشود، خلأ دسترسی نوجوانان ما به اساتید بزرگ و فراگیری از محضر ایشان است. زیرا یکی از مشخصههای یک استادِ برجسته، سوای دانش و علم، تجربه و شاگردی کردن خودش در محضر اساتیدش است.به بیان دیگر، یکی از چالشهای جدی نوجوانان امروز ما، بحث الگویابی و نداشتن الگوی مناسب است. هنگامی که نوجوانان ما مصرفگرا میشوند یا تولیدات موسیقی آنها را به سمت سطحینگری سوق میدهد، دسترسی به یک الگوی درست و مناسب برای آنها بسیار دشوار و گاه ناممکن میشود. حتی اگر چنین اساتیدی وجود داشته باشند، امکان دسترسی نوجوانان به آنها چندان میسر نیست.
وی درباره برنامه های باشگاه موسیقی نوجوان در این زمینه تاکید کرد: ما در باشگاه موسیقی نوجوان در تلاشیم فضایی مناسب برای معرفی الگوهای شایسته به نوجوانان در هر زمینه و هر سبک از موسیقی ایجاد کنیم. حتی معتقدیم اگر نوجوانی بخواهد در فضایی غیر از موسیقی رسمی و متداول کشور و جهان فعالیت کند، باز هم نیازمند اتصال به اساتید واقعی و بزرگ است. زیرا این دسترسی، جنبههایی فراتر از آموزش صرف دارد؛ همانگونه که در گذشته شاهد بودیم و اگر امروز اساتید بزرگی در میان ما هستند، نتیجه همین رویکرد در گذشته برای آن بزرگواران بوده است.
مدیر باشگاه موسیقی نوجوان گفت: ما به دلیل همین مصرفگرایی و تولید آثار کممایه در حوزه موسیقی، در تلاشیم برنامههایی برای نوجوانان ترتیب دهیم که به جریان موسیقی آنها عمق ببخشد؛ مانند برگزاری اردوهای تخصصی موسیقی، کارگاهها (ورکشاپها) و رویدادهایی که صرفاً نتیجهگرا نباشند، بلکه اثرگذاری، تأثیرپذیری و رشد نوجوانان ملاک اصلی باشد. برهمین اساس ما در سال گذشته کوشیدهایم برنامههای مختلفی از این دست برگزار کنیم؛ برنامههایی که برخلاف روال رایج در سازمانها و نهادهای فعال در حوزه موسیقی، به صورت مستقیم و با هدف قرار دادن نوجوانان در فضای حرفهای موسیقی و در معرض اساتید بزرگ انجام شدهاند. بهعنوان مثال، رویداد «تهرانُت» در سال گذشته با همین روال و هدف برگزار شد که نمود آن در اختتامیه و آثار بهجایمانده مشهود است.
حیدری در پایان تصریح کرد: امیدواریم همه متولیان حوزه موسیقی دست به کار شوند، آستین بالا بزنند و آیندهنگرانه برای نوجوانان گام بردارند. اگر تولیدی صورت میگیرد، ناظر به این موضوع باشد. اگر آموزشی اتفاقمیافتد، با هدف رشد، باروری و پر کردن کولهبار دانش آنها برای فردا باشد. انشاءالله سازمانها و فعالان عرصه موسیقی با حمایت از مجموعههای مستقلی مانند ما، بتوانند باعث همافزایی و توسعه بیشتر این عرصه شوند و شاهد روزگاری بهتر در آینده باشیم.
