آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • الزامات تحقق ورود ۱۵ میلیون گردشگر در برنامه هفتم توسعه

    به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین امیرکلالی کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشته است: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بین المللی و بحران انباشته شده اقتصادی بر سفرهای داخلی مردم ایران تأثیرات جبران ناپذیری وارد کرده است و در شرایطی که تورم افسارگسیخته، کاهش ارزش پول ملی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های زندگی، طبقات متوسط و حتی بالا […]

    اشتراک گذاری
    20 مرداد 1404
    کد مطلب : 85721

    به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین امیرکلالی کارشناس گردشگری در یادداشتی نوشته است: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بین المللی و بحران انباشته شده اقتصادی بر سفرهای داخلی مردم ایران تأثیرات جبران ناپذیری وارد کرده است و در شرایطی که تورم افسارگسیخته، کاهش ارزش پول ملی و افزایش بی‌سابقه هزینه‌های زندگی، طبقات متوسط و حتی بالا را با چالش معیشتی مواجه کرده و سفر را از سبد خانوارهای ایرانی حذف کرده است صحبت کردن از ورود گردشگر خارجی به ایران بیشتر به افسانه می‌ماند.

    این یعنی توجه به گردشگری داخلی که می‌توانست موتور محرک صنعت گردشگری در دوره تحریم‌ها و رکود بین‌المللی باشد نیز به شدت آسیب‌پذیر شده است چه آنکه در برنامه پیش بینی شده به میزان ۱۵ میلیون گردشگر بین المللی برسیم؟!…

    صنعت گردشگری در جهان امروز، نه صرفاً بر پایه جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، بلکه بر بنیان برقراری ثبات و امنیت منطقه‌ای، بهبود ارتباطات پایدار با کشورهای مختلف خصوصاً همسایگان، ارائه خدمات باکیفیت، وجود زیرساخت‌های کارآمد و تجربه‌ای پایدار برای مسافران و گردشگران بنا شده است.

    ایران، با تمام ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و اقلیمی، همچنان نتوانسته جایگاه شایسته‌ای در نقشه گردشگری منطقه و جهان به دست آورد.

    یکی از دلایل اصلی این وضعیت، ناهماهنگی آشکار میان توسعه زیرساخت‌ها و کیفیت خدمات ارائه‌شده است. بسیاری از پروژه‌های اقامتی، مراکز پذیرایی، راه‌ها و فضاهای گردشگری در ظاهر ایجاد شده‌اند، اما در عمل به دلیل فقدان استانداردهای حرفه‌ای، آموزش ناکافی نیروی انسانی و نبود نظام نظارت اثربخش، نمی‌توانند تجربه‌ای رضایت‌بخش برای گردشگر داخلی یا خارجی رقم بزنند.

    از سوی دیگر، نبود هماهنگی بین نهادهای متعدد و موازی‌کار از دستگاه‌های دولتی گرفته تا تشکل‌های گردشگری که نمی‌دانند چه می‌خواهند و اولویت‌هایشان چه هست، اجرای سیاست‌های حمایتی از گردشگری را با چالش جدی مواجه کرده است.

    تصمیم‌های جزیره‌ای، ضعف یا فقدان ضوابط و مقررات ساخت زیرساخت‌های گردشگری، مقررات متناقض موجود و نبود مدیریت واحد، نه تنها فعالان صنعت گردشگری را سردرگم کرده، بلکه تجربه سفر را برای مسافر پرهزینه، زمان‌بر و غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

    در چنین فضایی، توسعه زیرساخت‌های جدید بدون بهبود خدمات و بدون حمایت‌های لازم مالی برای سرمایه گذاری که در ماده ۸۳ از قانون برنامه هفتم توسعه اشاره شده است به تنهایی نمی‌تواند موتور توسعه گردشگری را به حرکت درآورد. اگر چرخ اقتصادی مردم نچرخد، چرخ صنعت گردشگری هم نخواهد چرخید.

    بنابراین، اگر خواهان خروج از این چرخه معیوب هستیم، نیازمند یک تحول همه‌جانبه هستیم، از اصلاح مدیریت تا بهبود خدمات، از کاهش هزینه‌های سفر تا ایجاد انسجام میان نهادهای تصمیم‌گیر. در غیر این صورت، همچنان باید به تماشا بنشینیم که فرصت‌های طلایی گردشگری، یکی پس از دیگری از دست می‌روند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *