ایده‌یابی قدم اول فیلمنامه‌نویسی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد مهدی داوودآبادی» مدرس دانشگاه و مربی انجمن سینمای جوانان استان قم در سومین نشست فرهنگی انتقال تجربه انجمن سینمای جوانان قم ظهر شنبه با عنوان «کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه» با «حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم» و مشارکت «دانشکده دین و رسانه» در دانشکده صداوسیمای قم برگزار شد، کشف ایده در فرایند نگارش فیلمنامه کوتاه را یک مرحله ضروری و مهم برای هنرجویان فیلمسازی دانست و اظهار کرد: نویسنده فیلمنامه می‌بایست در مرحله ایده‌یابی به دنبال موضوع، داستان و شخصیت‌های اصلی قصه اقدام کند و در ادامه برای اجرای این مراحل از طریق روش‌های مختلفی مانند بررسی اتفاقات روزمره، مطالعه زندگی‌نامه افراد، تحلیل مضامین و ایده‌های بکر، یا استفاده از تکنیک‌های خلاقانه انجام شود.

وی در خصوص روش‌های مختلف کشف ایده و بکارگیری خلاقیت‌های پیش‌روی فیلمنامه‌نویسان، بیان کرد: یکی از روش‌های ایده‌یابی که به فیلمسازان پیشنهاد می‌کنیم، بررسی دقیق اتفاقات روزمره است و گاهی اوقات فیلمنامه‌نویسان با دقت به اطراف خود نگاه می‌کنند تا ایده‌هایی برای نگارش فیلمنامه به دست بیاورند و اتفاقات روزمره زندگی، حوادث اجتماعی، داستان‌های واقعی روز و حتی شایعات می‌توانند از جمله منابع قابل دسترسی برای فیلمنامه‌نویسان باشد.

داوودآبادی در ادامه افزود: بررسی رویدادهای تاریخی و سرگذشت افراد مشهور و چهره‌ها با ویژگی‌های خاص و داستان‌های جذاب، می‌تواند منبع الهام خوبی برای ایده‌های خلاقانه باشد و جرقه اولیه برای یک فیلمنامه‌نویس ایجاد کند.

مدرس انجمن سینمای جوانان استان قم ضمن اشاره به لزوم به کارگیری خلاقیت برای فیلمنامه‌نویسان در حین نگارش فیلمنامه، بیان کرد: انتخاب یک مضمون خاص و بررسی آن از زوایای مختلف، می‌تواند به یافتن ایده‌های جالب منجر شود و همچنین بررسی شخصیت‌های مختلف با ویژگی‌های خاص نبوغ و ویژگی‌های خاص می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های داستانی برای فیلمنامه‌نویسان باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: فیلمنامه‌نویس می‌تواند ایده‌ها را از منابع مختلفی به دست بیاورد و لازم است که نویسنده در جستجوی ایده‌ها، از منابع متنوع استفاده کند.

داوودآبادی در ادامه درباره قابلیت اجرای فیلمنامه‌ها بیان کرد: در فیلم کوتاه ایده اولیه باید به گونه‌ای باشد که قابلیت اجرا و تبدیل شدن به یک فیلمنامه را داشته باشد و مخاطب باید با ایده ارتباط برقرار کند و احساسات و افکار او را تحت تأثیر قرار دهد.

لینک کوتاه مطلب
کپی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *