آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • بازدید رئیس ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز از زیرساخت های رصد پولشویی

    به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رشیدیان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اتفاق اعضای شورای معاونان این ستاد با حضور در مرکز ملی اطلاعات مالی ایران، از زیرساخت‌های رصد معاملات مشکوک و تقاطع هوشمند داده مبنا در شناسایی جرایم منشأ پولشویی بازدید کرد. در جریان این بازدید، […]

    اشتراک گذاری
    08 مرداد 1404
    کد مطلب : 54116

    به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رشیدیان نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اتفاق اعضای شورای معاونان این ستاد با حضور در مرکز ملی اطلاعات مالی ایران، از زیرساخت‌های رصد معاملات مشکوک و تقاطع هوشمند داده مبنا در شناسایی جرایم منشأ پولشویی بازدید کرد.

    در جریان این بازدید، رشیدیان با اشاره به تصریح قانون مبارزه با قاچاق در خصوص رصد جریان مالی قاچاق عنوان کرد: در نام ستاد، عبارت "مبارزه با قاچاق ارز" به صراحت قید شده و به موجب قانون ما موظف به شناسایی و مقابله با انحرافات مالی مرتبط با قاچاق هستیم. حضور نمایندگان محترم قوه قضائیه و ضابطان در ستاد نیز این امکان را فراهم می‌کند که اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده در حوزه پیشگیری و مقابله با این‌گونه اقدامات غیرقانونی، با قدرت بیشتری پیگیری شود.

    وی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناورانه خاطرنشان کرد: با اتکا به ظرفیت بانک‌های اطلاعاتی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی داخلی می‌توان از داده‌هایی غنی و ابزارهای سیستمی مرکز ملی اطلاعات مالی بهره‌برداری کرد و با بررسی الگوهای رفتاری غیرقانونی در فرآیندها، جریانات مالی را شناسایی کرد. این امر مستلزم تعریف شاخص‌های دقیق برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک به‌ویژه در حوزه‌هایی با حجم بالای گردش مالی است.

    رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک بین ستاد و مرکز تأکید کرد و افزود: مرکز اطلاعات مالی با تکیه‌بر منابع داده‌ای و توان کارشناسی می‌تواند نقش مهمی در مبارزه هدفمند با قاچاق ارز و پولشویی ایفا کند. تبادلات آموزشی، تدوین تفاهم‌نامه‌های مشخص در حوزه‌های همکاری مشترک و ایجاد زیرساخت‌های فنی مناسب برای تبادل سریع و امن اطلاعات از جمله زمینه‌های مؤثر همکاری دوجانبه است.

    رشیدیان با اشاره به اهمیت توسعه و پیشرفت اقتصادی توأم با امنیت و عدالت کشور تأکید کرد: دشمنان با تمرکز بر ایجاد اخلال اقتصادی و افزایش نارضایتی و القای ناکارآمدی، به‌دنبال دلسرد کردن مردم هستند بنابراین شفاف‌سازی و تعریف فرآیندهای قابل رصد در جریان مالی در حمایت از اقتصاد و تجارت قانونی می‌تواند زمینه را برای مقابله مؤثر با اخلالگران اقتصادی فراهم آورد.

    نماینده ویژه رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از تلاش‌های مهندس خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی و همکاران ایشان، از درگاه خداوند متعال، توفیق بیش از پیش خدمتگزاران نظام در مسیر اعتلای کشور و خدمت به ملت شریف ایران را مسئلت کرد.

    آفت اصلی جبهه مبارزه با فساد؛ تک‌روی و عدم همگرایی و هم‌افزایی

    هادی خانی معاون وزیر اقتصاد و رئیس مرکز اطلاعات مالی با تشکر از حضور نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و هیئت همراه به تشریح اقدامات و فرآیندهای اجرای قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه مالی تروریسم پرداخت و گفت: هدف از برپایی این نمایشگاه دائمی و اتاق رصد مالی صرفاً انعکاس اقدامات و فعالیت‌های نبوده و مرکز در نظر دارد ضرورت رفع موانع و ایجاد همگرایی و همکاری نظام‌مند بین دستگاه‌های نظارتی در این حوزه را تشریح و فرهنگ پرهیز از اقدامات جزیره‌ای و ناهماهنگ بین دستگاه‌های متولی مبارزه با فساد را ترویج نماید چراکه آفت اصلی جبهه مبارزه با فساد در کشور تک‌روی و عدم همگرایی و هم‌افزایی ظرفیت‌های در اختیار است.

    دبیر شورای عالی پیشگیری از جرایم پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم در ادامه، با تأکید بر نقش اقدامات پیشگیرانه در حوزه پولشویی و ایجاد فساد تأکید کرد: رویکرد تمامی دستگاه‌های نظارتی و دستگاه‌های مشمول قانون مبارزه با پولشویی می‌بایست پیشگیرانه باشد زیرا این رویکرد در ایجاد زمینه و فضای مناسب برای رشد و توسعه اقتصاد کشور نقش اصلی را ایفا می‌کند.

    وی تأکید کرد: باید بپذیریم زمان تغییر رویکرد در جبهه مبارزه با فساد یا تغییر ریل از برخورد با فاسد به برخورد با پول‌های کثیف و بدون منشأ فرا رسیده است چراکه این پول کثیف است که باعث فساد است و تا زمانی که پول‌های کثیف و بدون منشأ را کنترل نکنیم شاهد فساد و فاسد خواهیم بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *