آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • بررسی میدانی بازار لوازم‌التحریر و پوشاک مدارس در کنگان

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- رضا زیارتی: بررسی میدانی و گفتگو با مردم و عرضه‌کنندگان نشان می‌دهد که در سال جاری، تورم و کاهش قدرت خرید، بیش از هر زمان دیگری بر رفتار اقتصادی خانواده‌ها سایه انداخته است. فشار اقتصادی و انتخاب اجبارگونه کالای بی‌کیفیت «علی» یکی از نیروهای خدماتی شهرداری در گفتگو با خبرنگار مهر […]

    اشتراک گذاری
    26 شهریور 1404
    کد مطلب : 184673

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- رضا زیارتی: بررسی میدانی و گفتگو با مردم و عرضه‌کنندگان نشان می‌دهد که در سال جاری، تورم و کاهش قدرت خرید، بیش از هر زمان دیگری بر رفتار اقتصادی خانواده‌ها سایه انداخته است.

    فشار اقتصادی و انتخاب اجبارگونه کالای بی‌کیفیت

    «علی» یکی از نیروهای خدماتی شهرداری در گفتگو با خبرنگار مهر تأکید می‌کند: با وجود تورم و اوضاع اقتصادی، خیلی زیر فشاریم و مجبوریم کالاهای بی‌کیفیت را انتخاب کنیم.

    وی افزود: لباس فرم و کیف بچه‌ها را از سال قبل نگه داشته‌ایم و همان‌ها را استفاده می‌کنیم، در شهر ما نمایشگاه لوازم‌التحریر نیست و اگر هم باشد، توان خرید اجناس خوب را نداریم.

    این روایت، تنها یک نمونه از روایت صدها خانواده‌ای است که امسال با محدودیت‌های جدی برای خرید وسایل تحصیل فرزندان‌شان روبه‌رو هستند.

    مغازه‌داران هم نگرانند از سوی دیگر، فروشندگان نیز از وضعیت بازار راضی نیستند.

    «محمد کنگانی» یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در شهر سیراف می‌گوید: واقعاً هر سال توان خرید قشر ضعیف جامعه کمتر می‌شود. حتی برخی خانواده‌ها توان خرید کتاب هم ندارند و از کتاب‌های سال قبل استفاده می‌کنند. دیگر شور و شوقی در مردم جنوب برای خرید لوازم‌التحریر باقی نمانده است.

    به گفته او، کاهش مشتریان نه تنها معیشت خانواده‌ها، بلکه کسب‌وکارهای کوچک محلی را هم تهدید می‌کند.

    بررسی میدانی بازار لوازم‌التحریر و پوشاک مدارس در کنگان

    برآورد هزینه برای یک خانواده با دو فرزند

    طبق بررسی‌های میدانی، متوسط هزینه خرید حداقل لوازم‌التحریر ایرانی (دفتر، مداد، خودکار، کیف، مداد رنگی و سایر ملزومات ابتدایی) برای یک خانواده با دو فرزند، بین ۳ تا ۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

    این رقم بدون احتساب هزینه‌های لباس فرم، کفش و سایر ملزومات جانبی است، با اضافه شدن این اقلام، هزینه‌ها به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.

    غیبت نمایشگاه‌ها و بی‌رونقی بازار

    یکی دیگر از عوامل فشار مضاعف بر خانواده‌ها، نبود نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و فروش فوق‌العاده است.

    تجربه سال‌های گذشته نشان داده بود که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی تا حدودی می‌تواند از شدت هزینه‌ها بکاهد. اما در برخی شهرها مانند سیراف، این ظرفیت اصلاً فراهم نشده یا آن‌قدر محدود بوده که تأثیر چندانی در کاهش فشار اقتصادی مردم نداشته است.

    بررسی میدانی بازار لوازم‌التحریر و پوشاک مدارس در کنگان

    از نیاز به کیفیت تا واقعیت توان خرید

    آنچه از گفتگوها و مشاهدات برمی‌آید، تضاد آشکاری است میان نیاز واقعی خانواده‌ها به کالاهای باکیفیت و توان خریدشان.

    بسیاری از والدین با وجود آگاهی از اهمیت کیفیت در کیف و کفش یا لوازم‌التحریر، ناگزیرند کالاهای ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تری را انتخاب کنند تا بتوانند حداقل نیاز اولیه فرزندان خود را تأمین کنند.

    آغاز سال تحصیلی جدید در جنوب کشور و شهرهایی مانند سیراف، بیش از آنکه با شور خرید لوازم‌التحریر و لباس فرم همراه باشد، با نگرانی و محاسبه دقیق دخل‌وخرج خانواده‌ها گره خورده است.

    کاهش توان خرید، نبود نمایشگاه‌های عرضه مستقیم، و فاصله روزافزون میان درآمد و هزینه، باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها به اجبار به مصرف دوباره کالاهای سال گذشته و خرید لوازم بی‌کیفیت روی آورند.

    در نهایت، به نظر می‌رسد که بازار لوازم‌التحریر دیگر رنگ و بوی سال‌های گذشته را ندارد؛ نه برای کودکان و نوجوانانی که با اشتیاق راهی مدرسه می‌شوند، و نه برای خانواده‌هایی که توان مالی‌شان دیگر کفاف خرید «یک شروع تازه» را نمی‌دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *