آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • بیمه بیکاری و چالش‌هایی که کارگران با آن مواجه هستند

    خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ بیکاری ناگهانی یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که می‌تواند زندگی هر کارگر یا کارمند را تحت تأثیر قرار دهد. سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از بیمه‌شدگانی که به‌صورت غیرارادی شغل خود را از دست می‌دهند، مقرری بیمه بیکاری را در نظر گرفته است. این مقرری به‌عنوان یک حمایت موقت، به افراد […]

    اشتراک گذاری
    27 مرداد 1404
    کد مطلب : 103512

    خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ بیکاری ناگهانی یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که می‌تواند زندگی هر کارگر یا کارمند را تحت تأثیر قرار دهد. سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از بیمه‌شدگانی که به‌صورت غیرارادی شغل خود را از دست می‌دهند، مقرری بیمه بیکاری را در نظر گرفته است. این مقرری به‌عنوان یک حمایت موقت، به افراد کمک می‌کند تا در فاصله یافتن شغل جدید، از حداقل درآمد برخوردار باشند و معیشت خود را حفظ کنند.

    چگونه می‌توان از حمایت بیمه بیکاری برخوردار شد؟

    بر اساس مقررات، تنها افرادی مشمول این حمایت می‌شوند که به دلیل اخراج، تعطیلی یا ورشکستگی کارگاه بیکار شده باشند. مطابق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، داشتن حداقل ۶ ماه سابقه بیمه برای مجردها و یک سال سابقه برای متأهل‌ها شرط لازم برای دریافت این مقرری است. همچنین بیمه‌شده باید حداکثر ظرف سی روز از تاریخ بیکاری به اداره کار محل سکونت مراجعه و درخواست خود را ثبت کند. مگر اینکه عذر موجهی مانند بیماری یا بستری شدن داشته باشد که در آن صورت این مهلت تا ۳ ماه نیز قابل تمدید است. مدت زمان پرداخت مقرری نیز بسته به وضعیت تأهل متقاضی متفاوت است؛ به‌طوری‌که مجردها حداکثر تا سی‌وشش ماه و متأهل‌ها تا پنجاه ماه می‌توانند از این حمایت بهره‌مند شوند.

    البته قانون در مواردی مانند بروز سیل، زلزله، جنگ یا سایر حوادث قهری، شرط ۶ ماه سابقه بیمه را هم نادیده گرفته و به کارگر این امکان را داده است که مشمول دریافت بیمه بیکاری باشد.

    سازمان تأمین اجتماعی با هدف کاهش تبعات این بحران، مقرری بیمه بیکاری را برای کارگرانی که به‌طور غیرارادی شغل خود را از دست می‌دهند، برقرار کرده است. این مقرری، که بر مبنای ۵۵ درصد متوسط حقوق سه ماه آخر اشتغال محاسبه می‌شود، در حکم یک درآمد حداقلی است که امکان ادامه زندگی در فاصله یافتن شغل جدید را فراهم می‌کند. برای متأهلان، به دلیل بار مسئولیت خانوادگی، این حمایت تا پنجاه ماه قابل تمدید است و علاوه بر آن، برای هر فرد تحت تکفل نیز افزایش ده‌درصدی در نظر گرفته شده است.

    مقرری بیمه بیکاری در شرایطی ادامه می‌یابد که فرد مشمول، در شغلی جدید مشغول به کار نشده باشد و از شرکت در دوره‌های آموزشی یا معرفی‌های کاریابی خودداری نکند. همچنین رد کردن پیشنهاد شغل مناسب بدون دلیل موجه، منجر به قطع مقرری خواهد شد. برای ثبت درخواست، ارائه مدارکی همچون قرارداد یا حکم پایان کار، معرفی‌نامه از کارفرما یا رأی هیئت تشخیص اداره کار، کارت ملی، دفترچه بیمه و فرم‌های تکمیل‌شده اداره کار الزامی است.

    بیمه بیکاری و چالش‌هایی که کارگران با آن مواجه هستند

    چالش‌های حقوقی و اداری در مسیر دریافت بیمه بیکاری

    با وجود این، دریافت بیمه بیکاری در ایران همواره با موانع جدی مواجه است. مهم‌ترین مانع، همکاری نکردن کارفرمایان در صدور نامه قطع همکاری است؛ اقدامی که به دلیل بار مالی مزایای پایان کار و بیم کارفرما از آشکار شدن تخلفات بیمه‌ای صورت نمی‌گیرد. در بسیاری از موارد نیز کارفرمایان به‌جای اخراج رسمی، کارگران را به استعفای اجباری وادار می‌کنند تا از تبعات حقوقی در امان بمانند؛ موضوعی که بیمه‌شده را از دریافت مقرری محروم می‌سازد. از سوی دیگر، محدودیت زمانی سی‌روزه برای ثبت درخواست و ناآگاهی بخشی از بیمه‌شدگان نسبت به این مهلت، عملاً موجب از دست رفتن فرصت قانونی برای بسیاری از متقاضیان می‌شود.

    در مواردی نیز سابقه بیمه ثبت‌شده با مدارک شغلی فرد همخوانی ندارد، چراکه برخی کارفرمایان بیمه را ناقص پرداخت کرده‌اند. در نهایت، در صورت بروز اختلاف میان کارگر و کارفرما، رسیدگی در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار فرآیندی زمان‌بر و پیچیده دارد که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

    کارفرما نگران آن است که در جریان رسیدگی‌های تأمین اجتماعی، تخلفات بیمه‌ای یا مالی او آشکار شود

    مقاومت کارفرمایان در صدور نامه قطع همکاری به عنوان یکی از دلایل اصلی طولانی شدن روند دریافت مقرری، ریشه در نگرانی از تبعات حقوقی و مالی دارد؛ چراکه اعلام اخراج به معنای الزام به پرداخت مزایای پایان کار و سنوات است. همچنین کارفرما نگران آن است که در جریان رسیدگی‌های تأمین اجتماعی، تخلفات بیمه‌ای یا مالی او آشکار شود. برخی کارفرمایان نیز از ترس درج نام کارگاه در فهرست تعدیل نیرو و تبعات احتمالی آن، از همکاری خودداری می‌کنند. در کنار این موارد، بی‌اطلاعی برخی کارفرماهای سنتی از سازوکار بیمه بیکاری نیز مزید بر علت است؛ در حالی‌که مقرری بیکاری هیچ هزینه مستقیمی برای کارفرما ندارد و به‌طور کامل از محل صندوق بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

    پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناکارآمدی بیمه بیکاری

    پیامدهای این چالش‌ها صرفاً فردی نیست، بلکه تبعات اجتماعی و اقتصادی نیز به دنبال دارد. کارگرانی که در دوران بیکاری بدون حمایت مالی رها می‌شوند، ناگزیر به اشتغال در مشاغل غیررسمی و فاقد امنیت روی می‌آورند؛ امری که هم به کاهش کیفیت نیروی کار منجر می‌شود و هم سهم اقتصاد غیررسمی را افزایش می‌دهد. از منظر کلان، ناکارآمدی بیمه بیکاری در پوشش مؤثر بیکاران می‌تواند به تشدید نابرابری، افزایش فقر شهری و کاهش اعتماد اجتماعی نسبت به نهادهای حمایتی منجر شود.

    تقویت این سازوکار، علاوه بر کاهش فشار معیشتی بر خانواده‌ها، می‌تواند مانع از گسترش کار غیررسمی و مهاجرت‌های ناخواسته نیروی کار شود

    راهکارهای قانونی برای مقابله با این مشکلات پیش‌بینی شده است. مراجعه به اداره کار و طرح شکایت علیه کارفرما نخستین مسیر قانونی است که در صورت اثبات بیکاری غیرارادی، رأی هیئت تشخیص جایگزین معرفی‌نامه کارفرما خواهد شد. همچنین امکان استناد به مدارک جایگزین مانند قرارداد کار، فیش حقوقی یا شهادت همکاران وجود دارد. در نهایت، اگر این مسیرها نتیجه‌بخش نباشد، کارگر می‌تواند به دیوان عدالت اداری یا سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کند تا بازرسی‌های لازم صورت گیرد. با این حال، طولانی و پیچیده بودن این فرآیندها باعث می‌شود بسیاری از کارگران از پیگیری حق قانونی خود صرف‌نظر کنند.

    بیمه بیکاری نه‌تنها ابزاری برای حمایت از افراد بیکار است، بلکه کارکردی مهم در تثبیت بازار کار و جلوگیری از نوسانات اجتماعی دارد. تقویت این سازوکار، علاوه بر کاهش فشار معیشتی بر خانواده‌ها، می‌تواند مانع از گسترش کار غیررسمی و مهاجرت‌های ناخواسته نیروی کار شود. با توجه به تحولات اخیر بازار کار و افزایش بیکاری ناشی از بحران‌های اقتصادی، اصلاح روندهای اداری و کوتاه کردن فرآیند دریافت مقرری، ضرورتی است که می‌تواند کارایی این ابزار حمایتی را دوچندان کند.

    در نهایت باید تأکید کرد که بیمه بیکاری یک حمایت موقت برای دوره‌های بحرانی است و به‌هیچ‌وجه جایگزین درآمد دائمی نمی‌شود. با این حال، آگاهی بیمه‌شدگان از مقررات و پیگیری به‌موقع درخواست، نخستین گام در حفظ حقوق آنان در برابر مشکلات ناشی از بیکاری ناگهانی به شمار می‌رود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *