آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • تحول درسی مدارس؛ از کتاب‌محوری تا برنامه‌محوری

    به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امروز در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت تحول در برنامه درسی مدارس، اظهار کرد: برنامه درسی، نقشه جامع تربیت یکپارچه و چندساحتی در مدرسه است و […]

    اشتراک گذاری
    27 مرداد 1404
    کد مطلب : 104815

    به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، امروز در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت تحول در برنامه درسی مدارس، اظهار کرد: برنامه درسی، نقشه جامع تربیت یکپارچه و چندساحتی در مدرسه است و برای تحقق تحول تربیتی در مدارس به آن نیاز داریم. در میان زیرنظام‌های سند تحول، زیرنظام برنامه درسی در کانون قرار دارد و همانند نقشه تربیت و یادگیری عمل می‌کند؛ این یک اتفاق اساسی است که باید در مدرسه رخ دهد زیرا تربیت یکپارچه مهم است، نه صرفاً آموزش.

    وی افزود: یکی از جهات اهمیت تحول در برنامه درسی، ضرورت حرکت به سمت «برنامه‌محوری» است. امروز با عدم انعطاف در برنامه درسی مواجهیم و نمی‌توانیم نیاز دانش‌آموز شهری و روستایی را همزمان پاسخ دهیم. بنابراین باید نظام کتاب‌محور را به برنامه‌محور با پیش‌بینی انعطاف لازم تغییر دهیم.

    رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: وقتی از تحول در برنامه درسی صحبت می‌کنیم منظور تغییر در مرحله تدوین، طراحی، تولید و اجراست. در سال‌های گذشته دغدغه اصلی ما صرفاً تغییر و اصلاح کتاب درسی بوده که البته دستاوردهای نسبی نیز داشته اما یک نقص اساسی وجود داشت و آن توجه کمتر به تربیت یکپارچه در مدرسه بود.

    رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: مسیر گذشته نادرست نبود اما کافی هم نبود زیرا تحول در برنامه درسی صرفاً با تغییر کتاب درسی محقق نمی‌شود و بسیاری از اهداف تربیتی در چهارچوب کتاب درسی نمی‌گنجند.

    وی ادامه داد: طراحی جدید سه ضلع اساسی دارد شامل «راهنمای عمل برنامه درسی مدرسه‌ای»، «بسته‌های تربیت و یادگیری» شامل کتاب‌های درسی جدید و «پشتیبانی علمی، رصد و پایش».

    لطیفی افزود: راهنمای عمل برنامه درسی مدرسه‌ای شامل فعالیت‌های کلاسی، مدرسه‌ای، پرورشی، سلامت و تربیت‌بدنی و موقعیت‌های تربیتی رشددهنده در مدرسه است. همچنین پشتیبانی علمی، رصد و پایش با تمرکز بر کاهش فاصله میان برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی کسب‌شده در اولویت قرار دارد. برای این منظور نیازمند معلمان و مدیران توانمند هستیم و باید رصد دقیقی از وضعیت اجرای برنامه درسی و حمایت از معلم انجام دهیم.

    رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: راهنمای عمل برنامه درسی مدرسه‌ای در هر دوره تحصیلی مورد نیاز است و به مدیر، معلم و همه عوامل مدرسه ذهنیتی شفاف درباره تمام فعالیت‌های تربیتی و آموزشی ارائه می‌دهد. بخشی از زمان مدرسه باید به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی هدفمند اختصاص یابد که نوع ارزیابی آن نیز مشخص باشد.

    لطیفی ادامه داد: در تولید برنامه‌های جدید این موارد در نظر گرفته شده است؛ از جمله تناسب چگالی محتوا با زمان و توان دانش‌آموز، پیوند محتوای آموزشی با زندگی واقعی، تمرکز بر شایستگی‌های پایه، تنوع فعالیت‌های تربیتی در دل برنامه رسمی، جذابیت محتوا و ایجاد انعطاف بیشتر.

    وی افزود: برای سال ۱۴۰۴ در دوره اول ابتدایی بسته‌های تربیت و یادگیری آماده شده است. همچنین «راهنمای عمل برنامه درسی دوره اول متوسطه» برای اجرای آزمایشی داوطلبانه در مدارس علاقمند منتشر خواهد شد. علاوه بر این، بسته ویژه تربیت و یادگیری «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» نیز آماده شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *