تشریح برنامههای ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان برای ایجاد تحول
به گزارش خبرنگار مهر، ناصر علیفر ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری که در سالن غدیر این ادارهکل برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، بر ضرورت تبدیل آموزش و پرورش به دغدغهای ملی تأکید کرد و گفت: با تبدیل آموزش و پرورش به یک اولویت ملی، میتوان وضعیت موجود را بهبود بخشید. مدیرکل آموزش و […]
به گزارش خبرنگار مهر، ناصر علیفر ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری که در سالن غدیر این ادارهکل برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، بر ضرورت تبدیل آموزش و پرورش به دغدغهای ملی تأکید کرد و گفت: با تبدیل آموزش و پرورش به یک اولویت ملی، میتوان وضعیت موجود را بهبود بخشید.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، آرامش را پیشنیاز هر تحول آموزشی دانست و افزود: محیطی آرام و بدون حاشیه، بستر تفکر، تعقل و اجرای اقدامات مؤثر است.
علیفر با اشاره به آغاز آموزش و پرورش رسمی از دوره امیرکبیر، اظهار کرد: چالشهای اصلی شامل کمبود فضا، نیروی انسانی و منابع مالی از آن زمان تاکنون پابرجاست.
وی، کمبود نیروی انسانی را معضلی دائمی عنوان کرد و گفت: خروج سالانه حدود ۲ هزار معلم از استان و افزایش تعداد دانشآموزان، تعادل نیروی انسانی را بر هم زده است. با این حال، با مدیریت و راهکارهای بومی، این چالش را کنترل میکنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد مدارس استان از مشاور و مراقب سلامت برخوردارند، افزود: کمبود نیروی کیفی در کنار کمیت، یکی از مشکلات اصلی است که با طرحهای توانمندسازی معلمان در صدد رفع آن هستیم.
فضای آموزشی و چالشهای زیرساختی
علیفر سرانه فضای آموزشی در اهواز را ۳.۱۶ مترمربع اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با استان یزد که ۸۵ درصد مدارس آن صبحمحور هستند، بسیار پایین است. در خوزستان تنها ۲۸ درصد و در اهواز ۱۰ درصد مدارس صبحمحورند.
وی افزود: تراکم بالای کلاسها در مناطقی مانند اهواز، ماهشهر، آبادان و حمیدیه، سرانه آموزشی را در وضعیت قرمز قرار داده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان همچنین از کمبود فضای اختصاصی برای پیشدبستانی در استان دو زبانه خوزستان خبر داد و گفت: طبق قانون، فضای خالی مدارس باید به پیشدبستانی اختصاص یابد، اما نبود فضای کافی این امکان را محدود کرده است.
اولویتهای تحولی و برنامههای جدید
علیفر از تدوین ۱۵ اولویت تحولی برای سال جاری خبر داد و گفت: این اولویتها در قالب کتابچهای به مدارس ارائه شده تا مدیران بر اساس آن برنامهریزی کنند.
وی افزود: عدالت آموزشی در مناطق محروم از اهداف اصلی ماست. طرحهای توانمندسازی معلمان، سازماندهی عادلانه نیروها و اجرای طرح حامی برای دانشآموزان نیازمند، از جمله برنامههای کلیدی هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیشرفت دانشآموزان در استفاده از فناوریهای نوین، اظهار کرد: برای اولینبار در کشور، جشنواره تولید محتوای آموزشی با بهرهگیری از هوش مصنوعی در خوزستان برگزار میشود تا معلمان نیز در این حوزه بهروز شوند.
علیفر از صدور کارنامه برای هر مدرسه خبر داد و گفت: این کارنامه عملکرد دروس را نسبت به سال گذشته مقایسه میکند تا مدیران بتوانند هدفمند برنامهریزی کنند.
وی همچنین بر تقویت آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتهای اجتماعی تأکید کرد و افزود: آموزش پیشدبستانی و فعالیتهای سازمان دانشآموزی برای تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان در اولویت قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به شناسایی ۶۵۰ پروژه آموزشی در استان، شامل ۱۰۷ مدرسه سنگی، ۴۲ مدرسه کانکسی و ۳۲۹ پروژه نیمهتمام، گفت: ۱۷ پروژه توسط بنیاد برکت تا آبانماه تحویل میشود و تکمیل سایر پروژهها در برنامه سهساله قرار دارد.
وی همچنین بر ارتقای جایگاه بانوان در آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: یک بانوی مدیر در خرمشهر منصوب شده و هدفگذاری کردهایم که ۱۰ درصد رؤسای ادارات از بانوان باشند.
علیفر با اشاره به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، اظهار کرد: با وجود پرداخت ماهانه ۱۸ میلیارد تومان به این صندوق، خدماتی به استان ارائه نشده و در حال رایزنی برای بهبود این وضعیت هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تأکید کرد: هیچ مدرسه دولتی حق دریافت وجه در زمان ثبتنام ندارد و والدین میتوانند تخلفات را از طریق سامانه شکایات گزارش کنند.
وی با اشاره به وجود هشت هزار مدرسه فعال و بیش از یک میلیون و ۱۱۴ هزار دانشآموز در استان، اظهار داشت: هرچند مشکلات یکشبه حل نمیشود، اما با برنامهریزی و نگرش مثبت، میتوان گامهای مؤثری به سوی تحول برداشت.
دیدگاهتان را بنویسید