آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • تصمیمات متناقض نهادها بافت تاریخی اصفهان را فرسوده کرد

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-کوروش دیباج: بافت تاریخی اصفهان، شاهکار کم‌نظیر معماری و شهرسازی ایرانی، این روزها زیر فشار تخریب‌های گسترده، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بی‌توجهی به قوانین حفاظت میراث فرهنگی، نفس‌های آخر خود را می‌کشد. هر تصمیم نادرست در مدیریت شهری، هر کوتاهی در مرمت بناهای تاریخی و هر تداخلی میان نهادهای مسئول، به از دست […]

    اشتراک گذاری
    27 مرداد 1404
    کد مطلب : 103560

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-کوروش دیباج: بافت تاریخی اصفهان، شاهکار کم‌نظیر معماری و شهرسازی ایرانی، این روزها زیر فشار تخریب‌های گسترده، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بی‌توجهی به قوانین حفاظت میراث فرهنگی، نفس‌های آخر خود را می‌کشد. هر تصمیم نادرست در مدیریت شهری، هر کوتاهی در مرمت بناهای تاریخی و هر تداخلی میان نهادهای مسئول، به از دست رفتن تدریجی هویت و ارزش‌های فرهنگی این شهر منجر می‌شود. بافتی که روزگاری میزبان جریان زندگی، هنر و اقتصاد شهری بود، اکنون با تهدیدات جدی روبه‌روست و نیازمند اقدام فوری، سیاست‌گذاری هدفمند و همکاری دستگاه‌های متولی است.

    خبرگزاری مهر در مجموعه گزارش‌های تخصصی خود، به بررسی سیاست‌ها، اقدامات و چالش‌های نهادهای مسئول حفاظت از بافت تاریخی اصفهان پرداخته و در این مسیر، عملکرد و موانع پیش‌روی اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و دانشگاه هنر اصفهان را واکاوی می‌کند. بخش نخست این گزارش‌ها، گفت‌وگو با امیر کرم‌زاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان است که ضمن تشریح مشکلات ساختاری، کمبود منابع و نیاز به هماهنگی بین دستگاه‌ها، به راهکارهای حفاظتی و اولویت‌های مرمتی بافت تاریخی اشاره کرده است.

    تصمیمات نهادها بافت تاریخی اصفهان را فرسوده کرد

    اصلی‌ترین ضعف و چالش سیستماتیک در حفاظت از بافت زنده شهر اصفهان چیست و چرا تاکنون برنامه‌ای جامع برای جریان زندگی و فعالیت‌های اقتصادی در بافت تاریخی تدوین نشده است؟

    بزرگ‌ترین چالش ما این است که ما نمی‌خواهیم خودمان را با میراث فرهنگی هماهنگ کنیم؛ این بزرگ‌ترین مشکل است. ما برای حفاظت از میراث فرهنگی، برای اینکه بافت زنده باشد و زندگی در آن جریان داشته باشد، هیچ برنامه مشخصی نداریم. وقتی می‌گوئیم ستاد بازآفرینی شهری، طرح‌های آن هنوز در شهر اصفهان اجرا نشده است. تازه ستاد بازآفرینی شروع به کار کرده و در بسیاری از شهرها اقداماتی انجام می‌دهد که هنوز طرح‌هایشان مصوب نشده‌اند، به ویژه در زمینه فقرزدایی و توانمندسازی کسانی که در بافت زندگی می‌کنند. این اقدامات نیازمند برنامه، بودجه، کمک و همفکری تمام دستگاه‌ها است؛ از کمیته امداد، بهزیستی، شهرداری، معاونت عمرانی استانداری، میراث فرهنگی گرفته تا بانک‌ها. اگر تصور کنیم مسئولیت بافت صرفاً بر عهده میراث فرهنگی است، اشتباه است؛ شهرداری هم به تنهایی مسئول نیست.

    تصمیمات نهادها بافت تاریخی اصفهان را فرسوده کرد

    نقش و جایگاه دستگاه قضائی در الزام مالکین به مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی چگونه تعریف می‌شود و چه سازوکارهایی برای مقابله با تعدد مالکین و عدم تمایل آن‌ها به مرمت وجود دارد؟

    ما نیازمند حمایت دستگاه قضائی هستیم. برخی اتفاقات در بافت تاریخی می‌افتد که به اصطلاح فعالان حوزه میراث می‌گویند «آب زیر بناها» است. برای اینکه با مسببین برخورد کنیم و مالکین را الزام به مرمت کنیم، همکاری قضائی لازم است. بیشترین دغدغه ما در حوزه نگهداری بافت، بحث وراث است؛ تعدد مالکین و عدم تمایل آن‌ها به مرمت، چالش اصلی است. بهترین سازوکار این است که شهرداری اخطار دهد، مرجع قضائی تأمین دلیل کند و هزینه‌ها را تأمین کند؛ سپس مالک برای فروش یا دریافت نامه از شهرداری اقدام می‌کند.

    از نظر شما، برای حفظ بافت تاریخی، کدام اقدامات فنی و مرمتی در اولویت قرار دارند و آیا بودجه کلان برای این اقدامات ضروری است؟

    بهترین کاری که در بافت تاریخی می‌توان انجام داد، مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی است. بعضی دیوارها در وضعیت خط‌خطر هستند و ریزش کرده‌اند. این اقدامات نیازی به بودجه کلان ندارد و می‌توان با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و دستگاه قضائی انجام داد تا بافت حفظ شود.

    تصمیمات نهادها بافت تاریخی اصفهان را فرسوده کرد

    بافت تاریخی اصفهان هنوز فاقد یک نهاد تصمیم‌گیرنده کل است. این خلأ ساختاری چه مشکلاتی در مدیریت و هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد کرده است؟

    تصمیمات بین شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و سایر نهادها متناقض است. برخی وظایف شهرداری طبق قانون، حفاظت و نگهداری است؛ اوقاف متولی موقوفات و مساجد است، اما در عمل برخی بناها مانند مسجد سید و مسجدجامع عباسی از محل درآمد موقوفات مرمت نمی‌شوند. برخی املاک فروخته شده و درآمد کافی برای مرمت باقی نمانده است و در زمان مدیریت من تاکنون با گزارش یا مستنداتی مواجه نشده‌ام که نشان دهد محل درآمد موقوفات مسجد جامع عباسی برای مرمت آن هزینه شده باشد.

    با توجه به محدودیت‌های نیروی انسانی و امکانات، چه میزان از بافت و بناهای تاریخی شهر اصفهان واقعاً تحت پوشش و حفاظت مستقیم میراث فرهنگی قرار دارد؟

    میراث فرهنگی یک دستگاه حاکمیتی است و بودجه و نیروی کافی ندارد. کل یگان حفاظت استان اصفهان ۷۰ نفر است. با این کمبود نیرو، ما شاید بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد مأموریت‌ها را انجام دهیم؛ بقیه مسئولیت بر عهده مردم و سایر دستگاه‌هاست.

    در زمینه دیده‌بانی و میراث‌بانی، چه چالش‌هایی باعث شده برخی تخلفات مشاهده شده در بافت تاریخی بدون پیگیری باقی بماند؟

    بسیاری مواقع دیده‌بانی می‌کنیم اما نمی‌توانیم اقدام کنیم. به عنوان نمونه تخلفات دیوارنویسی یا روشن کردن شمع در بناها اتفاق می‌افتد. بدون همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضائی، دیده‌بانی تنها به سوژه‌سازی رسانه‌ای تبدیل می‌شود. وظیفه میراث فرهنگی، اعلام ضوابط و نظارت بر اجرای قوانین توسط دستگاه‌هاست؛ توان ما محدود است و نمی‌توانیم به تنهایی از پس همه بناهای تاریخی برآییم.

    تصمیمات نهادها بافت تاریخی اصفهان را فرسوده کرد

    با توجه به مالکیت‌های متنوع بناها، شامل اوقاف، شهرداری و بخش خصوصی، میراث فرهنگی تا چه حد توانایی دخالت و حفاظت از این بناها را دارد و چه سازوکار قانونی برای این همکاری وجود دارد؟

    دربسیاری موارد ناچاریم نظارت و اقدامات حمایتی داشته باشیم. شهرداری‌ها و اوقاف مکلف به مرمت هستند، اما اغلب انجام نمی‌دهند. میراث فرهنگی وظیفه دارد ضوابط را اعلام و اجرای آن را نظارت کند. روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ استعلام پاسخ می‌دهیم که نشان‌دهنده حجم نظارت گسترده است.

    آخرین وضعیت حریم بافت تاریخی اصفهان چگونه است و آیا تصمیمی برای بازنگری یا اصلاح آن گرفته شده است؟

    حریم بافت تاریخی در حال بازنگری است و هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نشده است. ما به دنبال تسهیل ضوابط برای مردم هستیم تا بافت تاریخی بتواند حفظ شود و اقتصادی باقی بماند. هر گونه اصلاح ضابطه باید با هماهنگی شوراهای فنی، مشاوران و شورای عالی شهرسازی انجام شود.

    تعامل و همگرایی بین دستگاه‌های مسئول حفاظت از بافت تاریخی چگونه است و چه میزان موفقیت در هماهنگی بین نهادهای متولی حاصل شده است؟

    تعامل خوبی وجود دارد. استاندار فعلی میراث‌دوست است و شهردار نیز همین نگاه را دارد. تعامل بین نهادها باعث می‌شود هم مردم و هم دستگاه‌ها سود ببرند. برخی تخلفات پیمانکاران مانند گذر کمر زرین، تحت نظارت شهرداری بوده و اقدامات اصلاحی انجام شده است.

    اولویت اصلی شما در حفاظت و احیای بافت تاریخی اصفهان چیست و چه راهکارهایی برای ارتقای همکاری بین دستگاه‌ها و مردم پیشنهاد می‌کنید؟

    هم‌افزایی دستگاه‌ها، اجرای قوانین و مقررات و مشارکت مردم اهمیت دارد. میراث فرهنگی باید اولویت داشته باشد و با همکاری سایر نهادها، حفاظت واقعی از بافت تاریخی تحقق یابد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *