آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • توافق راهبردی ۲۵ ساله؛ چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است

    امین ترفع رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مسیرهای اتصال ایران و چین از طریق ریل اظهار کرد: از طریق سرخس و اینچه‌برون به آسیای مرکزی متصل می‌شویم و از آن طریق نیز ایران به قزاقستان و در ادامه به چین متصل می‌شود. وی افزود: […]

    اشتراک گذاری
    10 شهریور 1404
    کد مطلب : 140560

    امین ترفع رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مسیرهای اتصال ایران و چین از طریق ریل اظهار کرد: از طریق سرخس و اینچه‌برون به آسیای مرکزی متصل می‌شویم و از آن طریق نیز ایران به قزاقستان و در ادامه به چین متصل می‌شود.

    وی افزود: علاوه بر این، مسیرهای جدیدی همچون مسیر چین – قرقیزستان در حال ساخت است که این اتصال ایران را تقویت می‌کند و امکان اتصال مستقیم ریلی ایران به چین را به‌وجود می‌آورد.

    احتمال ارتباط جاده‌ای ایران و چین تا چند ماه آینده

    رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این ارتباطات مدت‌ها است برقرار است، از زمانی که راه‌آهن سرخس و اینچه برون ساخته شد، واردات و صادرات از چین جریان داشته و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نیز آسیای مرکزی و چین از طریق ریل با ایران در ارتباط هستند و احتمالاً در ماه‌های آینده امکان برقراری ارتباط جاده‌ای نیز فراهم خواهد شد.

    ترفع با اشاره به ابتکار کمربند – راه چین تصریح کرد: ابتکار کمربند و جاده، طرحی برای توسعه مرزهای اقتصادی چین به سمت غرب است. این درهم‌تنیدگی که چین با کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا ایجاد می‌کند، موجب افزایش نفوذ اقتصادی این کشور در منطقه و ارتقای امنیت اقتصادی و فاکتورهای تجاری آن خواهد شد.

    وی گفت: در همین چارچوب، ما نیز می‌توانیم همکاری‌های مشترکی با چین داشته باشیم. به‌ویژه آنکه در توافق ۲۵ ساله ایران و چین، جزئیات همکاری‌ها در حوزه حمل‌ونقل دیده شده است. این همکاری می‌تواند موجب شود بارهایی که از چین به سمت کشورهای دیگر ارسال می‌شود، بخشی از مسیر خود را از ایران عبور دهند و کشور ما با بهبود زیرساخت‌ها سهم بیشتری از این ترانزیت بین‌المللی به دست آورد.

    تجارت بیش از ۹۰ درصدی ایران و چین از طریق دریایی

    ترفع در پایان با اشاره به تجارت دریایی با چین اظهار کرد: ارتباطات بندری و دریایی میان ایران و چین همواره برقرار بوده و چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ما محسوب می‌شود. سهم مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق حمل‌ونقل دریایی ۹۰ درصد است، تجارت جهانی نیز به‌طور کلی از طریق دریا صورت می‌گیرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *