آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • جدل بر سر قیمت‌گذاری خودرو؛ از کاهش انحصار تا اتهام گرانفروشی

    به گزارش خبرنگار مهر امیر احمد ذوالفقاری، عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگوی ویژه خبری که با موضوع قیمت گذاریی محصولات ایران خودرو برگزار شد اعلام کرد: درجه انحصار خودرو کم شده است؛ در حالت طبیعی قیمت گذاری دستوری درست نیست. وی ادامه داد: بازار خودروی ما همچنان انحصاری است و مهم آن است که […]

    اشتراک گذاری
    24 شهریور 1404
    کد مطلب : 181440

    به گزارش خبرنگار مهر امیر احمد ذوالفقاری، عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگوی ویژه خبری که با موضوع قیمت گذاریی محصولات ایران خودرو برگزار شد اعلام کرد: درجه انحصار خودرو کم شده است؛ در حالت طبیعی قیمت گذاری دستوری درست نیست.

    وی ادامه داد: بازار خودروی ما همچنان انحصاری است و مهم آن است که تولیدکننده خیالش راحت نباشد که مردم هر کیفیت خودرویی را خریداری می‌کنند.

    ذوالفقاری گفت: اگر بازار خدرو انحصاری نباشد، قیمت‌گذاری دستوری حتماً سیاستی ناصحیح است.

    جمشید ایمانی، قائم‌مقام ارشد مدیرعامل ایرانخودرو در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به حکم سازمان تعزیرات مبنی بر جریمه گرانفروشی ایرانخودرو اظهار داشت: سازمان حمایت از ایرانخودرو شکایتی مبتنی بر گرانفروشی تنظیم کرد، مبتنی بر دستورالعمل این شورا، دستورالعمل هئیت تثبیت قیمت ملاک تعیین قیمت شد.

    این مقام ایرانخودرو ادامه داد: در تاریخ ۶ خرداد دیوان عدالت اداری دستورالعمل هئیت تثبیت قیمت را به دلیل طی نشدن مراحل اداری باطل اعلام کرده است.

    وی افزود: بعد از ابطال این دستورالعمل، روش جایگزینی برای آن اعلام نشد و شرکت ایرانخودرو مجبور شد تا بر مبنای اختیارات حاصل از قانون تجارت و استانداردهای حسابداری در کنار رعایت حاشیه سود تعیین قیمت کردیم.

    ایمانی گفت: ما در خردادماه امسال نسبت به آبان ۱۴۰۳ معادل ۲۲ درصد افزایش قیمت اعمال کردیم. وی ادامه داد: چرا وقتی تورم عمومی ۴۰ درصد است، ما باید افزایش ۱۵ درصدی را اعمال کنیم.

    جزئیات گرانفروشی ایرانخودرو

    در ادامه این نشست، علی فرهادی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در واکنش به رأی علیه ایرانخودرو گفت: ما یک دستگاه قضاوتی هستیم و رسیدگی‌های ما برای همه آشکار و عیان است.

    فرهادی گفت: وقتی شکایتی از ناحیه سازمان حمایت به ما می‌رسد و اعلام می‌شود، شرکت ایرانخودرو مازاد بر درصد قانونی قیمت تعیین اعلام کرده است، ما وارد مسئله شدیم.

    رئیس سازمان تعزیرات گفت: سازمان حمایت افزایش قیمت ۱۵ درصدی را قانونی تعیین کرده و هر افزایش بیشتر از این خلاف قانون است.

    فرهادی گفت: ایران خودرو باید ۱۵ درصد افزایش قیمت می‌داد اما خودشان ۲۲ درصد افزایش را اعلام کرده‌اند.

    این مقام مسئول تاکید کرد: این شرکت بخشی از فروش‌های نقدی و پیش‌فروش‌ها را با این میزان افزایش قیمت انجام داده و باید خسارت ناشی از این تخلف را بپردازد.

    رئیس سازمان تعزیرات تشریح کرد: هیچ منعی برای فروش خودروها برای ایران خودرو ایجاد نشده است. وی افزود: آخرین مصوبه شورای رقابت اعلام قیمت را به عهده این شورا تعیین کرده است و وزیر صمت هم تاخیری در اعلام نرخ جدید نداشته است. ایرانخودرو وزارت صمت و سازمان حمایت را زیر سوال برد

    قائم مقام مدیرعامل ایرانخودرو در ادامه گفت: وزارت صمت اختیار قیمت‌گذاری ندارد و هیچ وزیری قیمت‌گذاری نکرده است.

    وی افزود: سازمان حمایت فقط یک نهاد محاسبه‌گر است و شأن دیگری ندارد و سازمان حمایت نقش سازمان حمایت به مفهوم سازمان حمایت را ندارد. مدیران فعلی ایرانخودرو سابقه گرانفروشی دارند.

    در ادامه این نشست مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اگر افزایش قیمت خودرو واقعی است، نباید بخاطر کشش نداشتن جامعه از افزایش منصرف شویم.

    طاهری بیان کرد: بارها شده که ما در قیمت‌گذاری ظاهر را مدنظر قرار دادیم اما وقتی عمیق شدیم، متوجه گرافروشی شدیم.

    وی افزود: گرانفروشی مدیران فعلی ایرانخودرو سابقه دار است و در این زمینه پرونده دارند.

    این نماینده مجلس گفت: روش قیمت‌گذاری خودرو ایراد دارد، چون تقابل مردم و حاکیمت ایجاد می‌کند و قیمت نباید اینقدر به دولت مرتبط شود. طاهری گفت: وابسته نبودن سود خودرو به کیفیت هم مسئله دیگری است که ممشل ایجاد کرده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *