آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • جنگ نظامی تمام شده، اما جنگ سایبری و شناختی ادامه دارد

    ‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی عصر روز چهارشنبه (۱ مرداد ۱۴۰۴) طی سخنانی در اولین نشست شورای فضای مجازی استان اصفهان که با حضور استاندار و مقامات استانی برگزار می‌شد، طی سخنانی با بیان اینکه راه حل […]

    اشتراک گذاری
    01 مرداد 1404
    کد مطلب : 36971

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سید محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی عصر روز چهارشنبه (۱ مرداد ۱۴۰۴) طی سخنانی در اولین نشست شورای فضای مجازی استان اصفهان که با حضور استاندار و مقامات استانی برگزار می‌شد، طی سخنانی با بیان اینکه راه حل مشکلات کشور همچون عدالت آموزشی، دسترسی به بازار، خدمات دولتی و … در خود مشکل نیست، بلکه این مشکلات را می‌توان با کمک فضای مجازی و ارائه خدمات فضای مجازی حل کرد؛ گفت: چالش‌های فضای مجازی در فضای مجازی نیست، بلکه در فضای سنتی است؛ مثلاً اگر فضای سنتی مناسبی برای اوقات فراغت مردم داشتیم، تا این اندازه چالش حضور مردم در این فضا را برای سپری کردن اوقات فراغتشان نداشتیم. بنابراین هر چقدر فضای سنتی توسعه یابد، به فضای مجازی کمک شده است.

    در فضای مجازی تنها ۱۰ کشور داریم

    وی با اشاره به این که برخلاف فضای سنتی که کشورها در آن تعریف و هویت دارند، در فضای مجازی تنها چند کشور داریم، افزود: در فضای مجازی حدود ده کشور داریم و بقیه کشورها وجود خارجی ندارند.

    دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در واقع کشورهایی که توانستند ظرفیت سرزمینی و میراث تاریخی خود را حفظ کنند، در فضای مجازی کم هستند و خوشبختانه ایران نیز در این فضا با زحمت‌هایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌ها کشیده شده، ظرفیت خوبی ایجاد شده که این ظرفیت، وابسته نیست و هویت دارد.

    آقامیری با بیان این که در نقطه حساس تاریخی هستیم که شکل دهنده آینده ایران است؛ تصریح کرد: در شبکه ملی اطلاعات ۴ لایه تعریف شده که لایه اول، لایه زیرساخت و خدمات پایه است که عمده آن برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که خوشبختانه در این حوزه در شرایط خوبی هستیم و در واقع باید زیرساخت خوب داشته باشیم تا بتوانیم خدماتی که مردم نیاز دارند را به صورت پایدار تأمین کنیم.

    تداوم خدمات و افزایش تاب‌آوری در مردم

    وی با اشاره به این که هر چه قدر بتوانیم نیازمندی‌های این حوزه را به صورت بومی برطرف کنیم، در شرایط بحران مانند جنگ می‌توانیم خدمت رسانی به مردم را تضمین کنیم؛ اظهار داشت: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اقتصاد دیجیتال نقشی مهم و تأثیرگذاری ایفا کرد و به مردم با تداوم ارائه خدمات، آرامش داد و این بسیار ارزشمند است؛ در واقع تداوم ارائه خدمات توسط کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال، تاب‌آوری مردم را در جنگ افزایش داد.

    رئیس مرکز ملی فضای مجازی همچنین با بیان این که لایه دوم، خدمات کاربردی است؛ گفت: باید این لایه توسعه یابد و بخش اصلی اقتصاد دیجیتال در این لایه تعریف می‌شود. یکی از دلایل حرکت به سمت استان‌ها در این لایه به این دلیل بود تا از مزیت‌ها و نقاط قوت هر استان برای توسعه آن بتوان استفاده کرد که این اتفاق باعث ایجاد تنوع ارائه خدمت و اشتغالزایی می‌شود.

    آقامیری در خصوص لایه سوم نیز افزود: لایه محتوا نسبت به سایر لایه‌ها بسیار مهم است و اگر بهترین زیرساخت و خدمات کاربردی هم داشته باشیم، صرفاً بهترین جاده را داریم، اما محتوا در واقع ماشینی است که در آن تردد می‌کند، بنابراین بسیار اهمیت دارد.

    وی خاطرنشان کرد: امروزه با توسعه فناوری، محتوا به طور همزمان به ۵۰ زبان منتشر می‌شود که این البته فرصتی برای ما هم هست که بتوانیم محتوای خودمان را به زبان‌های دیگر تبدیل کرده و میراث دینی، تاریخی و فرهنگ غنی ایرانی را به گوش جهانیان برسانیم. بنابراین اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم، توسعه فرهنگی پایداری خواهیم داشت و می‌توانیم گفتمان سازی کنیم.

    رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که باید قالب محتوای جدید را شناسایی کنیم و دیجیتالی کردن محتواها، کافی نیست، اظهار داشت: اقتصاد محتوا بحث بسیار مهمی در این لایه است و متأسفانه در کشور ما، استفاده از محتواهای دیگر کشورها به جای تولید، به دلیل صرفه اقتصادی، اقبال بیشتری دارد، این در حالی است که ما باید به لحاظ محتوایی تولیدکننده باشیم.

    آقامیری در خصوص تأثیر هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات نیز گفت: هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه و فراگیر شدن است و در آینده، با وجود هوش مصنوعی حتماً رساندن پیام به دسته‌های مختلف مخاطبان سخت‌تر خواهد شد و احتمالاً افراد جامعه صرفاً محدود به ارتباط با هوش مصنوعی می‌شوند که این محدوده ارتباطی رسیدن پیام به جامعه هدف را سخت‌تر می‌کند.

    جنگ نظامی تمام شده اما جنگ سایبری ادامه دارد

    دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به توقف درگیری‌های نظامی، تاکید کرد: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه به شکل نظامی تمام شده، اما همچنان جنگ سایبری و جنگ شناختی و رسانه‌ای ادامه دارد.

    آقامیری در پایان گفت: مهمترین عنصری که اقتدار کشور را در دوران جنگ تحمیلی نشان داد، اتحاد و پشتیبانی مردم بود. بنابراین دشمن برای مرحله بعد این وحدت را هدف قرار گرفته و با انواع ابزارها به دنبال تأثیرگذاری در این حوزه است و به همین دلیل تحلیل جنگ شناختی بسیار اهمیت دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *