آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • جهش ۱۶ همتی زیان انباشته خودروسازان در بهار ۱۴۰۴

    به گزارش خبرنگار مهر، بررسی صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد زیان انباشته غیرتلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با رشد ۷ درصدی، معادل افزایش ۱۶.۱ همت، به رقم ۲۴۴.۷ همت رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، رشد زیان انباشته این شرکت‌ها […]

    اشتراک گذاری
    22 مرداد 1404
    کد مطلب : 90870

    به گزارش خبرنگار مهر، بررسی صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد زیان انباشته غیرتلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با رشد ۷ درصدی، معادل افزایش ۱۶.۱ همت، به رقم ۲۴۴.۷ همت رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، رشد زیان انباشته این شرکت‌ها تنها ۴.۹ درصد و به میزان ۹.۱ همت بوده است؛ به بیان دیگر سرعت زیان‌دهی صنعت خودرو نسبت به بهار ۱۴۰۳ به‌شدت افزایش یافته است.

    هرچند رقم اعلام‌شده نسبت به زیان ۲۸۰ همتی پایان سال گذشته کمتر به نظر می‌رسد، اما این کاهش ناشی از آن است که آمار فعلی به‌صورت غیرتلفیقی ارائه شده و زیان شرکت‌های تابعه را در نظر نمی‌گیرد. در صورت لحاظ زیان این شرکت‌ها، رقم واقعی بیش از ۲۴۴.۷ همت خواهد بود.

    طبق این گزارش، خودروسازان در بهار امسال حدود ۸.۵ همت زیان عملیاتی داشته‌اند. تنها سایپا در این بازه سود عملیاتی ثبت کرده است، اما رشد شدید زیان عملیاتی ایران‌خودرو و پارس‌خودرو موجب شده مجموع زیان عملیاتی سه شرکت در سه‌ماهه نخست سال با رشد ۱۲۲ درصدی مواجه شود.

    همچنین در بهار ۱۴۰۳، زیان انباشته خودروسازان ۹.۱ همت (۴.۹ درصد) افزایش یافته بود، در حالی که این رقم در بهار امسال به ۱۶.۱ همت (۷ درصد) رسیده است.

    جزئیات عملکرد شرکت‌ها

    ایران‌خودرو: زیان انباشته غیرتلفیقی این شرکت از ۱۲۰.۵ همت در پایان سال گذشته به ۱۳۰ همت در پایان خرداد ۱۴۰۴ رسیده؛ رشدی معادل ۹.۵ همت (۷.۸ درصد). در مدت مشابه سال گذشته، رشد این زیان ۵.۷ همت (۵.۲ درصد) بود. زیان عملیاتی غیرتلفیقی نیز از ۳ همت در بهار ۱۴۰۳ به ۶.۴ همت در بهار امسال رسیده که رشدی ۳.۴ همتی (۱۱۳ درصدی) را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

    سایپا: کمترین رشد زیان انباشته را داشته و این شاخص از ۷۰.۸ همت به ۷۴.۷ همت رسیده؛ افزایشی ۳.۹ همتی (۵.۵ درصد). در سه‌ماهه سال گذشته، این رشد ۲.۷ همت (۵.۲ درصد) بود. سایپا تنها خودروسازی است که در آمار غیرتلفیقی سه‌ماهه امسال سود عملیاتی ثبت کرده است. (جزئیات بیشتر)

    پارس‌خودرو: زیان انباشته این شرکت از ۳۷.۳ همت در پایان سال گذشته به ۴۰ همت در پایان خرداد رسیده؛ رشدی ۲.۷ همتی (۷.۲ درصد) که نسبت به افزایش ۰.۷ همتی (۲.۸ درصدی) سال گذشته، جهش قابل توجهی دارد. زیان عملیاتی نیز از ۶۶۰ میلیارد تومان در بهار ۱۴۰۳ به ۲.۳ همت در بهار امسال رسیده که رشدی ۱.۶۴ همتی (۲۴۸ درصدی) را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

    بر این اساس، داده‌های منتشرشده بیانگر آن است که صنعت خودرو نه‌تنها از دام زیان‌دهی رهایی نیافته، بلکه با شتاب بیشتری در مسیر افزایش زیان حرکت می‌کند؛ روندی که ادامه آن می‌تواند چالش‌های مالی این صنعت را در ماه‌های آتی تشدید کند به خصوص اینکه این شرایط با رکود گسترده در صنعت نیز همراه شده است. آمار شاخص شامخ نشان می‌دهد خردادماه امسال، صنعت کشور در عمیق‌ترین رکود ثبت‌شده قرار داشته و صنعت خودرو پس از یک بخش دیگر در رتبه دوم رکود قرار گرفته است. کمبود مواد اولیه و تورم بالا از دیگر چالش‌های اثرگذار بر این وضعیت بوده‌اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *