آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • حسین‌زاده: معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برای هم‌افزایی ظرفیت‌هاست

    به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکریم حسین‌زاده معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در تشریح برنامه‌ها و اقدامات خود در دولت چهاردهم در برنامه صف اول شبکه خبر راجع به ضرورت شکل‌گیری این معاونت در ریاست جمهوری، گفت: رئیس جمهور این اعتقاد را داشت که نهادی ایجاد شود تا تبدیل به […]

    اشتراک گذاری
    04 مرداد 1404
    کد مطلب : 44533

    به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکریم حسین‌زاده معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در تشریح برنامه‌ها و اقدامات خود در دولت چهاردهم در برنامه صف اول شبکه خبر راجع به ضرورت شکل‌گیری این معاونت در ریاست جمهوری، گفت: رئیس جمهور این اعتقاد را داشت که نهادی ایجاد شود تا تبدیل به صدای بی‌صدایان شود، یعنی این معاونت برای کارهای موازی تشکیل نشده، این معاونت تشکیل شد تا تبدیل به مرکزی برای افرادی شود که احیاناً در حاشیه سیاست، اقتصاد، قدرت و اجتماع قرار گرفتند و طیف وسیعی از جامعه که در روستاها و یا در مناطق کم برخوردار حضور دارند شامل این گروه می‌شدند.

    وی ادامه داد: یکی از دردهای کشور ما نبود حکمرانی یکپارچه و یک دست در حوزه توسعه روستاها و همچنین بهبود شرایط زیست برای مناطق کم برخوردار نداشتیم.

    معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلفی به صورت جهادی و خیریه حدود چند ده هزار گروه برای روستاها و منطقه محروم فعالیت می‌کنند و برای حوزه توسعه روستای ۳۲ دستگاه فعال هستند، وقتی رهبریتی برای این ظرفیت وجود نداشته باشد، اینجاست که در خلع وجود یک دستگاه نظارتگر و سیاستگذار امکان موازی کاری‌ها به وجود می‌آید.

    حسین‌زاده همچنین عنوان کرد: علت ایجاد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هم‌افزایی میان همه این ظرفیت‌ها ایجاد شود، در حوزه زیرساخت‌هایی مانند آب، گاز، برق، اینترنت و سایر زیرساخت‌ها ما شاخص‌های برخورداری استان‌ها را با هم مقایسه نکردیم تا نظام توزیع ثروت و بودجه بر اساس میزان بهره‌برداری استان‌ها مطابق میانگین کشوری برقرار شود.

    معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در همین رابطه با ذکر مثالی گفت: شاهد استانی هستیم که درصد برخورداری از آب روستایی یا درصد تنش آب روستایی بسیار بالاست و روستایی نیز درصد برخورداری و یا درصد تنش آب آن بسیار پایین است اما در توزیع اعتبارات متوازن در کشور را به صورت کاملاً برابر بین استان‌ها تقسیم می‌کنیم، این به این نابرابری دامن می‌زند؛ به قول شهید بهشتی نباید کاری کنیم که ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند.

    حسین‌زاده تصریح کرد: معاونت توسعه روستایی برنامه‌ریزی میان دستگاه انجام می‌دهد تا آنها فعالیت خودشان را انجام دهد و من به همکاران در بخش‌های مختلف می‌گویم ما نیامدیم که کار شما را انجام دهیم آمده‌ایم تا سیاست گذاری کنیم تا کارها به نحو درست‌تری صورت بپذیرد تا کشور منفعت دریافت کند.

    وی ادامه داد: آمایش سرزمین در ایران متولی نداشت و می‌توانم ادعا کنم با ایجاد معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم حداقل در این دو حوزه مجری و ناظر آموزش سرزمین هستیم، دستگاه‌های اجرایی می‌بایست در ابعاد شاخص‌هایی که وجود دارد فعالیت خود را انجام دهند.

    معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اختیاراتی که از سوی رئیس جمهور برای آمایش سرزمین در روستاها و مناطق محروم به او تفویض شده است، اظهار کرد: اعتباراتی که امسال در اختیار ما قرار گرفته است، باعث می‌شود تا از طریق آن مشارکت اعتباری با دستگاه‌ها سهیم شویم و آنها را در مسیر هدفمند کردن اعتبارات سهیم کنیم.

    حسین‌زاده یادآور شد: به رئیس جمهور گفتم در پایان راه باید به دو هدف برسیم اینکه توسعه روستایی و مناطق محروم را تا چه میزان متوازن کردیم، چه میزان توانسته‌ایم حکمرانی یکپارچه در این دو حوزه ایجاد کنیم. فکر می‌کنم این دو مأموریت، مأموریت نهایی این معاونت خواهد بود و باید نسبت به آن به مردم و شخص رئیس جمهور پاسخگو باشیم که هر دوی این‌ها در مسیر توسعه است.

    وی گفت: من شخصاً از واژه محرومیت زدایی بیزار هستم، سفر اخیر من به استان کردستان بود، کردستان برای طلا خوابیده است، ما منطقه‌ای به نام محروم نداریم وجب به وجب خاک این سرزمین ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که ما نتوانستیم آن را احیا کنیم، در معاونت ما دیگر بر روی نداشته‌ها برنامه‌ریزی نمی‌کنیم، اینکه آب ندارد و گاز و برق ندارد در اولویت دوم است و اولویت اول این است که چه چیزی دارد که بتوانیم با سرمایه‌گذاری آن ظرفیت بالقوه را تبدیل به ثروت بکنیم. معتقدیم اگر آنها را تبدیل به ثروت کنیم خود افراد در آن مناطق می‌توانند زیرساخت‌هایشان را فراهم کنند.

    سهم ۲ الی ۳ درصدی روستاها از اعتبارات کشور، عادلانه نیست

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: ما به دنبال توسعه ظرفیت‌های درون سرزمینی هر منطقه هستیم. تاکنون نبود یک نهاد نظارتی بالادستی باعث شده است تا اهداف توسعه محقق نشود، امسال ۶۰ همت اعتبارات خرد را باید در سراسر کشور برای مشاغل کوچک تقسیم کنیم، این باید بر اساس رسته‌ها و ظرفیت‌های مختلف درون هر استان توزیع شود نه آنکه مفهوم توزیع رانت را به خود بگیرد کما اینکه این اتفاق در کشور افتاده بود.

    حسین‌زاده در همین رابطه گفت: هیچ یک از دستگاه‌ها نباید از شفاف سازی هراتی داشته باشند و از میزان تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بترسند چرا که نیاز به برنامه‌ریزی داریم، امروز جمعیت حدود ۲۴ درصد روستایی را به خود اختصاص داده که عدد خوبی نیست، تعداد کثیری حدود ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که در روستاهای خودشان زیست با عزت و کرامتی داشتند و زیست در حاشیه شهرها زیست با کرامتی نیست، اگر توسعه روستایی و توسعه مناطق کم برخوردار محل سوال در ادامه برنامه‌ریزی ما بود، نباید این اتفاقات رخ می‌داد.

    وی با بیان اینکه روستاها باید محل اتکا در برنامه‌ریزی‌های کشور باشند، افزود: روستاها و مناطق محروم باید محلی از اعراب در برنامه‌ریزی کشور داشته باشند، نمی‌توان روستاهای کشور سهم ۲۳ درصدی از تولید ناخالص کشور داشته باشند اما سهم آنها از اعتبارات کشور حدود ۲ الی ۳ درصد باشد و به اعتقاد من این بی‌عدالتی است، در اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب فرمودند امسال باید پیوست عدالت داشته باشید، آیا پیوست عدالتی پویاتر از یک معاونت که می‌تواند این موضوع را بر عهده بگیرد وجود دارد.

    معاون رئیس جمهور در توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه سه محور وجود دارد برای محرومیت زدایی، عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر چند بعدی است که یکی از مصوبات شورای عالی برنامه هفتم این است که معاونت توسعه امور روستایی و مناطق محروم سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی این سه موضوع را بر عهده دارد.

    حسین‌زاده در بخشی از سخنانش اظهار کرد: اولین اقدام ما اصلاح ساختار سازمانی معاونت توسعه روستایی بود، چهار معاونت و ۱۸ رکن اساسی در ذیل این معاونت بود. چند ردیف اعتباری مستقل در بودجه سنواتی امسال مشخص کردیم و با حق رأی در چند کمیسیون دولت عضو شدیم و از حقوق مردم دفاع می‌کنیم. امروز صاحب ساختمان شدیم تا ساختار سازمانی خود را داشته باشیم و نیاز بود قدرتی از قانون دریافت کنیم.

    وی در رابطه با عدالت آموزشی، بهداشت و درمان، ورزشی و توانمندسازی مناطق روستایی گفت: همچنین برای توانمندسازی جوامع روستایی و برقراری عدالت مطابق مسئولیت اجتماعی در کمیسیون اصلی که برای آن کمیسیون مشترک تشکیل شد سهم قابل توجهی در اختیار معاونت قرار خواهد گرفت تا بتواند عقب ماندگی در بخش‌های مختلف را شتاب دهد و از این سهم برای توسعه مناطق محروم استفاده کند.

    در حال تکمیل…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *