آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهان‌بینی توحیدی است

    به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهم مردادماه، یادآور تصویب سند مهم «اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» است. سال ۱۳۶۹ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی (معروف به اعلامیه قاهره) را تصویب کردند و نزدیک به ۱۸ سال بعد، در سال ۱۳۸۷، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد تا […]

    اشتراک گذاری
    14 مرداد 1404
    کد مطلب : 70062

    به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهم مردادماه، یادآور تصویب سند مهم «اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» است. سال ۱۳۶۹ کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی (معروف به اعلامیه قاهره) را تصویب کردند و نزدیک به ۱۸ سال بعد، در سال ۱۳۸۷، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد تا سالگرد تصویب این اعلامیه (۱۴ مرداد، برابر با ۵ آگوست) به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در تقویم کشورهای اسلامی ثبت شود. در این زمینه با محمد قدرتی شاتوری پژوهشگر حوزه فقه و حقوق و اندیشه امام خمینی به گفتگو پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

    *چه ارتباطی بین مفهوم حقوق بشر اسلامی با کرامت انسانی وجود دارد که در سند کشورهای اسلامی هم آمده است؟

    حقوق بشر اسلامی بر مبنای کرامت ذاتی انسان شکل گرفته است که ریشه در آیات قرآنی مانند آیه ۷۰ سوره اسرا دارد: (وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ) این نگاه، انسان را موجودی دارای حرمت الهی می‌داند نه صرفاً موجودی مادی. در نظام اسلامی، حقوق بشر از یک سو مبتنی بر فطرت الهی انسان است و از سوی دیگر با مسئولیت‌های اخلاقی همراه می‌شود.

    *قرار دادن روز حقوق بشر اسلامی چه اهمیتی در سطح بین‌المللی دارد؟

    نامگذاری روز حقوق بشر اسلامی (۱۴ مرداد) توسط سازمان همکاری اسلامی، ابتکار مهم ایران برای معرفی الگوی اسلامی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی است. این مناسبت سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: اولاً معرفی مبانی اسلامی حقوق بشر که قرن‌ها پیش از تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، اصولی مترقی در این زمینه ارائه کرده است. ثانیاً مقابله با اسلام‌هراسی و تصویرسازی‌های نادرست از اسلام. ثالثاً ایجاد فضایی برای گفت‌وگوی سازنده بین تمدن‌ها و ادیان مختلف درباره حقوق بشر.

    *با توجه به وضعیت امروز مردم غزه، از منظر حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی چگونه این شرایط چگونه تحلیل می‌شود؟

    امروز شاهد یکی از آشکارترین نقض‌های حقوق بشر در تاریخ معاصر هستیم؛ محاصره غذایی و قطع آب آشامیدنی برای مردم بی‌پناه غزه که منجر به مرگ تدریجی کودکان، زنان و غیرنظامیان شده است. این جنایت سازمان‌یافته، تمام موازین بین‌المللی و اصول انسانی را زیر پا گذاشته است. وضعیت تلخ کودکان غزه، آزمونی دردناک برای ادعاهای حقوق بشری جهان معاصر است. چراکه شاهد نقض آشکار کرامت ذاتی هستیم، هر کودک غزه‌ای مصداق عینی آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» است. زمانی که کودکی از تشنگی می‌میرد در حالی که منابع آب توسط نیروهای اشغالگر قطع شده، این سوال جدی مطرح می‌شود که جامعه جهانی کجاست؟ همان کشورهایی که مدعی حقوق بشرند، از قطعنامه‌های شورای امنیت برای حمایت از کودکان غزه جلوگیری می‌کنند. این نشان می‌دهد حقوق بشر غربی وقتی به منافعش برخورد کند، سکوت می‌کند.

    *چه تشابهاتی بین اعلامیه جهانی حقوق بشر و موازین اسلامی وجود دارد؟

    در بررسی مواد مختلف اعلامیه جهانی حقوق بشر، می‌بینیم که بسیاری از اصول آن با تعالیم اسلامی همخوانی دارد. به عنوان مثال ماده ۱ اعلامیه که بر برابری انسان‌ها تأکید دارد، با مفاد آیه ۱۳ سوره حجرات همسو است که می‌فرماید: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ). یا ماده ۵ که شکنجه را ممنوع می‌کند، با حدیث نبوی إنَّ اللّه َتَعالی یُعَذِّبُ یَومَ القِیامَهِ الَّذینَ یُعَذِّبونَ النّاسَ فی الدّنیا (کنز العمّال: ۱۳۳۷۷): خداوند عزّ و جلّ کسانی را که در دنیا مردم را شکنجه می‌دهند روز قیامت عذاب می‌کند. مطابقت دارد.

    *قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونه به موضوع کرامت انسانی پرداخته است؟

    قانون اساسی ایران در اصول متعددی به کرامت انسانی توجه ویژه‌ای داشته است. اصل دوم، ایمان به کرامت و ارزش والای انسان را به عنوان یکی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کند. اصل ۲۲ تصریح می‌کند که حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است. اصل ۳۱ حق مسکن را برای همه خانواده‌های ایرانی به رسمیت می‌شناسد که تجلی عینی کرامت انسانی است. همچنین اصل ۳۹ هرگونه هتک حرمت و حیثیت افراد، حتی مجرمان را ممنوع اعلام کرده است.

    *سیره امام خمینی (ره) در مورد حفظ کرامت انسانی چگونه بود؟

    امام خمینی در گفتار و رفتار خود همواره بر حفظ کرامت انسانی تأکید داشتند. در فرمان تاریخی هشت‌ماده‌ای سال ۱۳۶۱، ایشان تصریح کردند که "میزان در برخورد با افراد، حال فعلی آن‌هاست نه گذشته". امام در بخشی از این فرمان، هرگونه تجسس در زندگی خصوصی مردم را ممنوع اعلام کردند. در سیره عملی نیز همواره بر رفتار محترمانه با زندانیان و رعایت حقوق آنان تأکید داشتند. در صحیفه امام موارد متعددی از سخنان ایشان وجود دارد که بر لزوم حفظ کرامت انسانی تاکید دارند، که علاقمندان می‌توانند، مراجعه کنند.

    *فضای مجازی و رسانه‌های نوین چه تأثیری بر کرامت انسانی دارند؟

    گسترش فضای مجازی موجب شده موارد متعددی از هتک حرمت افراد مشاهده شود. انتشار تصاویر و فیلم‌های شخصی بدون رضایت، نشر اکاذیب، افشای اسرار خصوصی و انواع توهین‌های اینترنتی، آسیب‌های جدی به کرامت انسانی وارد می‌کند. این در حالی است که در اسلام، حتی در موارد اثبات جرم نیز حفظ آبروی افراد مورد تأکید قرار گرفته است. جالب اینکه آسیب‌های ناشی از هتک حرمت در فضای مجازی، اغلب غیرقابل جبران هستند و اثرات مخرب طولانی‌مدتی بر زندگی افراد می‌گذارند.بنابراین توصیه می‌شود که افراد در اشتراک هرگونه مطلبی اصل کرامت انسانی افراد را مورد توجه قرار دهند.

    *دامنه شمول کرامت انسانی در اسلام تا چه حد است؟

    کرامت انسانی در اسلام مفهومی بسیار گسترده دارد که شامل ابعاد مختلفی می‌شود. در بعد فردی، حق حیات، امنیت، حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع را شامل می‌شود. در بعد اجتماعی، حقوقی مانند حق مسکن، کار، آموزش و تأمین اجتماعی را در بر می‌گیرد. در بعد قضائی نیز اصولی مانند برائت، منع شکنجه و حق دفاع از جمله مصادیق کرامت انسانی هستند. حتی در فقه اسلامی، احکامی مانند ممنوعیت تجسس، غیبت و افترا نیز در راستای حفظ همین کرامت وضع شده‌اند.

    *چه تفاوت‌های بنیادینی بین حقوق بشر اسلامی و غربی وجود دارد؟

    تفاوت اصلی به مبانی فلسفی این دو نگاه برمی‌گردد. حقوق بشر اسلامی برخاسته از جهان‌بینی توحیدی است که در آن انسان موجودی دارای فطرت الهی است و حقوق او در رابطه با خدا، خود و جامعه معنا می‌یابد. اما حقوق بشر غربی عمدتاً بر پایه اومانیسم و عقلانیت سکولار شکل گرفته است. تفاوت دیگر در جامعیت نگاه اسلامی است که هم به حقوق مادی و هم معنوی انسان توجه دارد، در حالی که حقوق بشر غربی عمدتاً بر بعد مادی زندگی انسان متمرکز است. همچنین در اسلام، حقوق با تکالیف همراه است و مسئولیت‌پذیری جایگاه مهمی دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *