آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • دارابی: زنگ میراث فرهنگی در مدارس نواخته می‌شود

    به گزارش خبرگزاری مهر، راه‌آهن سراسری ایران به‌عنوان طولانی‌ترین خط ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، با ۱۳۹۴ کیلومتر، در کنار راه‌آهن‌های سمرینگ اتریش، هند، سوئیس و ایتالیا جای گرفته است. این مسیر با عبور از ۸ خرده‌اقلیم و ۴ اقلیم اصلی، شاهکار بی‌بدیلی از مهندسی، معماری، هنر و تعامل فرهنگی را رقم زده است. […]

    اشتراک گذاری
    28 مرداد 1404
    کد مطلب : 106631

    به گزارش خبرگزاری مهر، راه‌آهن سراسری ایران به‌عنوان طولانی‌ترین خط ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، با ۱۳۹۴ کیلومتر، در کنار راه‌آهن‌های سمرینگ اتریش، هند، سوئیس و ایتالیا جای گرفته است. این مسیر با عبور از ۸ خرده‌اقلیم و ۴ اقلیم اصلی، شاهکار بی‌بدیلی از مهندسی، معماری، هنر و تعامل فرهنگی را رقم زده است. ساخت بیش از ۲۵۱ پل بزرگ، ۴۰۰۰ پل کوچک، ۲۴۵ تونل و ۹۰ ایستگاه در این مسیر، از جمله پل ورسک، سه خط طلا و بزرگ‌ترین پل فلزی بر رود کارون در اهواز، جلوه‌ای از قدرت مهندسی ایرانی در قرن بیستم است. طول مجموع تونل‌های این مسیر به ۸۳ کیلومتر می‌رسد که از جمله آن‌ها می‌توان به تونل‌های گدوک و چهارآبدیز اشاره کرد؛ آثاری که در زمان خود از شاهکارهای فنی و معماری جهان محسوب می‌شدند.

    در نشست تخصصی با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی، وحید علی‌قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری، همچنین مدیران‌کل و معاونین میراث‌فرهنگی هشت استان مرتبط با راه‌آهن سراسری، ظرفیت‌های فنی، فرهنگی و گردشگری این شاهکار ۱۳۹۴ کیلومتری بررسی شد.

    علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در این نشست تأکید کرد: بسیاری از خانواده‌های ایرانی در راه‌آهن نقش‌آفرینی کرده‌اند و همین سرمایه اجتماعی، پشتوانه اصلی ثبت جهانی این اثر عظیم است.

    وی افزود: ضروری است این نشست‌ها در همه هشت استان به‌صورت مستمر برگزار شود. برگزاری ویژه‌برنامه‌ها در پایگاه‌های مستقر، همراه با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان، می‌تواند آشنایی عمومی با این میراث را گسترش دهد.

    دارابی همچنین با اشاره به اهمیت راه‌آهن در پیوند میان حفاظت از میراث و توسعه گردشگری پایدار گفت: این مسیر تاریخی می‌تواند الگویی برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی در کنار بهره‌برداری هوشمندانه در حوزه گردشگری باشد؛ به‌گونه‌ای که حفاظت از میراث و توسعه اقتصادی هم‌زمان پیش برود.

    دارابی با اشاره به برنامه‌های آتی گفت: از مهرماه سال جاری زنگ میراث‌فرهنگی در مدارس کشور نواخته خواهد شد تا نسل جدید با هویت تاریخی ایران پیوند بخورد.

    وی ادامه داد: اقتصاد میراث‌فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌های پایدار در اولویت ما قرار دارد. ثبت جهانی آغاز راه است و در آذرماه امسال هنر آیینه‌کاری در معماری ایرانی را برای ثبت در یونسکو ارائه خواهیم کرد.

    نخستین کریدور شمال–جنوب غرب آسیا

    وحید علی‌قارداشی مدیر پایگاه میراث جهانی راه‌آهن سراسری ایران، با تشریح ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مسیر گفت: از میان کشورهای جهان، تنها پنج راه‌آهن در فهرست یونسکو جای دارند؛ اتریش، هندوستان، سوئیس، ایتالیا و ایران.

    وی افزود: راه‌آهن ایران نخستین کریدور شمال به جنوب در منطقه بود که دریای خزر را به خلیج‌فارس متصل ساخت و نخستین راه‌آهن ثبت‌شده غرب آسیا است. این شاهکار مهندسی، جلوه‌ای از مدیریت ایرانی در مواجهه با تاریخ جهانی به‌شمار می‌رود.

    قارداشی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد راه‌آهن ایران، گذر از چهار اقلیم متفاوت است؛ مسافران در یک سفر ریلی می‌توانند تفاوت‌های چشمگیر دمایی و اقلیمی را تجربه کنند، نعمتی که کمتر کشوری در جهان از آن برخوردار است.

    وی همچنین تأکید کرد: این خط آهن نه‌تنها یک مسیر حمل‌ونقل، بلکه نمونه‌ای کم‌نظیر از سیستم مهندسی است که با عبور از کوه‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌ها، تحولات شگرفی در محیط‌های طبیعی و انسانی ایجاد کرده است. این مسیر نشان می‌دهد که چگونه مهندسی می‌تواند هم‌زمان با غلبه بر محدودیت‌های جغرافیایی، فرصت‌های تازه‌ای برای توسعه جوامع محلی و پیوندهای فرهنگی بیافریند.

    گذار از ثبت جهانی به بهره‌برداری هوشمندانه

    فرهاد عزیزی، مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی، نیز با تأکید بر ضرورت نگاه و تفکر سیستمی به این اثر جهانی گفت: برای هر اثر جهانی، کلید موفقیت و بهره‌برداری صحیح از ظرفیت‌های این آثار داشتن برنامه متناسب و مؤثر و بسترسازی مشارکت کلیه ذی‌نفعان و به‌ویژه مردم و جوامع محلی است.

    وی افزود: اکنون ظرفیت منحصر به فرد و برندی معتبر و جهانی در اختیار ما قرار دارد. باید این جلسات را به صورت کارگاه‌های عملی و تعاملی برگزار کنیم و بسترهای لازم برای معرفی ارزش‌های برجسته جهانی آثار را فراهم کنیم. برنامه اداره کل پایگاه‌ها تنها محدود به معرفی آثار نیست، بلکه با هدف زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی حداکثری کلیه نهادها، دلسوزان و سرمایه‌گذاران طراحی شده است تا مشارکت همه‌جانبه به تقویت زیرساخت‌ها و بهره‌برداری پایدار از این میراث جهانی بینجامد و راه‌آهن ایران به محور گردشگری و اقتصادی قدرتمندی بدل شود.

    در ادامه این نشست، مدیران‌کل و معاونان میراث‌فرهنگی استان‌های مرتبط با مسیر راه‌آهن سراسری نیز به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص ظرفیت‌های استانی، فرصت‌های گردشگری و نحوه مدیریت بهینه این اثر جهانی پرداختند.

    نشست تخصصی امروز بار دیگر نشان داد که راه‌آهن سراسری ایران تنها یک مسیر حمل‌ونقل نیست؛ بلکه شریان تمدنی، هویتی و توسعه‌ای است که می‌تواند ایران را در سطح بین‌الملل به‌عنوان محور گردشگری، دیپلماسی فرهنگی و توسعه پایدار معرفی کند. استمرار این نشست‌ها، آغاز حرکتی تازه برای بهره‌برداری هوشمندانه از این میراث جهانی خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *