دخالت ایلان ماسک در سیاست مشتریانش تسلا را پراند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تسلا طی سالیان بیشترین تعداد مشتریان تکراری در آمریکا را نسبت به سایر برندهای بزرگ خودروسازی داشت، اما بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی S&P Global Mobility، وفاداری مشتریان این شرکت پس از حمایت مدیرعامل آن، ایلان ماسک از رئیسجمهور دونالد ترامپ در تابستان گذشته، به شدت کاهش […]
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تسلا طی سالیان بیشترین تعداد مشتریان تکراری در آمریکا را نسبت به سایر برندهای بزرگ خودروسازی داشت، اما بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی S&P Global Mobility، وفاداری مشتریان این شرکت پس از حمایت مدیرعامل آن، ایلان ماسک از رئیسجمهور دونالد ترامپ در تابستان گذشته، به شدت کاهش یافته است.
این داده که قبلا گزارش نشده بود، نشان می دهد وفاداری مشتریان تسلا در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی به اوج رسید، به طوریکه ۷۳ درصد خانوارهای تسلا در بازار یک خودروی دیگر از همین برند خریدند.
طبق داده ها سقوط نرخ وفاداری مشتریان این برند پیشرو در صنعت از جولای سال گذشته شروع شد. در آن زمان ماسک پس از یک سوءقصد به دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه در پنسیلوانیا، از او حمایت کرد.
این نرخ در مارس ۲۰۲۵ میلادی به پایینترین حد خود یعنی ۴۹.۹ درصد رسید که کمی پایینتر از میانگین صنعتی بود. پیش از آن، در ژانویه ۲۰۲۵ میلادی ماسک وزارت کارآمدی دولت را با هدف کاهش بودجههای دولتی راهاندازی و اخراج هزاران کارمند دولت را آغاز کرده بود.
نرخ وفاداری تسلا در آمریکا از آن زمان تاکنون دوباره افزایش یافته و در ماه می ۲۰۲۵ میلادی به ۵۷.۴ درصد رسیده است. هرچند این رقم بالاتر از میانگین صنعت قرار دارد و تقریباً برابر با نرخ وفاداری خودروسازی تویوتا است، اما هنوز پس از شورولت و فورد قرار دارد.
به گفته تام لیبی تحلیلگر S&P تا به حال سابقه نداشته یک شرکت در صدر فهرست وفاداری مشتریان با چنین سرعت به سطوح متوسط سقوط کند. او در این باره می گوید: من سقوط سریعی در چنین بازه زمانی کوتاهی ندیده ام. زمان سقوط نرخ وفاداری تسلا نشان می دهد دخالت ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی شرکت در سیاست مشتریان با گرایشهای محیطزیستی و پیشرو در حوزه خودروهای برقی را ناامید کرده است. سث گلدشتاین، تحلیلگر موسسه مورنینگاستارمی گوید: اگر مشتریان گرایشهای دموکراتیک داشته باشند، احتمالاً برندهای دیگری را علاوه بر تسلا هم در نظر میگیرند.
از سوی دیگر مدل های قدیمی تر تسلا نیز با رقابت سخت تری با خودروهای برقی شرکت های پر سابقه بازار از جمله جنرال موتورز، هیوندای، بی ام دبیلو روبرو هستند. سایبر تراک تسلا که تنها خودروی تولیدی این شرکت از ۲۰۲۰ میلادی تاکنون به حساب می آید نیز با وجود پیش بینی ماسک از فروش سالانه چند صدهزار دستگاه از آن با شکست روبرو شده است.
دیدگاهتان را بنویسید