آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • درخواست ۴ میلیون راننده تاکسی اینترنتی از نمایندگان مجلس

    خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ در یک دهه گذشته، با گسترش پرشتاب پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل، تاکسی‌های اینترنتی به یکی از ارکان اشتغال در کشور تبدیل شده‌اند. میلیون‌ها راننده در قالب خودرو، موتور و وانت در این فضا مشغول به کار هستند و بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل درون‌شهری را بر عهده دارند. با این حال، برخلاف […]

    اشتراک گذاری
    07 مرداد 1404
    کد مطلب : 51542

    خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ در یک دهه گذشته، با گسترش پرشتاب پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل، تاکسی‌های اینترنتی به یکی از ارکان اشتغال در کشور تبدیل شده‌اند. میلیون‌ها راننده در قالب خودرو، موتور و وانت در این فضا مشغول به کار هستند و بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل درون‌شهری را بر عهده دارند. با این حال، برخلاف نقش اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای که این قشر ایفا می‌کند، همچنان فاقد ابتدایی‌ترین حقوق شغلی از جمله بیمه تأمین اجتماعی، درمان و بازنشستگی هستند. نبود چارچوب قانونی روشن، مقاومت شرکت‌های پلتفرمی و اجرا نشدن مصوبات دولتی، این گروه بزرگ از نیروی کار را در وضعیت تعلیق نگه داشته است.

    حدود ۴ میلیون نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه حمل‌ونقل اینترنتی فعال‌اند که فاقد هرگونه بیمه هستند.

    بر اساس آمارهای موجود، حدود ۴ میلیون نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه حمل‌ونقل اینترنتی فعال‌اند که فاقد هرگونه بیمه هستند. این در حالی است که بسیاری از این رانندگان، به صورت تمام‌وقت و مستمر از این شغل امرار معاش می‌کنند و اغلب جزو طبقات آسیب‌پذیر اقتصادی هستند. در چنین شرایطی، نداشتن بیمه نه‌تنها امنیت شغلی آن‌ها را تهدید می‌کند، بلکه آسیب‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای را به دنبال دارد؛ از فرسودگی جسمی تا ناتوانی مالی در برابر بیماری یا سانحه.

    متن نامه نامه انجمن صنفی تاکسی‌های اینترنتی به رئیس مجلس

    درخواست ۴ میلیون راننده تاکسی اینترنتی از نمایندگان مجلس

    درخواست ۴ میلیون راننده تاکسی اینترنتی از نمایندگان مجلس

    ابهام قانونی و تفسیرهای نادرست

    در بسیاری از قراردادهای رسمی، عبارت‌هایی مانند «این قرارداد کار نیست» درج می‌شود تا شرکت‌ها از زیر بار بیمه شانه خالی کنند. بند مربوط به بیمه رانندگان در ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده، اما مشخص نشده که چه نهادی مسئول پرداخت حق بیمه است: دولت، شرکت‌ها یا خود راننده؟

    اعضای انجمن صنفی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی معتقدند که شرکت‌های پلتفرمی با استفاده از خلأهای قانونی، بیمه رانندگان را خویش‌فرما تلقی می‌کنند، در حالی که بر اساس تحلیل‌های کارشناسی، رابطه‌ای مشخص و کارگری میان راننده و پلتفرم وجود دارد. در حالی که بیمه خویش‌فرما اجباری در قانون تأمین اجتماعی وجود ندارد، شرکت‌ها همچنان رانندگان را به سمت این گزینه سوق می‌دهند.

    طبق گفته مسئولان انجمن صنفی، شرکت‌ها با وجود وعده‌های دولت و ابلاغ تفاهم‌نامه‌ها، از پذیرش مسئولیت بیمه‌پردازی خودداری می‌کنند. این شرکت‌ها در برخی موارد حتی از افزایش غیرقانونی کمیسیون هم توبیخ جدی نشده‌اند، که نشان‌دهنده خلأ در نظارت مؤثر است.

    توجه به این نکته ضروری است که رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در معرض خطرات فیزیکی، بیماری، آسیب شغلی و ناتوانی قرار دارند و در صورت سانحه یا ازکارافتادگی، هیچ‌گونه پوشش درمانی یا حمایتی ندارند. همچنین نبود امنیت شغلی، فرسودگی شدید، و فشار اقتصادی این قشر را تهدید می‌کند.

    متن نامه نامه انجمن صنفی تاکسی‌های اینترنتی به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

    درخواست ۴ میلیون راننده تاکسی اینترنتی از نمایندگان مجلس

    درخواست ۴ میلیون راننده تاکسی اینترنتی از نمایندگان مجلس

    طرح بیمه رانندگان اینترنتی در مجلس به کجا رسید؟

    شنیده‌ها حاکی از این است که اخیراً موضوع بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به دستور رئیس مجلس، از دستور کار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خارج شده است. امید محبی عضو انجمن صنفی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی با اشاره به این موضوع خواستار شفاف‌سازی مسئولان در این زمینه شد

    وی افزود: اگر نمایندگان مجلس نماینده مردم و قشر کارگر هستند، باید مشخص شود که چرا موضوعی به این اهمیت کنار گذاشته شده است. رانندگان تاکسی اینترنتی بخش قابل توجهی از نیروی کار در فضای هوشمند را تشکیل می‌دهند و انتظار دارند حقوق صنفی و قانونی آن‌ها به رسمیت شناخته شود.

    وی تصریح کرد: بررسی وضعیت رانندگان در جلسه اخیر کمیسیون عمران در کنار بررسی وضعیت رانندگان کامیون و تاکسی‌های رسمی در دستور بود، اما بدون ارائه توضیحی، موضوع رانندگان تاکسی اینترنتی حذف شد. در همین راستا نیز نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی تنظیم و ارسال شد، اما متأسفانه تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

    بخش عمده‌ای از این افراد فاقد شغل دوم هستند و تأمین معاش آن‌ها به‌طور کامل به همین فعالیت وابسته است

    این فعال صنفی با اشاره به مشکلات متعدد معیشتی رانندگان گفت: بخش عمده‌ای از این افراد فاقد شغل دوم هستند و تأمین معاش آن‌ها به‌طور کامل به همین فعالیت وابسته است. حال چگونه است که سهمیه سوخت، خدمات رفاهی و حتی بیمه تأمین اجتماعی از آن‌ها دریغ شده است؟

    وی همچنین با اشاره به تعداد بالای دانلود اپلیکیشن‌های مسافربری تاکید کرد: «آمارهای رسمی نشان می‌دهد تعداد رانندگان فعال بسیار بیشتر از ادعای پلتفرم‌ها است. اگر فقط یک نسبت ساده میان تعداد رانندگان و ۷۰ میلیون مسافر تاکسی‌های اینترنتی برقرار کنیم، مشخص می‌شود که شرایط به چه صورت است.

    شایان ذکر است اخیر احمد میدری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص برنامه دولت برای بیمه رانندگان کامیون و هم‌چنین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بیان کرده بود که در مجلس شورای اسلامی، طرح با فوریتی درباره بیمه کامیونداران وجود داد و همچنین نشست‌های مختلفی با سکوهای اینترنتی برگزار کرده‌اند و موضوع تاکسی‌های اینترنتی هم دنبال می‌شود. این مسئله، در آئین‌نامه مربوطه دیده شده و در حال پیگیری است.

    مطالبه جدی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

    با وجود پیگیری‌های مداوم انجمن‌های صنفی و وعده‌های نهادهای رسمی، تاکنون اقدام مؤثری برای آغاز روند بیمه‌پردازی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی صورت نگرفته است. در همین راستا، صنف رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دو نامه رسمی به رئیس مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برای ورود حقوقی و نظارتی به موضوع و نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای درخواست اجرای دقیق قوانین کار و الزام شرکت‌های پلتفرمی به ایفای تعهدات بیمه‌ای تنظیم و ارسال کرده است.

    در حالی که بیمه خویش‌فرما اجباری در قانون تأمین اجتماعی وجود ندارد، شرکت‌ها همچنان رانندگان را به سمت این گزینه سوق می‌دهند

    رانندگان تاکسی‌های اینترنتی همچنین، راهکارهایی برای خروج از این بن‌بست پیشنهاد کرده‌اند؛ از جمله تشکیل صندوقی مستقل در سازمان تأمین اجتماعی برای رانندگان پلتفرمی، با سازوکار نظارتی مشترک میان دولت و شرکت‌ها. همچنین توسعه تشکل‌های صنفی در تمام استان‌ها، به‌ویژه در تهران که بیشترین تمرکز رانندگان وجود دارد، یکی از اولویت‌های پیشنهادی است. این انجمن‌ها خواستار مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری‌اند، نه اینکه صرفاً ناظر اجرای تصمیماتی باشند که بدون حضور آن‌ها گرفته شده است.‌

    در آخر می‌توان گفت که مسئله بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، تنها یک مطالبه صنفی نیست، بلکه نمادی از چالش‌های گسترده‌تری در مسیر توسعه عدالت اجتماعی در بستر اقتصاد دیجیتال کشور است. بلاتکلیفی میلیون‌ها راننده، ناشی از خلأهای قانونی، بی‌عملی نهادهای مسئول و شانه خالی کردن شرکت‌های پلتفرمی از مسئولیت اجتماعی است. حل این معضل نیازمند اراده جدی حاکمیتی، تدوین سازوکارهای شفاف، و مشارکت فعال نمایندگان صنفی در فرآیندهای تصمیم‌گیری است تا حقوق نیروی کار در این بخش نوظهور اقتصادی، تضمین و تأمین شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *