آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • دوگانه‌سازی سنت و تجدد، مشروطه را به بن‌بست کشاند

    به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد کاشی عصر سه شنبه در مراسم بزرگداشت یکصد و نوزدهمین سالگرد نهضت مشروطه ایران در تبریز، با اشاره به ناتوانی روایت‌های موجود در ارائه تصویری جامع از مشروطه، گفت: ما دو روایت تأثیرگذار داریم که هر دو به کلیشه‌هایی ایدئولوژیک تبدیل شده‌اند. مشروطه در چنبره روایت‌های تک بعدی روایت نخست، […]

    اشتراک گذاری
    14 مرداد 1404
    کد مطلب : 70869

    به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد کاشی عصر سه شنبه در مراسم بزرگداشت یکصد و نوزدهمین سالگرد نهضت مشروطه ایران در تبریز، با اشاره به ناتوانی روایت‌های موجود در ارائه تصویری جامع از مشروطه، گفت: ما دو روایت تأثیرگذار داریم که هر دو به کلیشه‌هایی ایدئولوژیک تبدیل شده‌اند.

    مشروطه در چنبره روایت‌های تک بعدی

    روایت نخست، مشروطه را سرآغاز تجدد و ساختن ایران نو می‌داند، اما همواره از شکست آن به‌دلیل «مقاومت مرتجعان» شکایت دارد. روایت دوم، مشروطه را محصول مبارزه روحانیت با استبداد معرفی می‌کند و ناکامی آن را به اخلال متجددان نسبت می‌دهد. هر دو روایت ناقص و نارسا هستند.

    کاشی با تأکید بر فقدان روایت‌های مشترک، پرسید: چرا هیچ روایتی نتوانسته همکاری و رقابت سنت‌گرایان و متجددان را به‌صورت متوازن بازتاب دهد؟ چرا تنها کلیشه‌های سیاسی برای ما باقی مانده است؟ او با انتقاد از ساده‌سازی‌های تاریخی، افزود: روایت‌های رسمی و ایدئولوژیک، واقعیت‌های پیچیده تاریخ معاصر را پنهان کرده‌اند. این روایت‌ها مانند دو داستان کوتاه هستند که هر یک بخشی از حقیقت را برای پیشبرد منافع خود بازگو می‌کنند و در این فرآیند، صدها جریان تاریخی دیگر نادیده گرفته می‌شوند.

    ریشه‌یابی مقاومت سنت در برابر مدرنیته

    کاشی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل علل مقاومت سنت در برابر تجدد پرداخت و توضیح داد: این مقاومت دوگونه است؛ نخست، مقاومت صنفی-اقتصادی که اقشار سنتی و روحانیت را در خطر حذف از صحنه اجتماعی می‌بیند، و دوم، مقاومت وجودی که کل جامعه را در معرض بی‌معنایی ناشی از هجوم تجدد قرار می‌دهد.

    او با مرور پیشینه مبارزات مدنی ایران، از نهضت تحریم تنباکو به عنوان نقطه آغاز مشروطه یاد کرد و گفت: روحانیت در آن مقطع علیه استبداد ایستاد، اما پس از آن، متجددان در ساختارهای مدرن اخلال ایجاد کردند. انقلاب اسلامی نیز بازگشت روحانیت به صحنه بود. حالا که جمهوری اسلامی با دستانی تقریباً خالی روبه‌روست، متجددان ادعا می‌کنند باید به خواست راستین تجدد در مشروطه بازگردیم.

    سیاست به مثابه عرصه همزیستی و نه تقابل

    کاشی در پایان، با ارائه خوانشی متفاوت از سیاست‌ورزی، گفت: برای آغاز یک زندگی سیاسی اصیل، باید لذت را در «بودن با دیگری» جستجو کرد. سیاست می‌تواند عرصه‌ای برای لذت باشد، اگر در خدمت خیر عمومی باشد، نه عرصه‌ای برای حذف دیگری و تکرار کلیشه‌های تاریخی.

    او تأکید کرد: تا زمانی که در دام روایت‌های تک‌بعدی و ایدئولوژیک گرفتاریم، نمی‌توانیم واقعیت چندلایه مشروطه و تاریخ معاصر را درک کنیم. جامعه ما نیازمند روایت‌هایی است که بتواند همکاری و تعارض نیروهای مختلف را بدون کلیشه‌سازی‌های سیاسی بازتاب دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *