آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • رادیو محرم و رادیو اربعین نمونه موفق «پدافند فرهنگی» بودند

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، علی بخشی‌زاده معاون صدا در مراسم تقدیر رئیس سازمان صداوسیما از تلاش‌های دست‌اندرکاران رادیو محرم و رادیو اربعین گفت: این دو شبکه در شرایطی حساس و پس از جنگ ۱۲ روزه توانستند با کار جهادی و همت جمعی، محتوایی اثرگذار و پرمخاطب ارائه دهند. […]

    اشتراک گذاری
    12 شهریور 1404
    کد مطلب : 146445

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، علی بخشی‌زاده معاون صدا در مراسم تقدیر رئیس سازمان صداوسیما از تلاش‌های دست‌اندرکاران رادیو محرم و رادیو اربعین گفت: این دو شبکه در شرایطی حساس و پس از جنگ ۱۲ روزه توانستند با کار جهادی و همت جمعی، محتوایی اثرگذار و پرمخاطب ارائه دهند. ضمن اینکه این ۲ رادیو نمونه‌ای موفق از «پدافند فرهنگی» بودند که با استقبال گسترده مردم در همه رده‌های سنی همراه شد.

    وی افزود: رادیو محرم و رادیو اربعین در شرایطی آغاز به کار کردند که فضای رسانه‌ای منطقه و جهان پس از جنگ ۱۲ روزه بسیار ملتهب بود. دشمن تلاش داشت با روایت‌های تحریف‌شده و هجمه‌های تبلیغاتی، واقعیت‌ها را وارونه نشان دهد. در چنین شرایطی، رادیوهای ما در قامت یک حرکت جهادی وارد میدان شدند. همکاران ما شبانه‌روز تلاش کردند تا این ۲ رادیو به موقع روی آنتن بروند و بتوانند به وظیفه دینی و رسانه‌ای خود عمل کنند.

    وی با اشاره به استقبال کم‌نظیر مخاطبان از این ۲ رادیو عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های رادیو محرم و رادیو اربعین، تنوع و گستردگی مخاطبان بود. از کودکان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان، همه به نوعی با این برنامه‌ها همراه شدند. این نشان داد که اگر رسانه با نگاه درست و محتوای عمیق وارد عمل شود، همه اقشار جامعه در کنار آن قرار می‌گیرند. مردم با تمام وجود از این ۲ رادیو استقبال کردند و همراهی‌شان باعث شد انرژی مضاعفی برای همکاران ما ایجاد شود.

    بخشی‌زاده در توضیح محتوای این ۲ شبکه رادیویی گفت: ما در این ۲ رادیو صرفاً به پخش مراسم و آئین‌ها اکتفا نکردیم. تلاش کردیم موضوعات معارفی و فرهنگی را به زبان ساده و قابل فهم برای همه گروه‌های سنی بیان کنیم. برنامه‌سازان ما با ابتکار و خلاقیت، مفاهیم عمیق دینی و انسانی را در قالب‌های جذاب و شنیدنی ارائه کردند. از تفسیرهای کوتاه گرفته تا گفتگوهای معارفی، گزارش‌های زنده از مراسم و حتی آیتم‌های ویژه برای کودکان. همین ترکیب متنوع بود که باعث شد مخاطب احساس کند این رسانه متعلق به اوست.

    وی با تأکید بر نقش این رادیوها در صیانت از فرهنگ دینی و اجتماعی کشور تاکید کرد: من معتقدم که رادیو محرم و رادیو اربعین همچون پدافند فرهنگی عمل کردند. همان‌طور که پدافند در عرصه نظامی وظیفه دفاع از مرزها را دارد، در عرصه فرهنگی هم رسانه باید از مرزهای اعتقادی و هویتی جامعه محافظت کند. این رادیوها دقیقاً چنین نقشی را ایفا کردند. در روزهایی که هجمه‌های فرهنگی و رسانه‌ای دشمن به اوج خود رسیده بود، صدای این ۲ رادیو مانند سدی در برابر تحریف‌ها ایستاد.

    معاون صدای رسانه ملی بیان کرد: راه‌اندازی ۲ رادیو در مدت کوتاه، آن هم در شرایط خاص، تنها با کار جهادی امکان‌پذیر بود. همکاران ما بدون توجه به محدودیت‌ها، پای میدان آمدند. این روحیه جهادی باعث شد تا بتوانیم با کمترین زمان و امکانات، بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم. من واقعاً از همه همکارانم قدردانی می‌کنم که در این مسیر، فراتر از وظیفه عمل کردند.

    وی در ادامه گفت: یکی از نکات مهم این بود که محتوای این رادیوها توانست برای نسل جوان هم جذابیت داشته باشد. ما از همان ابتدا تلاش کردیم زبان جوانان را درک کنیم و برای آنها برنامه‌هایی طراحی کنیم که صرفاً تکرار و بازخوانی نباشد، بلکه متناسب با نیاز و دغدغه‌های امروزشان باشد. از همین رو، طیف وسیعی از جوانان هم مخاطب این ۲ رادیو شدند. این برای ما یک پیام روشن داشت؛ اگر رسانه صادقانه و هوشمندانه عمل کند، جوانان هم همراه می‌شوند.

    بخشی‌زاده همچنین درباره آینده این رادیوها توضیح داد: تجربه رادیو محرم و رادیو اربعین برای ما بسیار ارزشمند بود. نشان داد که رسانه دینی و معارفی می‌تواند با خلاقیت و نوآوری، جایگاه مهمی در زندگی روزمره مردم پیدا کند. ما در معاونت صدا این تجربه را به عنوان الگویی برای برنامه‌های دیگر در نظر داریم. بدون شک در مناسبت‌های بعدی هم با قدرت بیشتری وارد میدان خواهیم شد.

    معاون صدا در پایان تأکید کرد: صدای رسانه ملی صدای مردم است. اگر امروز این ۲ رادیو توانستند تأثیرگذار باشند، به خاطر همراهی مردم بود. مردم ما نشان دادند که وقتی پای دین، فرهنگ و هویت ملی در میان است، با تمام وجود همراه می‌شوند. ما هم وظیفه داریم این اعتماد و همراهی را پاس بداریم و با کار رسانه‌ای عمیق‌تر، به رسالت خود عمل کنیم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *