آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > انتظامی / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • راه نجات بازار خودرو، افزایش عرضه و تسهیل واردات است

    به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی پوردهقان اردکان با انتقاد از عملکرد بخش سیاست‌گذار در حوزه خودرو، به تشریح وضعیت واردات و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: باوجود افزایش واردات خودرو نسبت به سال‌های گذشته، آنچه انتظار می‌رفت در سال جاری محقق نشده است. وی با اشاره به تدوین مصوبه واردات خودرو توسط […]

    اشتراک گذاری
    22 تیر 1404
    کد مطلب : 9157

    به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی پوردهقان اردکان با انتقاد از عملکرد بخش سیاست‌گذار در حوزه خودرو، به تشریح وضعیت واردات و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: باوجود افزایش واردات خودرو نسبت به سال‌های گذشته، آنچه انتظار می‌رفت در سال جاری محقق نشده است. وی با اشاره به تدوین مصوبه واردات خودرو توسط دولت و کمیسیون صنایع مجلس افزود: این مصوبه توانسته تا حدودی تعرفه‌ها را ساماندهی کند، اگرچه در مورد برخی مدل‌ها ایراداتی وجود دارد، اما در مجموع اقدامات قابل‌قبولی صورت‌گرفته است. پوردهقان اردکان با تأکید بر شفافیت قوانین مجلس و صدور بخشنامه‌ای لازم از سوی دولت، گفت: منشأ ارز خودرو مشخص و آماده است و اگر اکنون سازمان‌هایی مانند توسعه تجارت یا گمرک در مسیر اجرای مصوبه مانع‌تراشی کنند، وزارت صمت مسئول پاسخگویی خواهد بود. وی با دفاع از طرح واردات خودروهای کارکرده اظهار کرد: برخی با استفاده از واژه «خودرو کارکرده» قصد دارند افکار عمومی را منحرف کنند، درحالی‌که در آئین‌نامه واردات، حداکثر سن خودرو پنج سال و میزان کارکرد نیز در چارچوب معقول تعریف شده است. وی افزود: در ازای هر خودروی وارداتی نیز باید یک خودروی فرسوده داخلی اسقاط شود. نماینده مردم اردکان با تأکید بر کیفیت خودروهای کارکرده وارداتی گفت: خودروی پنج‌ساله باکیفیت، بهتر از خودروی صفرکیلومتر داخلی است که نارضایتی عمومی از آن وجود دارد. حتی خودروهای ده یا پانزده‌ساله خارجی نیز نسبت به برخی تولیدات داخلی مزیت دارند. البته برای حفظ سلامت مردم و رعایت استانداردها، سقف پنج سال تعیین شده است. عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو گفت: این روند قرار بود از بودجه سال ۱۴۰۴ آغاز شود؛ اما شورای نگهبان و مجمع تشخیص با آن همراهی نکردند. در حال حاضر تعرفه‌هایی در سطوح مختلف از جمله ۲۵ درصد، بالای ۴۰ درصد و حتی بالای ۱۰۰ درصد پیش‌بینی شده که می‌تواند به تعادل بازار کمک کند، به‌ویژه برای اقشار متوسط. پوردهقان اردکان در ادامه با انتقاد از عملکرد مونتاژکاران داخلی اظهار داشت: بسیاری از مونتاژکاران مسیر انتقال فناوری را رها کرده‌اند و صرفاً به قرارداد با برندهای چینی بسنده کرده‌اند. وی افزود: ظاهر زیبا نمی‌تواند جایگزین کیفیت و دوام باشد و مردم پس از مدت کوتاهی نارضایتی خود را بروز می‌دهند. وی تأکید کرد: سیاست وزارت صمت باید عبور از مونتاژکاری سطحی و حرکت به‌سوی تولید واقعی و فناورانه باشد. وی با اشاره به زیان‌ده بودن خودروسازان گفت: صورت‌های مالی نشان می‌دهد که این شرکت‌ها سودی ندارند و تنها دلالان از وضعیت موجود بهره‌مند می‌شوند. نماینده مردم اردکان بهترین راهکار تنظیم بازار را افزایش عرضه دانست و گفت: راه نجات بازار خودرو، افزایش عرضه و تسهیل واردات است و باید اجازه دهیم بازار اشباع شود، پس از پنج دهه انحصار در صنعت خودرو، نارضایتی همه‌جانبه‌ای وجود دارد؛ از دولت و مجلس گرفته تا مردم و حتی خود خودروسازان. پوردهقان اردکان در پایان با انتقاد از نقش نهادهای نظارتی در قیمت‌گذاری خودرو گفت: دخالت‌های شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و دیگر نهادها سیاست‌گذاری را از مسیر اصلی خارج کرده‌اند، به گفته وی، راه‌حل نهایی ایجاد فضای رقابتی، تسهیل واردات، ارتقای کیفیت تولید داخلی و سپردن قیمت‌گذاری به بازار واقعی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *