آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • ردپای خودروهای شوتی‌ در پرونده‌های کلان قاچاق تهران

    به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های اخیر، نام خودروهای شوتی بیشتر از هر زمان دیگری در گزارش‌های پلیس، اخبار حوادث و حتی بین مردم شنیده می‌شود. خودروهایی که با سرعت سرسام‌آور، بدون مجوز و با زیر پا گذاشتن تمام قوانین راهنمایی و رانندگی، باری سنگین‌تر از آنچه دیده می‌شود را در دل خود جا داده‌اند: […]

    اشتراک گذاری
    20 شهریور 1404
    کد مطلب : 167174

    به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های اخیر، نام خودروهای شوتی بیشتر از هر زمان دیگری در گزارش‌های پلیس، اخبار حوادث و حتی بین مردم شنیده می‌شود. خودروهایی که با سرعت سرسام‌آور، بدون مجوز و با زیر پا گذاشتن تمام قوانین راهنمایی و رانندگی، باری سنگین‌تر از آنچه دیده می‌شود را در دل خود جا داده‌اند: قاچاق، خطر و بی‌قانونی.

    «شوتی» نامی است که به خودروهای سبک و سواری اطلاق می‌شود که به‌صورت غیرقانونی اقدام به حمل بار (به‌ویژه کالاهای قاچاق) می‌کنند. این خودروها اغلب در محورهای جنوبی کشور فعال هستند و با سرعت بالا و روش‌هایی عجیب برای فرار از دست مأموران، بار را به شهرهای مرکزی و شمالی از جمله تهران می‌رسانند.

    رفتارهای مخاطره‌آمیز شوتی‌ها در جاده‌ها

    فعالیت این خودروها تنها به حمل قاچاق ختم نمی‌شود. برای فرار از ایست‌های بازرسی، شوتی‌ها به تاکتیک‌های خطرناکی متوسل می‌شوند: از جمله سرعت‌های بالا تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، پخش دود غلیظ از اگزوز برای کور کردن دید راننده یا مأمور دنبال‌کننده، پهن کردن میخ یا اشیای نوک‌تیز روی سطح جاده برای پنچر کردن خودروی تعقیب‌کننده، حرکات مارپیچ، دنده عقب با سرعت، عبور از خلاف جهت و بی‌توجهی کامل به علائم راهنمایی و جان دیگران.

    این رفتارها عملاً جاده را برای سایر رانندگان ناامن کرده و تصادفات مرگبار زیادی رقم زده است.

    پشت‌پرده فعالیت شوتی‌ها؛ شبکه‌ای سازمان‌یافته برای قاچاق کالا

    اخیراً پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ، به فرماندهی سردار مهدی افشاری، چندین عملیات موفق در شناسایی و کشف بارهای قاچاق مرتبط با خودروهای شوتی انجام داده است که ابعاد خطرناک و گسترده این پدیده را نمایان می‌کند.

    کشف انبار لوازم خانگی قاچاق، خیابان فداییان اسلام

    در این عملیات، مقادیر زیادی لوازم خانگی قاچاق شامل :۵۳ دستگاه جاروبرقی، ۳۷ دستگاه آبمیوه‌گیری، ۶۸ عدد قابلمه، حدود ۵ هزار سرویس قاشق و چنگال، نزدیک به هزار دستگاه لوازم برقی آشپزخانه که توسط شوتی‌ها از شهرهای جنوبی به تهران منتقل شده و به انبار دپو شده بودند، کشف و توقیف شد.

    کشف انبار کولر گازی قاچاق، کهریزک

    ۳۳۱ دستگاه کولر گازی ساخت چین که هیچ‌گونه سند گمرکی معتبر نداشتند، در انباری در کهریزک کشف شد. بارها توسط شوتی‌ها از جنوب کشور وارد تهران شده بود.

    کشف تجهیزات پزشکی قاچاق، جاده واوان

    در بزرگ‌ترین ضربه اخیر، بیش از ۵۵ هزار قلم تجهیزات پزشکی از جمله کیت‌های تست بارداری و خودکاری و دستکش یک‌بار مصرف، به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان کشف شد. این تجهیزات نیز توسط شوتی‌ها منتقل و در انباری در جاده واوان دپو شده بود.

    شوتی‌ها فقط قاچاقچی نیستند؛ آن‌ها به قاتلان بالقوه جاده‌ها تبدیل شده‌اند و بی‌توجهی به این پدیده می‌تواند تبعات جدی برای امنیت، اقتصاد، سلامت عمومی و جان مردم داشته باشد. پلیس با جدیت به مقابله با این شبکه‌ها ادامه می‌دهد، اما بدون همکاری مردم، گزارش‌گری به‌موقع و سخت‌گیری بیشتر در مبادی ورودی، مهار این پدیده دشوار خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *