آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • رسانه‌ها دیده‌بان بحران‌های آینده باشند

    به گزارش خبرنگار مهر، قاسم خالدی عصر سه شنبه در همایش مدیریت رسانه در بحران ویژه اهالی رسانه و فضای مجازی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحول الگوهای جنگی در جهان امروز تأکید کرد: دشمنان در جنگ ترکیبی، از مدل‌های سنتی عبور کرده‌اند و اکنون فناوری‌های نوین فضای مجازی را به عنوان سلاحی […]

    اشتراک گذاری
    31 تیر 1404
    کد مطلب : 33846

    به گزارش خبرنگار مهر، قاسم خالدی عصر سه شنبه در همایش مدیریت رسانه در بحران ویژه اهالی رسانه و فضای مجازی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحول الگوهای جنگی در جهان امروز تأکید کرد: دشمنان در جنگ ترکیبی، از مدل‌های سنتی عبور کرده‌اند و اکنون فناوری‌های نوین فضای مجازی را به عنوان سلاحی پیچیده علیه ادراک عمومی به کار می‌گیرند.

    وی با هشدار درباره همکاری گسترده شرکت‌های فناوری و سازمان‌های امنیتی آمریکا برای بهره‌برداری از فضای مجازی، گفت: مطالعه دقیق ظرفیت‌های فضای مجازی در جنگ شناختی امروز، ضرورتی ملی است که نباید از آن غافل شد.

    خالدی در ادامه با اشاره به جنگ روایت‌ها، نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی افکار عمومی را حیاتی دانست و افزود: رسانه‌ها توانستند در جنگ ۱۲ روزه با تولید روایت‌های ملی، امنیت روانی جامعه و انسجام درونی کشور را تقویت کنند، اما دشمن با تمام توان، در صدد تخریب این همدلی و وحدت است؛ مگر اینکه اراده‌ای داخلی، این مسیر را مستحکم‌تر کند.

    وی همچنین با یادآوری جایگاه تاریخی فتوا در مقابله با استعمار و سلطه سیاسی، اظهار داشت: فتوا قدرتی فراتر از تصمیمات سیاسی دارد؛ همانطور که در تاریخ ایران، اراده مردمی مبتنی بر فتاوی دینی توانست بسیاری از نقشه‌های دشمن را ناکام بگذارد.

    مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جنگ روانی در عرصه رسانه‌ای گفت: در نبرد تبلیغاتی، باید روایت‌های صحیح و مقتدر ساخته و به جامعه منتقل شود. رسانه‌ها در طول جنگ‌ها نقش برجسته‌ای در تقویت روحیه عمومی داشتند؛ هرچند در برخی موارد نهادهای رسمی نتوانستند اطلاعات لازم را به‌موقع در اختیار اصحاب رسانه قرار دهند.

    وی با تأکید بر ادامه‌دار بودن جنگ روانی، خواستار طراحی برنامه‌های مقاومتی رسانه‌ای شد و افزود: وظیفه رسانه‌هاست که هم نقشه‌های دشمن را افشا کنند و هم دستاوردهای مقاومت را روایت نمایند. اسرائیل و دیگر دشمنان ثابت کرده‌اند که در جنگ شناختی دست بالا را دارند، مگر اینکه با هوشیاری ملی، جبهه رسانه‌ای کشور تقویت گردد.

    خالدی با تأکید بر نقش حیاتی رسانه‌ها در دفاع از کشور و تقویت امنیت ملی اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان در جنگ‌های فیزیکی ناکام مانده‌اند، تمرکز خود را بر جنگ شناختی و مدیریت افکار عمومی قرار داده‌اند تا انسجام ملی را هدف قرار دهند.

    وی با هشدار نسبت به تأثیر اخبار جعلی و شایعات در تضعیف روحیه عمومی، گفت: اصحاب رسانه باید با مسئولیت‌پذیری کامل، در مقابل تولید و انتشار اطلاعات نادرست ایستادگی کرده و با ارتقا کیفیت اخبار، از بروز ناامنی روانی جلوگیری کنند.

    خالدی با تأکید بر اهمیت نقد سازنده و مطالبه‌گری در مسیر رشد کشور بیان کرد: اختلاف نظر و سلیقه‌های متنوع، ظرفیت‌هایی برای اصلاح مسیر توسعه کشور هستند نه موانعی بر سر راه آن. دیدارهای تاریخی با امام خمینی (ره) نشان دادند که وحدت، در کنار تنوع دیدگاه‌ها، می‌تواند موجب تعالی ملی شود.

    وی با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در جنگ‌های هیبریدی افزود: رسانه‌ها باید همچون دیده‌بان‌های هوشمند، در مدیریت بحران‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی عمل کرده و تهدیدات دشمن را با دقت و درایت کاهش دهند.

    مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی را در شناسایی و مقابله با اخبار جعلی ضروری دانست و تصریح کرد: در زمان جنگ و بحران، دقت خبری باید بر سرعت مقدم باشد تا اعتماد عمومی حفظ شود.

    خالدی با ارزیابی ابعاد جنگ ۱۲ روزه اخیر، این نبرد را یکی از بی‌نظیرترین نمونه‌های بهره‌گیری از فناوری در تاریخ جنگ‌ها برشمرد و گفت: رسانه‌ها موظف‌اند این حماسه را با روایت‌هایی دقیق و غیرشعاری به تصویر بکشند تا عظمت مردم و استقامت آنان روشن شود.

    وی از مسئولان خواست با احترام به مردم و تجلیل از ایستادگی آنان، نقش رسانه‌ها را در بازنمایی این عظمت، بیش از پیش تقویت کنند و افزود: در دنیای امروز که هر روز با بحران‌های نوظهور مواجهیم، رسانه‌ها باید با انسجام ملی و رویکردی برنامه‌مند، در برابر تهدیدات پیچیده دشمنان ایستادگی کنند.

    وی بر آمادگی خود برای پاسخ به پرسش‌های مرتبط با موضوع تأکید کرد و از اصحاب رسانه خواست با قدرت روایت، نقش خود را در نبردهای نوین ایفا کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *