آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > انتظامی / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • زیان انباشته خودروسازان از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد!

    به گزارش خبرنگار مهر، بررسی صورت‌های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو -منتشر شده در کدال-نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته این شرکت‌ها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با پایان سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۵۰.۳ هزار میلیارد تومان […]

    اشتراک گذاری
    23 تیر 1404
    کد مطلب : 11543

    به گزارش خبرنگار مهر، بررسی صورت‌های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو -منتشر شده در کدال-نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته این شرکت‌ها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با پایان سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۵۰.۳ هزار میلیارد تومان بوده، حاکی از رشد ۲۲ درصدی و افزایش ۵۵.۲ هزار میلیارد تومانی زیان انباشته است که نمایانگر ادامه چالش‌های ساختاری در صنعت خودرو است.

    کاهش زیان عملیاتی با محوریت سوددهی ایران‌خودرو

    در مقابل، زیان عملیاتی تجمیعی سه خودروساز از ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً ناشی از عملکرد مثبت ایران‌خودرو است که موفق شد برای نخستین بار پس از سال‌ها، سود عملیاتی ۴.۶ هزار میلیارد تومانی به ثبت برساند.

    زیان انباشته ۱۳۰ همتی ایران خودرو

    زیان انباشته ایران خودرو از ۱۲۲.۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که بیانگر رشد ۶ درصدی است.

    زیان انباشته خودروسازان از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد!

    در عین حال، سود عملیاتی ایران‌خودرو با جهشی چشمگیر به ۴.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. برای مشاهده متن کامل صورت مالی ایران خودرو اینجا را کلیک کنید.

    زیان انباشته ۱۳۸ همتی سایپا

    شرکت سایپا زیان انباشته خود را از ۱۰۲.۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش داده است (رشد ۳۵ درصدی).

    زیان انباشته خودروسازان از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد!

    همچنین زیان عملیاتی سایپا با افزایش قابل توجهی از ۸.۴ هزار میلیارد تومان به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است (رشد ۱۱۵ درصدی). برای مشاهده جزئیات صورت مالی سایپا اینجا را کلیک کنید.

    زیان انباشته ۳۶ همتی پارس خودرو

    زیان انباشته پارس‌خودرو نیز از ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته (۴۶.۸ درصد رشد).

    زیان انباشته خودروسازان از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد!

    زیان عملیاتی این شرکت از ۷.۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۲۹.۵ درصدی). برای مشاهده جزئیات صورت مالی پارس خودرو اینجا را کلیک کنید.

    کارشناسان عمده دلیل رشد زیان انباشته و عملیاتی در سایپا و پارس‌خودرو را به تغییرات متعدد مدیریتی در این شرکت‌ها نسبت می‌دهند. این تغییرات موجب بی‌ثباتی مدیریتی، کاهش انسجام سازمانی، توقف یا تغییر مسیر برنامه‌های راهبردی و کاهش انگیزه کارکنان شده است. همچنین، بلاتکلیفی در روند واگذاری سایپا به بخش خصوصی، باعث افزایش نااطمینانی و کاهش اثربخشی مدیریت شده است.

    از سویی دیگر اگرچه ایران‌خودرو موفق به بازگشت به سود عملیاتی شده است، اما زیان انباشته این شرکت همچنان روند افزایشی دارد و در کنار زیان‌های بزرگ سایپا و پارس‌خودرو، صنعت خودروی کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. اصلاحات ساختاری، مدیریت پایدار و تعیین تکلیف واگذاری‌ها از ضروریات بازگرداندن ثبات به این صنعت است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *