آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • ساخت نخستین دکل حفاری دریایی ایران؛ ساخت ۴ فروند کشتی برای ونزوئلا

    به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران امروز (سه‌شنبه، ۱۴ مرداد) در حاشیه مجمع عمومی این شرکت، طی نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به روند برگزاری مجمع گفت: در سال گذشته قول دادیم که زیان انباشته طی سال‌های اخیر شرکت را مدیریت کنیم و خوشبختانه امسال نه‌تنها زیان صفر شد، […]

    اشتراک گذاری
    14 مرداد 1404
    کد مطلب : 70066

    به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران امروز (سه‌شنبه، ۱۴ مرداد) در حاشیه مجمع عمومی این شرکت، طی نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به روند برگزاری مجمع گفت: در سال گذشته قول دادیم که زیان انباشته طی سال‌های اخیر شرکت را مدیریت کنیم و خوشبختانه امسال نه‌تنها زیان صفر شد، بلکه ۱۳ میلیارد تومان سود نیز در صورت‌های مالی تلفیقی شناسایی کردیم.

    وی افزود: یکی از گزارش‌های مهمی که در مجمع ارائه شد، مربوط به تسویه بدهی‌های سنواتی بود. تنها در یکی از فازهای پارس جنوبی، ۴ هزار میلیارد ریال بدهی شرکت به تأمین اجتماعی با ارائه مستندات صفر شد که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

    علیپور با اشاره به حجم بالای پرونده‌های حقوقی سنواتی صدرا گفت: برخی از این پرونده‌ها مربوط به ۲۰ سال گذشته است که همچنان خاتمه نیافته‌اند. با استخدام وکیل و تشکیل تیم‌های تخصصی، پیگیری این پرونده‌ها در جریان است. البته تلاش داریم از ایجاد پرونده‌های حقوقی جدید جلوگیری کنیم، اما در برخی موارد ناگزیر به رجوع به محاکم قضائی برای احقاق حقوق سهامداران هستیم.

    مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران ادامه داد: در حال حاضر شرکت در ۳ حوزه، نوسازی و ساخت جدید، تعمیرات (اعم از کشتی‌سازی و فراساحل)، و توسعه زیرساخت‌ها فعالیت دارد. اگرچه سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت از نظر برخی مدیرعامل‌ها به عنوان هزینه ثبت می‌شود، اما از دید ما یک سرمایه‌گذاری راهبردی است.

    وی گفت: در شمال کشور، با ارتقای زیرساخت‌های بندری از ۳ پارکینگ به ۸ پارکینگ رسیده‌ایم که سالانه برای هر پارکینگ ۲۰۰ هزار میلیارد درآمد ایجاد می‌شود. در کارخانه کشتی‌سازی قدیم نیز سرسره بتنی برای آبگیری و حمل کشتی‌ها طراحی شده که ظرف یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

    علیپور با بیان اینکه دو سکوی میدان رشادت نیز در شهریورماه حمل و نصب خواهند شد، گفت: اگر پروژه‌ها به کارفرمایان واگذار شود، ظرفیت‌های ملی مانند جزیره صنعتی ما در بوشهر بدون بهره‌برداری باقی خواهد ماند. ما از ریاست محترم جمهوری و وزرای نفت، راه و صنعت درخواست داریم تا از این ظرفیت‌ها که با پول مردم ایجاد شده، استفاده شود.

    مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با تأکید بر لزوم اجرای فوری پروژه فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی گفت: میدان مشترک ما با قطر نیازمند اقدام سریع در این زمینه است و ما آمادگی داریم با تشکیل کنسرسیوم داخلی، طراحی، ساخت، حمل و نصب سکوهای فشارافزایی را به‌طور کامل در داخل کشور انجام دهیم. اگرچه محدودیت‌های زیرساختی وجود دارد، اما می‌توان با تدابیر مهندسی بر آن‌ها غلبه کرد.

    وی تأکید کرد: برخی گمان می‌کنند که ساخت سکوهای فشارافزایی در داخل کشور ممکن نیست، اما با قاطعیت عرض می‌کنم که این توان در کشور وجود دارد. در صورت نیاز می‌توان از متخصصان و شرکت‌های خارجی به عنوان شرکای راهبردی استفاده کرد تا کاستی‌های موجود برطرف شود.

    علیپور گفت: این موضوع، یک مسئله ملی است. ما حاضریم تمامی مستندات و تدابیر فنی لازم را ارائه دهیم تا اثبات شود که امکان اجرای این پروژه‌ها با استفاده از ظرفیت داخلی کشور کاملاً وجود دارد. در صورت حمایت مسئولان، می‌توانیم سکوها را طراحی، تولید و تحویل کارفرما دهیم تا مشکل تأمین گاز کشور نیز مرتفع شود.

    شرکت صنعتی دریایی ایران ادامه داد: طبق ابلاغیه اقتصاد دریامحور مقام معظم رهبری، شرکت صدرا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند در ۶ بند از ۹ بند مشارکت داشته باشد. در سال گذشته کنسرسیومی با همکاری ایزوایکو و وزارت دفاع تشکیل دادیم که ظرفیت‌های فعلی را هم‌افزا کرده است. این ظرفیت اکنون آماده پاسخگویی به نیازهای کشور است. شرکت صدرا به‌تنهایی توان طراحی، ساخت و تحویل کشتی‌هایی تا طول ۲۵۰ متر را دارد.

    علیپور با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی اظهار کرد: پیش‌تر، دو فروند کشتی به کارفرمایی ونزوئلا تحویل داده‌ایم و دو فروند دیگر نیز در دست ساخت است. این توان به واسطه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود در صدرا محقق شده است.

    وی ادامه داد: البته ظرفیت دریایی کشور فقط محدود به این مجموعه نیست؛ اگر تجمیع نیاز و منابع در سطح ملی مدیریت شود، امکان ساخت سوپرتانکرها نیز در کشور وجود دارد. اکنون نیز تعمیرات این نوع کشتی‌ها در حال انجام است و در صورت ضرورت، ساخت آن‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

    شرکت صنعتی دریایی ایران از همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: هم‌اکنون چهار فروند کشتی در قالب قرارداد با این مجموعه در حال ساخت است و یک فروند دیگر نیز برای سازمان بنادر در شمال کشور در دست اقدام قرار دارد که خط تولید کشتی‌های ۳۵۰۰ تنی ما را فعال نگه داشته است.

    علیپور تصریح کرد: در جنوب کشور، ظرفیت مناسبی برای توسعه این فعالیت‌ها وجود دارد. در صورت نیاز، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی و حتی شرکای متخصص خارجی می‌توانیم پاسخگوی تمام نیازهای ملی باشیم.

    وی با اشاره به پروژه ساخت شناورهای تفریحی افزود: ساخت یک شناور ۱۸ متری تفریحی قرارداد بسته شد که اکنون در حال تکمیل است. در حوزه گردشگری نیز می‌توانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم. ظرفیت فعلی ما تولید ۱۱۰ هزار تن سازه فولادی در سال است که این عدد قابل افزایش تا ۲۰۰ هزار تن نیز هست.

    علیپور گفت: در شمال کشور و خلیج فارس، توان پاسخگویی به تقاضای ساخت شناورهای گردشگری، تجاری و خدماتی وجود دارد. حتی مذاکراتی برای صادرات نیز در جریان است، اگرچه به‌واسطه شرایط خاص کشور، این مسیر با چالش‌هایی همراه است.

    مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران تأکید کرد: بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری، صدرا در حوزه ساخت بنادر، آب‌شیرین‌کن‌ها، تولید برق تجدیدپذیر، تعمیرات خطوط لوله دریایی، تعمیرات سکوهای گازی و نفتی، و ساخت تجهیزات پالایشگاهی توان نقش‌آفرینی دارد. همچنین در زمینه کشتی‌سازی، توان ساخت انواع کشتی‌های فله‌بر، کانتینربر، خدمات دریایی، نفتکش و مسافری را دارد.

    وی در پایان با اشاره به توان این شرکت در توسعه میادین نفت و گاز تأکید کرد: با زیرساخت‌های ایجاد شده در سال‌های گذشته، می‌تواند به‌عنوان پیمانکار اصلی در توسعه میادین نفتی به وزارت نفت خدمات ارائه دهد، همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت دکل‌های حفاری دریایی با سازمان گسترش در دست امضاست که با تأیید دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی، نخستین دکل حفاری در ایران توسط این شرکت ساخته خواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *