ساماندهی تعرفه و خدمات پرستاری در منزل
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، خورشید وسکویی، در جمع دبیران شورای صنفی دانشجویان پرستاری کشور اظهار کرد: یکی از بهترین خاطرات من با گروههای صنفی دانشجویی، مخصوصاً در دانشگاه تهران، مربوط به دوران کرونا است. در آن زمان ما واقعاً از توانمندی دوستان استفاده کردیم. بحرانی بود که […]
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، خورشید وسکویی، در جمع دبیران شورای صنفی دانشجویان پرستاری کشور اظهار کرد: یکی از بهترین خاطرات من با گروههای صنفی دانشجویی، مخصوصاً در دانشگاه تهران، مربوط به دوران کرونا است. در آن زمان ما واقعاً از توانمندی دوستان استفاده کردیم. بحرانی بود که کشور در آستانه ورود به شرایط بسیار دشواری قرار داشت، اما دانشجویان در لحظه به کمک ما آمدند و کارهای بزرگی انجام دادند؛ کارهایی که ماندگار شد و ما همیشه به آنها افتخار میکنیم.
وی افزود: مواجهه مجدد من امروز با این گروه در سطح کشور، در شرایطی اتفاق افتاده که کشور پس از جنگ و یک بحران بزرگ، سربلند بیرون آمده است. امیدواریم این وضعیت دیگر تکرار نشود، ولی به هر حال ما در موقعیت خاص جغرافیایی و شرایط خاص سیاسی-اجتماعی قرار داریم. هنوز از بحران خارج نشدهایم و این به ما نشان میدهد که باید بسیار هوشیار، گوشبهزنگ و در عین حال منسجم و تشکیلاتی عمل کنیم تا در صورت بروز شرایط مشابه، بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: معاونت پرستاری یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ نظام سلامت است. هیچ کاری نیست که ردپایی از پرستاری در آن نباشد. حوزه فعالیت برای پرستاران، اگر توانمندی لازم را داشته باشند، بسیار گسترده است.
وی افزود: ما در بسیاری از معاونتهای فرهنگی، دانشجویی، توسعه، آموزش و پژوهش در سطح کشور، همکاران پرستار داریم که با توانمندیهای خودشان به خوبی ایفای نقش میکنند. حرفهگرایی نیازمند ساختار است. خوشبختانه این ساختار در نظام سلامت ما، به ویژه در حوزه پرستاری، ایجاد شده و تجلی پیدا کرده است.
وسکویی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری از سازمانهایی بود که در یک دوره اجازه تشکیل یافت و توانست خودش را به خوبی نشان دهد. این سازمان موفق شد همکاران ما را گرد هم بیاورد، برای آنها برنامهریزی کند و اقدامات بزرگی انجام دهد.
وی گفت: روزگاری برای کوچکترین کارها باید نامهنگاریهای زیادی انجام میدادیم تا مثلاً موضوعی به دست رئیسجمهور برسد اما اکنون دیدار با وزیر بهداشت برای ریاست سازمان یک اقدام روتین (معمول) و بسیار آسان و برنامهریزی شده است. وجود سازمانی که بتواند مطالبات گروه تحت پوشش خود را به هدف نهایی برساند خیلی دستاورد بزرگی است و بسیاری از گروههای حرفهای علاقه دارند چنین تشکلی داشته باشند.
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: این روحیه حرفهگرایی ما را بهسمت دو سطح تصمیمگیری سوق میدهد. یکی در سطح وزارت، که معاونتی وجود دارد تا بتواند در شورای معاونان وزارت بهداشت، موضوعات را پیش ببرد و دیگری در کنار آن، جایگاهی در نظام پرستاری که هم به «فعل پرستاری» توجه داشته باشد، هم به «مسائل پرستاری»، البته تمام اینها مستلزم همگرایی است. یعنی بهجای خنثیکردن انرژی یکدیگر، یا واردکردن هم به چالشهای بیهوده، باید دست به دست هم بدهیم. کارهایی که زمینمانده را هر کدام به عهده بگیریم، جلو ببریم و به نتیجه برسانیم.
ساماندهی تعرفه و خدمات پرستاری در منزل
وسکویی خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه سلامت جامعه، چند پروژه را پیش میبریم. البته هنوز کارهای بسیاری باقیمانده که در برنامههای آیندهمان است. یکی از مهمترین چالشها، مربوط به خدمات پرستاری در منزل بود. توجه کنید که «خدمات» پرستاری داریم، نه صرفاً «مراقبت». همین بازی با کلمات گاهی باعث مانعتراشی شده بود. اکنون بستههای خدمات متناسب با تخصصها آماده شده و این قسمت تخصصی نیز در آئیننامه پرستاری پررنگتر دیده شده است که امیدوارم با شرایط بهتر اجرایی شود.
وی ادامه داد: مسئله بعدی، پیگیری برای توسعه تعرفههای خدمات پرستاری در منزل است، که اکنون در دست اقدام قرار دارد. در حال حاضر از میان ۱۲ بیمارستان، برخی طرح «پرستار پیگیر» را اجرایی کردهاند. پرستاری که پس از ترخیص بیمار، با او تماس میگیرد و پیگیری درمانی را ادامه میدهد. فعلاً برای ۱۵ بیماری این پیگیریها در حال انجام است که از بازگشت بیمار به بیمارستان جلوگیری کرده است. در کنار این موضوع، پروژهای درباره هزینه-اثربخشی این اقدامات نیز انجام دادیم که خوشبختانه نتایج بسیار چشمگیری داشت.
تعرفه خدمات تله مدیسین پرستاری
مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری افزود: پس از آن، پروژهای درباره «تله مدیسین» نیز اجرا شد که تعرفهای نیز برای این خدمات در نظر گرفته شده است. بهعنوان مثال، تعرفه پرستاری برای هر ۱۵ دقیقه، مبلغ ۷۰ هزار تومان تعیین شده است. هرچند این مبلغ بالا نیست، اما عدد قابل قبولی محسوب میشود که امیدواریم آئین نامه آن نیز تدوین شود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم، خدمات پرستاری در شرایط بحران است. در بحرانهای اخیر، مشخص شد که همکاران ما نیازمند دستورالعملهای جدید هستند. برای مثال، در مورد بیماران سوختگی، لازم است سریعاً مشخص شود دقیقاً چه اقداماتی باید انجام شود؛ برای همین، مجموعهای از خدمات پرستاری مرتبط با بحران طراحی شد.
بسته جامع فرآیندهای پرستاری در بحران ابلاغ میشود
وسکویی گفت: همچنین، موضوعاتی مثل رفاه پرسنل، سلامت روانی و حمایت از خانوادهها نیز در قالب یک بسته جامع تحت عنوان «فرایندهای پرستاری در زمان بحران» تهیه شد که توسط دکتر عبادی معاون پرستاری ابلاغ خواهد شد.
وی افزود: سه دانشگاه بهصورت پایلوت انتخاب شدند تا پروژههایی نظیر «بیمارستان دوستدار پرستار» را اجرا کنند. برای این پروژهها چند اقدام مهم باید انجام شود. یکی از آنها حذف فرآیندهای مزاحم است که وقت پرستاران را میگیرند، مانند رضایتنامه آگاهانه یا فرایندهای مشاوره. در بسیاری از دانشگاهها، این فرآیندها توسط پرستاران انجام میشود که وقت زیادی از آنها میگیرد. موضوع بعدی، الکترونیکیسازی اسناد پرستاری است؛ از جمله ارزیابی اولیه، گزارشهای پرستاری و غیره. اکنون، دانشگاههای تهران، لرستان و کرمان این پروژه الکترونیکیسازی را تا مرحله نهایی پیش بردهاند.
دیدگاهتان را بنویسید