آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • سود بیشتر در تولید پوشاک نامناسب؛ تولیدکننده بی‌مجوز ارزان‌تر می‌فروشد

    علی تقی‌زاده تولیدکننده محصولات حجاب، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره میزان بهره‌گیری از مؤلفه‌های فرهنگی و هنری در طراحی لباس گفت: متأسفانه تولیدکنندگان در این عرصه آن‌گونه که باید از سوی نهادهای مرتبط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسات فرهنگی و انجمن‌های مد و لباس حمایت نمی‌شوند. وی با اشاره به چالش‌های فعالان […]

    اشتراک گذاری
    14 مرداد 1404
    کد مطلب : 68961

    علی تقی‌زاده تولیدکننده محصولات حجاب، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره میزان بهره‌گیری از مؤلفه‌های فرهنگی و هنری در طراحی لباس گفت: متأسفانه تولیدکنندگان در این عرصه آن‌گونه که باید از سوی نهادهای مرتبط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسات فرهنگی و انجمن‌های مد و لباس حمایت نمی‌شوند.

    وی با اشاره به چالش‌های فعالان حوزه عفاف و حجاب افزود: کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اغلب بدون پشتیبانی نهادها، تنها با تکیه بر همت شخصی پیش می‌روند. ما در حوزه طراحی، الگوسازی، مسائل علمی و حتی درآمدزایی، خودمان پیگیر کار هستیم، اما حمایت چندانی از ما نمی‌شود.

    این تولیدکننده با بیان اینکه انجمن‌هایی مانند انجمن عفاف و حجاب کشور می‌توانند نقش مؤثری در پشتیبانی از تولیدکنندگان داشته باشند، گفت: اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، انگیزه و توان تولیدکنندگان برای تلفیق بهتر هنر و فرهنگ در طراحی‌ها افزایش خواهد یافت.

    بسیاری از ویژندهای در حال رشد به بازار کشورهای اسلامی بسنده می‌کنند

    تقی‌زاده درباره راهکارهای توسعه این صنعت گفت: باید از تولیدکنندگان اصلی به صورت میدانی و عملی حمایت شود. متأسفانه بسیاری از ویژندهایی که در حال رشد هستند، صرفاً به بازار کشورهای اسلامی بسنده می‌کنند و انگیزه‌شان از بیرون تأمین می‌شود. در حالی که ما در داخل کشور ظرفیت‌های بالایی داریم که می‌توانیم از آنها برای توسعه صادرات استفاده کنیم.

    وی با انتقاد از کمبود حمایت‌های عملی افزود: حمایت واقعی این نیست که فروشندگان یا نمایندگی‌ها در شهرهایی مثل شهرکرد حتی برای تأمین پارچه اولیه با مشکل مواجه شوند. وقتی چنین مشکلاتی وجود دارد، چه انگیزه‌ای برای جذب طراحان داخلی یا حتی بین‌المللی باقی می‌ماند؟

    این تولیدکننده گفت: ما از سال ۹۲ در این حوزه فعالیت می‌کنیم و همواره تلاش کرده‌ایم تا حتی افرادی که چندان پایبند به حجاب نیستند را نیز جذب این صنعت کنیم. هدف نهایی، ارتقای کیفیت و گسترش فرهنگ حجاب با استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

    وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان کمتر از مؤلفه‌های فرهنگی و هنری در تولیدات استفاده می‌کنند، گفت: برای ورود به بحث فرهنگی، ابتدا باید تولید پایدار داشته باشیم. متأسفانه امروز تولیدکنندگان زیرزمینی که مجوز ندارند، ۱۳ درصد ارزان‌تر از ما که مجوز داریم می‌فروشند. وقتی کالای حجاب به عنوان کالای فرهنگی شناخته شود، معافیت مالیاتی خواهد داشت، اما فعلاً این اتفاق نیفتاده است.

    اصلی‌ترین مشکلات ما سیاست‌های داخلی است

    تقی‌زاده گفت: مشکل اصلی ما نه طراحی است و نه پارچه، بلکه سیاست‌های داخلی است. نیازمند حمایت واقعی مجلس شورای اسلامی و کارگروه ساماندهی مد و لباس هستیم، نه شعارهای زیبا. آقای اسدالله سلیمانی با طرح فردوس نشان دادند که می‌توان عمل‌گرا بود.

    این تولیدکننده به مشکل جدی صنف اشاره کرد و گفت: معضل اصلی ما گنده‌گویی است. بسیاری ادعای تولید دارند در حالی که حتی یک خیاط هم ندارند. باید سازوکاری ایجاد شود که فقط تولیدکنندگان واقعی در انجمن‌ها عضو شوند.

    وی با اشاره به تفاوت‌های منطقه‌ای گفت: متأسفانه در استان‌هایی مانند تهران و کرج که بیشترین بی‌حجابی را داریم، کمترین حمایت‌ها انجام می‌شود. در حالی که دشمن در همین مناطق بیشترین سرمایه‌گذاری رسانه‌ای را انجام داده است.

    تخت جمشید نمونه بارز تاریخ پوشش ایران است

    این تولیدکننده با اشاره به پیشینه تاریخی پوشش در ایران افزود: در تخت جمشید می‌بینید که زنان ایرانی با پوشش کامل تصویر شده‌اند. ما یک تاریخ چند هزار ساله پوشش داریم، اما امروز مسیر را گم کرده‌ایم.

    وی افزود: متأسفانه برخی که فقط پیج پرطرفدار دارند به عنوان الگو معرفی می‌شوند، در حالی که تولیدکننده واقعی نیستند. ما در جبهه اقتصادی و فرهنگی در حال جنگ هستیم، در حالی که می‌توانیم با تولید پوشاک نامناسب سود بیشتری کسب کنیم، اما به ارزش‌های‌مان پایبندیم.

    تقی‌زاده در پایان گفت: ما نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌های حمایتی هستیم تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند این مسیر را پر قدرت ادامه دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *