آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • سیاستگذاری در آموزش پزشکی نیازمند بازنگری براساس نیاز کشور است

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست با دبیران هیأت ممتحنه دانشنامه رشته‌های فوق تخصصی که با حضور رئیس جمهور در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با تأکید بر لزوم ارتباط واقعی سیاست‌گذاری‌ها با نیازهای سلامت کشور، بر نقش محوری […]

    اشتراک گذاری
    07 مرداد 1404
    کد مطلب : 51553

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست با دبیران هیأت ممتحنه دانشنامه رشته‌های فوق تخصصی که با حضور رئیس جمهور در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با تأکید بر لزوم ارتباط واقعی سیاست‌گذاری‌ها با نیازهای سلامت کشور، بر نقش محوری هیأت‌های علمی و تخصصی در ارتقا آموزش و خدمت تأکید کرد.

    وزیر بهداشت با اشاره به دغدغه‌های دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، اظهار کرد: اولویت دولت، تأمین سلامت و معیشت مردم است و در این مسیر، مجموعه وزارت بهداشت نیز به‌طور جدی در پی رفع موانع و اجرای سیاست‌هایی مؤثر برای پاسخ‌گویی به این دو مطالبه اساسی است.

    وی با قدردانی از تلاش متخصصان و اعضای بوردهای تخصصی در تدوین سیاست‌های آموزشی و ارزیابی، افزود: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که سیاست‌گذاری در آموزش تخصصی و فوق تخصصی، نیازمند بازنگری دقیق بر اساس نیازهای واقعی کشور است. ما نباید از نسبت منطقی بین رشته‌های پایه و تخصصی غافل شویم. توسعه بدون برنامه در برخی رشته‌ها می‌تواند منجر به کمبود نیرو در حوزه‌های پایه و عمومی شود که در بحران‌ها و شرایط خاص مانند حوادث، جنگ یا بحران‌های منطقه‌ای، تبعات جدی برای نظام سلامت خواهد داشت.

    وزیر بهداشت با اشاره به برخی تجربیات جهانی، گفت: امروز در برخی کشورها نیز، پیشرفت‌های تکنیکی و فوق‌تخصصی باعث شده که پزشکان نسبت به مهارت‌های پایه‌ای بی‌توجه شوند. به‌عنوان مثال، پزشکانی که تنها لاپاروسکوپی را آموخته‌اند، گاه توان انجام جراحی باز را از دست داده‌اند. این فاصله بین تخصص و مهارت‌های پایه‌ای باید در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

    ظفرقندی با اشاره به ضرورت ارزیابی مستند، عادلانه و علمی در فرایند امتحانات دانشنامه، خاطرنشان کرد: انتظار داریم بوردهای تخصصی تنها به برگزاری آزمون اکتفا نکنند. نقش مشورتی و سیاست‌گذار آن‌ها در تعیین نیازها، تعریف استانداردها و تبیین مسیرهای آتی نظام آموزشی ضروری است. صرف نگارش راهنماهای بالینی کافی نیست، بلکه باید بستری فراهم شود تا این گایدلاین‌ها در نظام ارجاع و ساختار اجرایی کشور، جایگاه واقعی پیدا کنند.

    وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، به مشکلات بودجه‌ای وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ما وزارت بهداشت را با بدهی ۹۷ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم. پزشکان جوانی که به‌تازگی وارد طرح می‌شوند، ماه‌ها حقوق دریافت نمی‌کنند یا حقوق‌های آنان با تأخیر طولانی پرداخت می‌شود. پرسنل پرستاری نیز با مشکلات مالی و معیشتی قابل‌توجهی روبه‌رو هستند.

    وی با تأکید بر تأثیر تعرفه‌های ناکافی بر کیفیت خدمات و پدیده مهاجرت، افزود: در ۸ سال گذشته، در حالی که تورم عمومی ۱۰۸۰ درصد بوده، رشد تعرفه‌ها تنها ۲۰۰ درصد بوده و این شکاف عملاً کیفیت خدمات و انگیزه ارائه خدمت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

    وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: ما نیازمند نگاه جامع‌تری در حوزه آموزش پزشکی هستیم؛ نگاهی که هم به اعتبارسنجی، هم به تربیت نیروی انسانی و هم به سیاست‌گذاری در سطح کلان پاسخ دهد. هدف ما باید ایجاد تعادل میان پیشرفت علمی و پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم باشد.

    ظفرقندی در پایان، با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت علمی هیأت‌های ممتحنه برای اصلاح مسیرهای ورودی رشته‌ها و بازنگری سیاست‌های توسعه تخصصی، گفت: امروز در بسیاری از مناطق کشور، با کمبود متخصص، بیهوشی، زنان، کودکان و سایر تخصص‌های پایه مواجهیم. انتظار داریم که با استمرار این نشست‌های فاخر و استفاده از همفکری و تجربه شما عزیزان، به سیاست‌گذاری اثربخش و واقع‌گرایانه‌ای دست پیدا کنیم که بتواند هم کیفیت آموزش را حفظ کند و هم پاسخگوی نیاز مردم باشد.

    گفتنی است، در این نشست، هریک از دبیران هیأت‌های ممتحنه رشته‌های فوق تخصصی نیز به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و نیازهای آموزشی و ساختاری رشته تخصصی خود پرداختند. اعضا با اشاره به چالش‌هایی نظیر کمبود منابع آموزشی، ناهماهنگی در ظرفیت‌های پذیرش، نبود تناسب میان امکانات دانشگاهی و سطح آموزش، و مشکلات تعرفه‌ای، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت آموزش تخصصی، ارتقای کیفی ارزشیابی‌ها، اصلاح ساختار ورودی به دوره‌های فوق‌تخصص و تقویت ارتباط بین رشته‌های پایه و فوق‌تخصص ارائه کردند. همچنین بر لزوم تدوین سیاست‌گذاری‌های منطبق با نیازهای منطقه‌ای، توسعه آموزش مهارت‌محور و حمایت ساختاری از اعضای هیأت علمی تأکید شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *