آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • شاخصهای فرهنگی در ازدواج و فرزندآوری،وزن بیشتری از مسائل اقتصادی دارند

    خبرگزاری مهر– گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فرزندآوری همواره از مهم‌ترین ارزش‌ها و دغدغه‌های جوامع انسانی، به‌ویژه در فرهنگ دینی و اسلامی بوده است. در آموزه‌های دینی، فرزند نعمتی الهی و امانتی بزرگ به شمار می‌رود که نسل انسان را تداوم می‌بخشد و بستر ساز پیشرفت، حیات و پویایی جامعه می‌گردد. پیامبر اکرم […]

    اشتراک گذاری
    29 تیر 1404
    کد مطلب : 27025

    خبرگزاری مهر– گروه دین و اندیشه- فاطمه علی آبادی: فرزندآوری همواره از مهم‌ترین ارزش‌ها و دغدغه‌های جوامع انسانی، به‌ویژه در فرهنگ دینی و اسلامی بوده است. در آموزه‌های دینی، فرزند نعمتی الهی و امانتی بزرگ به شمار می‌رود که نسل انسان را تداوم می‌بخشد و بستر ساز پیشرفت، حیات و پویایی جامعه می‌گردد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «ازدواج کنید و فرزند بیاورید که من به کثرت شما بر دیگر امت‌ها مباهات می‌کنم.» این سخن گویای تأکید اسلام بر تکثیر نسل و اهمیت نقش خانواده در تربیت انسان‌های صالح و کارآمد است؛ چرا که هر فرزند می‌تواند منشأ خیر، آبادانی و استمرار ارزش‌ها و هویت جامعه باشد.

    از منظر اجتماعی و تمدنی، جمعیت جوان و پویا موتور محرکه رشد اقتصادی، علمی و فرهنگی کشورهاست. کاهش میزان زاد و ولد و حرکت به‌سوی جامعه پیر، تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های بنیادین، تولید، امنیت و ثبات ملی به شمار می‌آید. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که بحران جمعیتی همواره با پیامدهای اقتصادی، کاهش سرمایه اجتماعی، رکود بازار کار و تضعیف قدرت ملی همراه بوده است. در چنین شرایطی، ترویج فرهنگ فرزندآوری و حمایت همه‌جانبه از خانواده‌ها امری حیاتی و راهبردی محسوب می‌شود.

    در فرهنگ ایرانی و اسلامی، فرزندآوری نه تنها استمرار نسل، بلکه رمز بقای هویت، پاسداشت ارزش‌ها و سرمایه‌گذاری بر آینده ملت است. تربیت صحیح فرزندان، پرورش استعدادها و تقویت بنیان خانواده، زیربنای تمدن اسلامی-ایرانی را شکل می‌دهد. بی‌توجهی به این امر، در بلندمدت مخاطرات هویتی، ناهمگونی جمعیتی و کاهش کیفیت زندگی اجتماعی را در پی خواهد داشت.

    از این‌رو، نهادهای فرهنگی، رسانه‌ای، آموزشی و دینی باید بیش از پیش در عرصه تبلیغ و ترویج اهمیت فرزندآوری فعال شوند؛ به‌گونه‌ای که حمایت از خانواده، رفع نگرانی‌های اقتصادی و فرهنگی مرتبط با فرزندآوری، جایگاه والاتری در اولویت سیاست‌گذاران و افکار عمومی بیابد. پویش‌های رسانه‌ای هدفمند، ارائه الگوهای موفق، تبیین آموزه‌های دینی و فراهم‌سازی بسترهای اجتماعی لازم، مولفه‌هایی اساسی برای تحقق این هدف ملی و دینی است.

    بنابراین فرزندآوری نه تنها تحقق یک نیاز طبیعی و فردی، بلکه تضمینگر پایداری جامعه و اعتلای ارزش‌های الهی و انسانی است. ترویج این فرهنگ، گامی بلند در مسیر ساختن آینده‌ای پویا، مقتدر و سرشار از امید برای ایران اسلامی خواهد بود.

    خوشبختانه در سال‌های اخیر چندین نویسنده و پژوهشگر در حوزه جمعیت، فرزندآوری و خانواده فعالیت جدی داشته‌اند و کتاب‌های تألیفی یا پژوهشی ارائه داده‌اند. از میان اسامی این نویسندگان و محققان با صالح قاسمی نگارنده سه کتاب بزرگترین سرمایه، عزیز دلم و مشهورات غلط به گفتگو پرداختیم تا هدف از این تالیفات و دیدگاه‌های تخصصی و تجربیات ایشان را در زمینه اهمیت فرزندآوری و راهکارهای عملی ترویج آن جویا شویم.

    * نگارش کتاب را از چه سالی شروع کردید و تاکنون در چه موضوعاتی کتاب نوشته اید؟

    بنده از اوایل دهه ۹۰ شروع کردم و تا امروز به لطف خدا قریب به ۱۱ یا ۱۲ مجلد کتاب در حوزه جمعیت دارم که همه در همین اتمسفر و در روح تأثیر فرهنگی بر الگوی فرزندآوری است با موضوعات مختلف اقتصادی، سیاست‌های جمعیتی در جهان، دیدگاه شارع مقدس، بیانات رهبر معظم انقلاب، پاسخ به شبهات، آخرین آمارها و شاخص‌های جمعیت شناسی و طرح‌های بین المللی کنترل جمعیت و….حتی یک کتاب درباره جمعیت فلسطین اشغالی دارم که شاخص‌های یهودیان و مسلمانان رو مقایسه کرده است.

    *هدف اصلی از نگارش این کتب چیست و چه پیامی را به خوانندگان منتقل می‌کند؟

    در ادامه مسیر با ارتباطی که با دوستان مبلغ و مروجین حوزه جمعیت داشتم، یک چیزی را محسوس متوجه می‌شدم که جای یک یا چند کتابچه کوچک، چابک، کم حجم و با محتوای مورد نیاز ضروری مبلغین بسیار خالی است. با این رویکرد سراغ تدوین این سه کتاب رفتم.

    شاخصهای فرهنگی در ازدواج و فرزندآوری،وزن بیشتری از مسائل اقتصادی دارند

    کتاب اول بزرگترین سرمایه: بیانات رهبر معظم انقلاب که مبلغین به آن به شدت نیاز دارند.

    کتاب دوم عزیز دلم: این کتاب حاوی ۴۰ حدیث نورانی از احادیث حضرات معصومین علیهم السلام است به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی؛ و در کنار هر حدیث یک ضرب المثل از امثال و حکم فارسی قرار دادیم که برای مبلغین بسیار کارگشاست.

    کتاب سوم مشهورات غلط: در این کتاب گزاره‌های رایج به ظاهر علمی جمع آوری شده که به واقع علمی نیستند و تجربه آنها رو تأیید نمی‌کند و ما به آنها پاسخ دادیم. این کتاب برای کسانی که مخاطب عام دارند و مورد سوالات و شبهات و اشکالات زیادی قرار می‌گیرند، بسیار ضروری است.

    شاخصهای فرهنگی در ازدواج و فرزندآوری،وزن بیشتری از مسائل اقتصادی دارند

    *کتاب و موارد مکتوب تا چه اندازه به مبلغین و کنشگران جمعیت و خانواده کمک می‌کند تا افزایش نرخ فرزندآوری در کشور اتفاق بیفتد؟

    وقتی متغیرهای مؤثر روی الگوی فرزندآوری را بررسی می‌کنیم، به روشنی مشخص می‌شود که متغیرهای فرهنگی و نگرشی، ارزشهای اجتماعی، باورهای رایج در جامعه به شدت روی الگوی فرزندآوری تاثیرگذارند. در کنار شاخص‌های اقتصادی که بسیار هم مهم هستند اما شاخص‌های فرهنگی نگرشی وزن بسیار بیشتری دارند. بنده قائلم خیلی از موانع اقتصادی پیشروی ازدواج و فرزندآوری؛ صورت ظاهریش اقتصادی است اما وقتی که ریشه یابی می‌شود مشخص می‌شود که ریشه آن در فرهنگ است اما اقتصاد آن را نمایان و تشدید کرده است. با این توضیح، کار تألیف کتاب، مقاله نگاری و پژوهش و تنظیم آثار مکتوب، قطعاً می‌تواند روی الگوی فرزندآوی تأثیر بگذارد؛ چون در نگرش و باورهای جامعه مداخله می‌کند.

    این کتاب‌ها در قطع پالتویی و به همت نشر مبشران سازمان تبلیغات اسلامی و باقیمت بسیار نازل منتشر شده است. این سه قلویی است که هر مبلّغی به آن نیاز دارد و می‌تواند در کنار دستش دائماً داشته باشد.

    شاخصهای فرهنگی در ازدواج و فرزندآوری،وزن بیشتری از مسائل اقتصادی دارند

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *