آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > فرهنگ و اندیشه / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • ضرورت بازخوانی سیره امام سجاد (ع) معمار تربیت تمدن ساز

    رویا نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در شرایطی که عاشورا در حافظه تاریخی شیعه با حماسه و خون معنا شده، نقش امام سجاد علیه‌السلام در بازسازی فرهنگی پس از آن واقعه، نقطه‌ای کمتر شناخته‌شده اما بنیادین به شمار می‌رود، ایشان با بهره‌گیری از روش تربیتی پنهان، ساختار فرهنگی و تمدنی نوینی را […]

    اشتراک گذاری
    30 تیر 1404
    کد مطلب : 30235

    رویا نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در شرایطی که عاشورا در حافظه تاریخی شیعه با حماسه و خون معنا شده، نقش امام سجاد علیه‌السلام در بازسازی فرهنگی پس از آن واقعه، نقطه‌ای کمتر شناخته‌شده اما بنیادین به شمار می‌رود، ایشان با بهره‌گیری از روش تربیتی پنهان، ساختار فرهنگی و تمدنی نوینی را بنیان نهادند که سال‌ها بعد زمینه‌ساز نهضت‌های علمی و معنوی در جهان اسلام شد.

    مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها ساری، در ادامه با اشاره به شرایط اجتماعی پس از واقعه عاشورا اظهار داشت: امام سجاد علیه السلام در دورانی به امامت رسیدند که جامعه اسلامی از نظر معرفتی، فرهنگی و سیاسی در تنگنای شدید قرار داشت، راهکار ایشان، برخلاف مواجهه مستقیم، مبتنی بر تربیت عمیق و انتقال تدریجی مفاهیم اسلام ناب بود.

    وی افزود: ایشان با تربیت بردگان و تبدیل منزل خود به پایگاهی آموزشی، شبکه‌ای از راویان، مفسران و مبلغان شیعه را شکل دادند، این رویکرد پنهان اما اثرگذار، موجب شد زمینه نهضت علمی امام باقر علیه‌السلام فراهم شود.

    نصیری در ادامه با بیان اینکه دعاهای امام سجاد علیه السلام در قالب صحیفه سجادیه فقط مناسک عبادی نبود، گفت: این دعاها حاوی معارف توحیدی، آموزه‌های عدالت‌طلبانه، نگاه اجتماعی و تربیتی است، ایشان در قالبی لطیف، پیام عاشورا را برای نسل‌های بعدی به میراث گذاشتند.

    نصیری در پایان خاطرنشان کرد: امروز، بازخوانی سیره امام زین العابدین علیه السلام می‌تواند الگوی مؤثری برای فعالان فرهنگی، طلاب و مبلغان باشد تا در مواجهه با تحریف‌های اعتقادی و بحران‌های هویتی، با الهام از سیره ایشان، راهبردهای تربیتی و تمدن‌ساز ارائه دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *