عضویت ۳۴۰ هزار نفر در اجتماعات مربوط به یادگیری معلمان سراسر کشور
به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در نشست شورای معاونین ادارهکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت راهبردی برنامه تحولی دولت چهاردهم، اظهار داشت: دولت چهاردهم در هیچ حوزهای وعده نداد، جز آموزشوپرورش؛ تمام اعتبار خود را وقف تحول در این حوزه کرد و امروز ما کارگزاران این […]
به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در نشست شورای معاونین ادارهکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر اهمیت راهبردی برنامه تحولی دولت چهاردهم، اظهار داشت: دولت چهاردهم در هیچ حوزهای وعده نداد، جز آموزشوپرورش؛ تمام اعتبار خود را وقف تحول در این حوزه کرد و امروز ما کارگزاران این تحول هستیم.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش حوزهای دیربازده و بنیادین است که نتایج آن در بلندمدت نمایان میشود، افزود: دولت با نگاهی ملی، نه منطقهای، وارد میدان تحول شده و تمرکز خود را بر توسعه سرمایه انسانی، بهویژه در دوره ابتدایی که شالوده تعلیم و تربیت است، قرار داده است.
حکیمزاده، محور اصلی اجرای موفق برنامههای تحولی را درگیر شدن عمیق مدیران، معلمان و کارشناسان دانست و گفت: برای تحقق این تحول، باید سه پرسش کلیدی را پاسخ دهیم: چرایی، چیستی و چگونگی برنامه؛ ما باید بدانیم چرا وارد این مسیر شدیم، دقیقاً چه میخواهیم انجام دهیم و چگونه آن را محقق کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: هدف ما در این برنامه، ایجاد تحول در روشهای یاددهی-یادگیری است و به این منظور، توسعه شیوههای یادگیری فعال، مشارکتی و گروهی در دستور کار قرار گرفته و بهرهگیری از فناوریهای نوین در آموزش و ارتقای کیفیت تدریس، از جمله راهبردهای اصلی محسوب میشود؛ همچنین تقویت مهارتهای حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت و ایجاد محیطهای یادگیری مثبت و انگیزشی از دیگر اهداف این برنامه تحولی است.
وی با اشاره به طراحی «سامانه اجتماعات یادگیری» و عضویت بیش از ۳۴۰ هزار مدیر، معاون و معلم ابتدایی در سراسر کشور، گفت: در این بستر مجازی، معلمان با تشکیل گروههای ۱۵ تا ۲۰ نفره، تجربههای آموزشی خود را به اشتراک میگذارند، محتوا تولید میکنند، فیلمهای کلاس درس خود را بارگذاری میکنند و از هم میآموزند.
حکیم زاده با اشاره به موفقیت بینظیر جشنواره روشهای نوین تدریس، بیان داشت: بیش از ۹۰ هزار معلم شرکت کردند و حدود ۵۰ هزار اثر قابلارزیابی ثبت شد؛ این جشنواره یک نمایش واقعی از ظرفیت پنهان معلمان کشور بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تشریح رویکرد توانمندسازی معلمان در قالب آموزشهای حضوری و مجازی، عنوان کرد: برای دستیابی به اهداف تحول، چهار کارگاه کلیدی طراحی شده است؛ کارگاه نخست با موضوع «مبانی یادگیری فعال و طراحی آموزش» به مفاهیم پایه و طراحی هدفمند فرآیند یاددهی-یادگیری میپردازد، کارگاه دوم با عنوان «روشهای تدریس تعاملی و مشارکتی» شامل تکنیکهایی نظیر ایفای نقش، یادگیری پروژهمحور و بازیمحور است و در کارگاه سوم «محیط یادگیری مثبت» مورد تأکید قرار میگیرد؛ محیطی که هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ عاطفی زمینهساز رشد دانشآموزان باشد و کارگاه چهارم نیز در ادامه این مسیر طراحی شده و اطلاعات تکمیلی آن در اختیار مناطق قرار خواهد گرفت.
وی خطاب به مدیران مناطق خاطرنشان کرد: نقش شما در شناسایی، توانمندسازی و حمایت از معلمان خلاق بیبدیل است.
دیدگاهتان را بنویسید