آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید

    به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه رویداد ملی بازی نامه نویسی نوجوانان (بازیستا) عصر امروز دوشنبه ۱۳ مرداد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. محمدرضا امامقلی دبیر اولین دوره جشنواره بازیستا با اشاره به این موضوع که قزوین اولین استانی بود که به عنوان دبیرخانه جشنواره شناخته شد، گفت: ما به بازی به عنوان سرگرمی […]

    اشتراک گذاری
    13 مرداد 1404
    کد مطلب : 67703

    به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه رویداد ملی بازی نامه نویسی نوجوانان (بازیستا) عصر امروز دوشنبه ۱۳ مرداد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

    محمدرضا امامقلی دبیر اولین دوره جشنواره بازیستا با اشاره به این موضوع که قزوین اولین استانی بود که به عنوان دبیرخانه جشنواره شناخته شد، گفت: ما به بازی به عنوان سرگرمی نگاه نکردیم و از ابتدا کنش‌گری می‌کنیم. هسته اصلی بازیستا نوجوانان بودند. نوجوانانی که از مساجد و محلات قزوین این کار را آغاز کردند و در ادامه به همت نوجوانان سراسر کشور این رویداد را رقم زدند.

    غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید

    سه هزار اثر به دبیرخانه رسید

    وی افزود: نزدیک به سه هزار اثر به دبیرخانه جشنواره بازیستا ارسال شد که از این میان ۳۸ هزار نفر با ۴۴۴ گروه ثبت نام کرده بودند. در نهایت ۱۵ بازی رومیزی و ۷ بازی محیطی و اتاق فرار به مرحله نهایی راه یافت.

    دبیر اولین رویداد جشنواره بازیستا گفت: شکل مثلث پیشرفت بازیستا طی دو سال شکل گرفت. یک ضلع آن پژوهش، ضلع دیگر نقد وضع موجود و ضلع سوم ترسیم آینده بود. به واسطه این شکل مثلث پیشرفت بازیستا مراتب رشد را از ایده اولیه بازی تا به مدل خلق شده کوچک بازی رسیدیم.

    وی ادامه داد: دیکته نانوشته بی‌غلط نمی‌شود. شاید در این دوره اتفاقات ناخوشایندی را شاهد بودیم که که البته معتقدیم گذشته چراغ راه آینده است.

    امامقلی گفت: امروز اولین رویداد ملی بازی‌نامه نویسی نوجوانان به پایان می‌رسد اما مسیر پیشرفت، تولید و خلق ادامه دارد.

    وی افزود: طی این دو روز و در نشست با شما متوجه شدم که نگاه‌تان به آینده خوب است و آینده را ساختنی می‌بینید. این نوع نگاه شما به ما انگیزه می‌دهد.

    دبیر اولین رویداد جشنواره بازیستا گفت: امیدواریم حمایت مسئولان این رویداد ادامه داشته باشد. بازی‌های محیطی و رومیزی که در عرصه تولید بازی مورد تغافل باقی مانده است، وارد زیست بوم شود.

    شما نوجوانان در نقطه اثرگذاری ایستاده‌اید

    در ادامه سیدامیر جاوید قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل در خطاب به نوجوانان گفت: شما نوجوانان در نقطه اثرگذاری ایستاده‌اید. شاید این پرسش در ذهنتان قرار بگیرد که در کجای جنگ ایستاده‌اید و چه اثری می‌توانید داشته باشید که البته این پرسش ما بزرگترها هم است. باید بگویم همین کاری که شما در بازیستا انجام می‌دهید، باور کنید می‌توانید گره‌های اساسی را در جنگ‌های پیش رو حل کنید، جنگ‌هایی که لاجرم با آن روبرو خواهیم شد.

    وی افزود: سناریوهای ما در جنگ‌های پیش رو، سناریوی تخت است. ما نتوانستیم با گذر زمانه سناریو را از حالت تخت خارج و موقعیت‌های جنگ را پیش‌بینی کنیم و در مورد آن حرف بزنیم و ایده‌های پیش رو را در مقابل تصمیم گیران قرار بدهیم.

    قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین‌الملل گفت: بازی امکان بزرگی است که شما نوجوانان می‌توانید موقعیت‌های مختلف را در لایه‌های مختلف جنگ تغییر دهید. باور کنید جنگ پیش از ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۴ آغاز شد و ما زیر بمباران کارهای رسانه‌ای، هنری، فرهنگی و اجتماعی دشمن بودیم. فقط گلوله باعث شد صورت تصاویر و شهدا را بیشتر درک کنیم. شما نوجوانان می‌توانید خط را بشکنید و کاری کنید که نوجوانان و هم نسل‌های شما این مسیر را با تمام جزئیات بشناسند. شما باید رژیم صهیونیست و آمریکا را بشناسید.

    غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید

    وی ادامه داد: شما نوجوانان با بازی‌هایی که طراحی می‌کنید، سناریوها را پیش برادران نظامی قرار دهید. همه چیز آینده کشور از جمله صلح، جنگ و سرنوشت در دستان شماست. ما سعی می‌کنیم خودمان را به روز نگهداریم اما مغزمان ۴۴ ساله و بالاتر است. سعی می‌کنیم خود را به شما نزدیک کنیم. اما ذهن شما پویا، فعال و به روز است. شما چیزهایی را می‌توانید کشف کنید که فرد دیگری نمی‌تواند.

    جاوید گفت: بازی امکان بزرگی است و قدر خود و کارهایی که در این حوزه انجام می‌دهید را بدانید. شما می‌توانید مسائل کشور را حل کنید و در کنارش تفریح هم کنید. شما تولید فکر و ایده می‌کنید. امیدواریم از این فکر و ایده‌تان در شرایطی برای حل مشکلات کشورتان استفاده کنید. همه شما سردار هستید. همه شما نوجوانان قهرمانید و مدل قهرمانی‌های شما متفاوت است. بزرگ فکر کنید و بازی‌های بزرگی را طراحی کنید و بازی‌های بزرگ را تغییر دهید.

    وی افزود: با ایده‌های بزرگ و اساسی و مؤثر و عمیق خود و شرایط کشور را در منطقه تغییر دهید. چشم امید کشور به شما و نسل شماست. شهدای جنگ ۱۲ روزه به ما دین دارند و به شما بیشتر دین دارند چون شهدا هم نسل شما بودند. آنها هم برای شما دعا خواهند کرد.

    در بحث سرگرمی دچار چالش‌های هویتی هستیم

    در ادامه علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: در حوزه هنری کودک و نوجوان تحت عنوان امید، رویداد بازیستا را برگزار کردیم و مسئله بازی را از چند جهت مورد توجه قرار دادیم. بازی رومیزی از دسته مسئله سرگرمی است که برای ما ارزش‌آفرینی دارد. ما در بحث سرگرمی دچار چالش‌های تربیتی و هویتی هستیم. بازی رومیزی چرخشی تحول‌آفرین است. زیرا ما زیرساخت‌های فنی، بازی‌نامه نویسی، گرافیک، تصویرسازی و چاپ و بسته بندی خوبی داریم.

    وی افزود: شاید در حوزه بازی‌های آنلاین نتوانسته‌ایم موفق باشیم که ان‌شالله بازیستای آنلاین را در دوره‌های بعدی برگزار خواهیم کرد.

    رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: بازی رومیزی و بازی ویدئویی چندین دسته هنری را همچون سینما در برمی‌گیرد تا به مصرف عمومی برساند. حوزه هنری به جهت اینکه خاستگاه هنری و فرهنگی است می‌تواند در این عرصه اثرگذار و کمک کننده باشد.

    غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید

    وی افزود: در حوزه صادرات به کشورهای منطقه می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. اگر کشور همسایه در بحث کمیک فعال است ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری خود را در منطقه به سمت بازی‌های رومیزی سوق دهیم.

    جانباز گفت: بازیستا قرار است با نگاه رشد برای جوانان باشد و به آنها در تولید، توزیع و پخش کمک کند. معتقدم جدیتی که شما نوجوانان دارید می‌تواند سبب حل مسائل جدی باشد. اگر موضوعی را به صورت جدی دنبال کنید، می‌توانید موفق شوید. مهم‌ترین ویژگی این نسل را می‌توان جدی بودن دانست. شما به مسائل جدی و واقعی نگاه می‌کنید در حالی که نسل دهه ۶۰ آرمان‌خواه است. جدی گرفتن هر مسئله‌ای جدی گرفتن حل مسئله‌هاست.

    وی ادامه داد: به شما نوجوانان توصیه می‌کنم که قدر هیئت داوران و منتورها را بدانید و ارتباطتان را با آنها قطع نکنید. فکر نکنید اگر امروز جوایزی دریافت کردید تنها برای خودتان است بلکه این جایزه برای شما، هیئت داوران و منتورها، عوامل مجموعه شبکه بازیستاست. ارتباطات‌تان را قطع نکنید و ادامه دهید و از آنها برای ادامه کارتان مشورت بگیرید. دست به دست هم دهید تا مسئله سرگرمی را در ایران حل کنید. این مسئله حتی برای بزرگترها هم ناشناخته است.

    بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره بازیستا

    بیانیه هیئت داوران نخستین رویداد ملی بازی نامه نویسی نوجوانان (بازیستا) به شرح ذیل است؛

    «به نام خداوند پاکی‌ها و زیبایی‌ها؛

    بیانیه هیئت داوران اولین رویداد ملی بازیستا رویداد دانش‌آموزی بازینامه نویسی و طراحی بازی‌های رومیزی و محیطی و اتاق فرمان؛

    نزدیک به دو سال از شروع این مسیر هیجان‌انگیز می‌گذرد. شاید آنقدر این مسیر طولانی شده که لازم است قبل از هر صحبتی از صبوری و همراهی شما عزیزان تقدیر شود. از شما دانش‌آموزهایی که حتی بعضی از شما الان دیگر دانش‌آموز نیستید و خیلی جالب است که یک سری از شما دانشجو شده‌اید و یک سری سرباز.

    اما باور داریم صبوری بخشی از راه تکامل و بزرگ شدن است و این صبوری به اینکه الان اینجا دور هم از دستاوردهای‌مان می‌گوئیم و لذت می‌بریم از این همه توانمندی می‌ارزد.

    این رویداد با خیال و خلاقیت دانش‌آموزان آغاز شد و حالا به نقطه‌ای رسیده است که می‌توانیم بگوییم این رویداد چیزی فراتر از یک مسابقه بود. مسیری که در آن یاد گرفتیم چطور بهتر فکر کنیم و از تک تک لحظات‌مان نهایت بهره را ببریم.

    در طول این مدت بازی‌های به دست‌مان رسید که واقعاً غافلگیرمان کرد. ایده‌های ناب، طرح‌های فکر شده و روایت‌هایی که از ذهن جوان اما درخشان بیرون آمده خیلی وقت‌ها وسط داوری لبخند می‌زدیم یا مکث می‌کردیم چون مشخص بود پشت هر بازی کلی فکر تلاش و دغدغه وجود داشته است.

    داوری میان این تعداد اثر خوب آسان نبود. بارها میان انتخاب‌ها دو دل شدیم، نشستیم و حرف زدیم، کلی بحث کردیم و دوباره بررسی کردیم. تا جای ممکن عادلانه با دقت نگاه کنیم اما راستش را بخواهید برای ما همه شما چه آنهایی که برگزیده شدند و چه آنهایی که اسم‌شان میان برنده‌ها نیست، برنده‌اید. چون کسی که از ذهن و دلش بازی می‌سازد، یعنی جرأت تجربه کردن دارد. یعنی دنبال گفتگو با دیگران است. یعنی باور دارد که می‌تواند چیزی رو بسازد که دیگران از آن لذت ببرند و این خودش ارزش بزرگی است.

    از روز اول گفتیم و باز هم تکرار می‌کنیم، لذت بردن و یاد گرفتن از مسیر خودش موفقیت و پیروزی است و خوشحالیم و افتخار می‌کنیم که کنار این همه قهرمان بودیم.

    در آخر از همه شما صمیمانه ممنون هستیم. از دانش آموزانی که با شور و شوق وارد این مسیر شدند. از مربی‌هایی که همراه و پشتیبان بودند. از خانواده‌هایی که با حمایت انگیزه دادند و از برگزارکنندگان که با زحمت بی‌وقفه‌شان این فضا را ممکن کردند. به همه شما تبریک می‌گوئیم. این تازه شروع مسیر با احترام و دلگرمی هیئت داوران اولین رویداد ملی بازیست.»

    غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید

    برگزیدگان نخستین رویداد ملی بازی نامه نویسی نوجوانان (بازیستا)

    این رویداد ۳۸۲۰ شرکت‌کننده و ۴۴۴ گروه داشت که از این میان، ۲۴۹ طرح بازی به مرحله داوری راه یافتند. ۱۵ بازی رومیزی و ۹ بازی محیطی-اتاق فرار به مرحله فینال اولین دوره رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» راه یافته‌اند. این فینالیست‌ها از ۱۰ استان شامل قزوین، یزد، گیلان، قم، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، سمنان و تهران بودند.

    غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید
    غافلگیری داوران «بازیستا» از آثار ارسالی؛ بازی‌های بزرگ را تغییر دهید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *