آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / بازار > بازار / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / سلامت > نظام سلامت / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > فرهنگ و اندیشه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > ورزش های رزمی
  • مالیات در سایه جنگ؛ راهکارهایی برای اعتماد عمومی و رونق تولید

    به گزارش خبرگزاری مهر، در دوران جنگ و پساجنگ، چالش‌های مالیاتی با حساسیت‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتری همراه است. چگونگی پیشبرد نظام مالیاتی به‌گونه‌ای که هم از نظر اقتصادی کارآمد باشد و هم اعتماد عمومی را جلب کند، نیازمند رویکردی چندوجهی است. در این گزارش به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌تواند به تحقق این اهداف […]

    اشتراک گذاری
    30 تیر 1404
    کد مطلب : 29329

    به گزارش خبرگزاری مهر، در دوران جنگ و پساجنگ، چالش‌های مالیاتی با حساسیت‌های اجتماعی و اقتصادی بیشتری همراه است. چگونگی پیشبرد نظام مالیاتی به‌گونه‌ای که هم از نظر اقتصادی کارآمد باشد و هم اعتماد عمومی را جلب کند، نیازمند رویکردی چندوجهی است. در این گزارش به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌تواند به تحقق این اهداف در شرایط ویژه جنگ و پس از آن یاری رساند.

    در شرایطی که کشور درگیر جنگ یا دوران بازسازی پس از آن است، نظام مالیاتی با چالش‌های منحصر به فردی روبرو می‌شود. حفظ اعتماد عمومی، تشویق مشارکت داوطلبانه در پرداخت مالیات و هدایت این منابع به سمت رونق تولید، از جمله اولویت‌هایی است که نیازمند تدوین و اجرای سیاست‌های دقیق و شفاف است.

    چالش‌های مالیاتی در دوران جنگ و پساجنگ:

    دوران جنگ، به دلیل تمرکز منابع بر نیازهای دفاعی و امنیتی، معمولاً با کاهش فعالیت‌های اقتصادی غیرضروری و افزایش هزینه‌های دولت همراه است. این شرایط می‌تواند منجر به کاهش پایه‌های مالیاتی و در نتیجه، کاهش درآمدهای دولت از این محل شود. از سوی دیگر، فشار اقتصادی ناشی از جنگ، توان پرداخت مالیاتی خانوارها و کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در دوران پساجنگ نیز، بازسازی زیرساخت‌ها، جبران خسارات وارده و تحریک رشد اقتصادی، نیاز به منابع مالی قابل توجهی دارد که نظام مالیاتی باید در تأمین آن نقش ایفا کند.

    راهکارهای دستیابی به اعتماد عمومی و مشارکت داوطلبانه

    شفافیت و اطلاع‌رسانی:

    اولین گام برای جلب اعتماد عمومی، شفافیت کامل در نحوه تخصیص و هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی است. دولت باید به طور مستمر و با جزئیات، گزارش‌هایی از میزان وصولی‌ها و محل مصرف آن‌ها، به‌ویژه در طرح‌های عمرانی، حمایتی و توسعه‌ای، منتشر کند. اطلاع‌رسانی در مورد نقش مالیات در تأمین نیازهای ضروری کشور، از جمله دفاع، بهداشت و آموزش، می‌تواند به افزایش پذیرش عمومی کمک کند.

    عدالت مالیاتی:

    اطمینان از اینکه بار مالیاتی به طور عادلانه توزیع شده و همه اقشار جامعه، به‌ویژه ثروتمندان و شرکت‌های بزرگ، سهم خود را به درستی پرداخت می‌کنند، امری حیاتی است. مبارزه قاطع با فرار مالیاتی و پولشویی، و برخورد با متخلفان، بازدارنده بوده و حس اعتماد به نظام مالیاتی را تقویت می‌کند.

    ساده‌سازی قوانین و مقررات:

    پیچیدگی قوانین مالیاتی، یکی از موانع اصلی مشارکت خودخواسته است. ساده‌سازی فرایندهای ثبت‌نام، اظهارنامه و پرداخت مالیات، همراه با ارائه آموزش‌های لازم به مؤدیان، می‌تواند فرایند را تسهیل و از بروز خطا و سوءتفاهم جلوگیری کند.

    مشوق‌های مالیاتی:

    ارائه مشوق‌های مالیاتی هدفمند برای فعالیت‌های اقتصادی اولویت‌دار، مانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته، صادرات، و صنایع دانش‌بنیان، می‌تواند به هدایت منابع و رونق تولید کمک کند. همچنین، در شرایط پساجنگ، ممکن است ارائه معافیت‌های مالیاتی موقت برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، راهگشا باشد.

    توسعه دولت الکترونیک:

    استفاده از فناوری‌های نوین در فرایندهای مالیاتی، از جمله ثبت‌نام آنلاین، اظهارنامه الکترونیکی و پرداخت غیرحضوری، علاوه بر افزایش سرعت و دقت، شفافیت را نیز ارتقا داده و زمینه را برای کاهش فساد فراهم می‌کند.

    مالیات و رونق تولید:

    درآمدهای مالیاتی، در صورت هدایت صحیح، می‌توانند نقش بسزایی در حمایت از تولید ایفا کنند. این درآمدها می‌توانند صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولیدی، تأمین مالی تحقیق و توسعه، ارائه تسهیلات کم‌بهره به واحدهای تولیدی، و آموزش نیروی کار ماهر شوند. همچنین، با ایجاد ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر کردن محیط کسب‌وکار از طریق سیاست‌های مالیاتی پایدار، می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و در نهایت، رونق تولید کمک کرد.

    خلاصه اینکه، مدیریت نظام مالیاتی در دوران جنگ و پساجنگ، نیازمند ترکیبی از اقتدار در اجرای قانون و توجه ویژه به مؤلفه‌های اعتماد عمومی و مشارکت است. با اتخاذ رویکردهای شفاف، عادلانه، ساده و با هدف حمایت از تولید، می‌توان چالش‌های مالیاتی را به فرصتی برای تقویت پایه‌های اقتصادی کشور تبدیل کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *