آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • مثلث طلایی «ایران خودرو»

    به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، واپسین مجمع عمومی «ایران خودرو» با خبرهای خوبی برای سهامداران و صنعت خودروسازی همراه بود. از افزایش ۳۷۷ همتی دارایی‌ها و رشد ۲۵۶ همتی سرمایه گرفته تا افزایش سهم بازار به ۵۱ درصد که گواهی می‌داد ایران خودرو به‌تنهایی بیشتر از مجموع خودروسازان داخلی و خارجی کشور در سه ماه […]

    اشتراک گذاری
    09 مرداد 1404
    کد مطلب : 57331

    به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، واپسین مجمع عمومی «ایران خودرو» با خبرهای خوبی برای سهامداران و صنعت خودروسازی همراه بود. از افزایش ۳۷۷ همتی دارایی‌ها و رشد ۲۵۶ همتی سرمایه گرفته تا افزایش سهم بازار به ۵۱ درصد که گواهی می‌داد ایران خودرو به‌تنهایی بیشتر از مجموع خودروسازان داخلی و خارجی کشور در سه ماه ابتدایی سال وسیله نقلیه ساخته است. از توقف پروژه‌های بی‌نتیجه گرفته تا بهبود کیفیت خودروها با پلتفرم‌های جدید و حذف محصولات قدیمی؛ و از تولید در ایام جنگ ۱۲ روزه گرفته تا تلاش مدیریت این مجموعه برای واقعی‌تر کردن قیمت خودروها.

    شش‌ماه پیش، زمانی که هنوز ایران خودرو روی ریل مدیریت دولتی حرکت می‌کرد، تحقق حتی یکی از این اهداف نیز دشوار به‌نظر می‌رسید. به گفته کارشناسان این مجموعه گرفتار معضلات مزمنی بود که خروج و رهایی از آن چندان ساده به‌نظر نمی‌رسید؛ از جمله

    ۱. بدهی انباشته
    ۲. روند زیان‌ده
    ۳. تورم نیروهای غیرمتخصص تحمیلی
    ۴. شریک تجاری ضعیف و سفارشی
    ۵. جانمایی غیرکارشناسی سایت‌ها
    ۶. ساختار معیوب (شرکت‌های صوری، شرکت‌های موازی و …)
    ۷. رابطه ناسالم اقتصادی با نهادها و دستگاه‌ها
    ۸. تصمیم‌گیری برای شرکت خارج از مجموعه
    ۹. انتصاب‌های سیاسی
    ۱۰. پروژه‌های متعدد بی‌نتیجه

    هم مجلس شورای اسلامی هم رئیس‌جمهور قبلی و هم عموم کارشناسان و ناظران بازار بر این عقیده بودند که تمام موارد یادشده از یک ریشه آب می‌خورد؛ مدیریت دولتی. ناگفته پیدا بود منظور از مدیریت دولتی، مدیران دولتی و تلاش‌های دلسوزانه در چند دهه اخیر در رأس و بدنه این مجموعه نبود، بلکه مدیریت متغیر، ساختار بروکراتیک و تصمیمات غیرخودرویی سربار شده به این مجموعه بود که حتی تصمیمات کارشناسی مقطعی را هم دچار شکست و انفعال می‌کرد. به همین دلیل بود واگذاری «ایران خودرو» به بخش خصوصی سهامدار به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با مساعدت سران قوا، شورای هماهنگی اقتصادی، اراده ویژه رئیس‌جمهور و سایر ارکان تصمیم‌گیر در نیمه زمستان سال گذشته تحقق یافت.

    مدیریت جدید ایران خودرو از ۱۸ بهمن و نخستین روز کاری علاوه بر چالش‌های ریز و درشتی که هفته‌ها بر سر این نقل‌وانتقال همراه بود، با مجموعه‌ای روبرو بودند که بیش از ۲ دهه مدیریت دولتی و ۱۶ سال مدیریت شبه‌دولتی، باعث تصلب روندها، ساختارها و تصمیم‌گیری‌ها شده بود. فضاسازی منتفعان ساختار قبلی ایران خودرو همچنین معترضان واگذاری نیز باعث افزایش حساسیت‌ها شده بود و هرگونه تغییر و تحول جزئی و ساده را هم پیچیده می‌کرد.

    همان روزهای ابتدایی بود که مدیریت جدید ایران خودرو از ده فرمانی رونمایی کرد که تا حدی نقشه راه و حرکت این مجموعه در فصل تازه را روشن می‌ساخت؛

    ۱. کنار گذاشتن پلتفرم‌های قدیمی
    ۲. ارتقای پلتفرم محصولات محبوب مانند تارا و ری‌را
    ۳. ارتقای محصولات کلاس C (خودروهای خانوادگی کوچک)
    ۴. تمرکز بر تولید خودروهای هیبریدی
    ۵. استانداردهای سختگیرانه در تأمین قطعات
    ۶. نظارت بر خرید قطعات خارجی
    ۷. ارتقا و استانداردسازی موتور خودروها
    ۸. تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت»
    ۹. انتقال واحد «بازرسی پیش از تحویل» به واحد کیفیت
    ۱۰. آغاز همکاری با شرکای معتبر بین‌المللی

    این دست‌فرمان همزمان با هدایت نقدینگی به سمت تولید سبب شد ایران خودرو در کمتر از شش‌ماه در زمینه تولید کارنامه قابل دفاعی داشته باشد؛

    ۱. سهم ۵۱ درصدی از بازار در سه‌ماهه نخست امسال
    ۲. رشد ۱۶ درصدی تولید در فروردین
    ۳. رشد ۱۳ درصدی تولید در اردیبهشت
    ۴. رشد تولید در ۴۰ روز پایانی سال ۱۴۰۳ (افزایش ۲۲ درصدی نسبت به پارسال)
    ۵. ثبت رکورد تولید ۳۵۵۰ دستگاه در روز
    ۶. عبور از رکورد تولید هفت سال اخیر از زمان برجام (با تولید ۵۳ هزار دستگاه خودرو در اسفندماه گذشته)
    ۷. افزایش سرمایه به ۲۵۶ همت
    ۸. رشد نماد (۷۶ درصد از تیر ۱۴۰۲ تاکنون)
    ۹. افزایش دارایی‌ها به ۳۷۷ همت
    ۱۰. توسعه محصول (توقف پروژه‌های بی‌نتیجه، تمرکز بر خودروهای با بازار مشخص)

    با این اوصاف ناظران معتقدند اصلی‌ترین دستاورد و نتیجه واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، در سه کلیدواژه مختصر و منحصر است که می‌توان از آن به‌عنوان مثلث طلایی این مجموعه یاد کرد؛
    اول؛ رضایت مشتری
    دوم؛ شفافیت
    سوم؛ حفظ حقوق سهامداران
    مدیریت ایران خودرو در ۵-۶ ماه گذشته کوشیده از مسیر افزایش تولید، ارتقای کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش، رضایت مشتریان را بیش از هر دوره دیگری جلب کرده و اعتبار اسب آبی‌رنگ صنعت خودروسازی را برگرداند؛ ولو به قیمت مقابله منطقی و قانونی با نهادهایی که می‌خواهند ایران خودرو را به ریل پرهزینه و کم‌فایده قبلی برگردانند.

    مدیریت ایران خودرو از بخش خصوصی علاوه بر زیر سوال بردن روش‌های فراقانونی و غیرکارشناسی «قیمت‌گذاری دستوری»، برای شفاف‌شدن تمام هزینه‌ها و نحوه توزیع محصولات خواستار عرضه خودرو در بورس کالاست که نه تنها دست دلالان را از این بازار کوتاه می‌کند، بلکه با توجه به تجربه آزمون‌شده در کاهش قیمت‌ها نیز مؤثر است. این مجموعه همچنین در دوره جدید با ایستادن مقابل انحراف غیرقانونی در روند قیمت‌گذاری دستوری که به‌معنای تحمیل زیان به سهامداران بود، نشان داده امانتدار و مدافع ۱۹ میلیون سهامدار این مجموعه است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *