آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • مقصد قطارهای اربعین امسال تا کجا است؟+فیلم

    به گزارش خبرنگار مهر، یکی دو سالی است که قطارهای مستقیم مشهد – کربلا و تهران – کربلا به یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفر اربعین تبدیل شدند. زائران در کوپه‌های ۴ و ۶ نفره در قطاری که ستاره داشت، از تهران با زیارت عاشورا، چای داغ، گفت‌وگوهای صمیمی و توقف‌های کوتاه سفری ۳۶ ساعته را […]

    اشتراک گذاری
    18 مرداد 1404
    کد مطلب : 80897

    به گزارش خبرنگار مهر، یکی دو سالی است که قطارهای مستقیم مشهد – کربلا و تهران – کربلا به یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفر اربعین تبدیل شدند. زائران در کوپه‌های ۴ و ۶ نفره در قطاری که ستاره داشت، از تهران با زیارت عاشورا، چای داغ، گفت‌وگوهای صمیمی و توقف‌های کوتاه سفری ۳۶ ساعته را تا حرم امام حسین (ع) تجربه می‌کردند.

    اما امسال شرایط فرق کرده است. میرحسن موسوی قائم مقام شرکت راه آهن با بیان اینکه در ایام اربعین قطار کربلا به دلیل بالا بودن تقاضا این خدمات مختص زائرین عراقی است و تاکنون موفق به کسب موافقت برای چارتر قطار به سمت کربلا نشده‌ایم، اظهار کرد: قطارهای فوق العاده‌ای را به مقاصد خرمشهر، کرمانشاه و همدان از مبادی مشهد، تهران، ساری و گرگان و از سوی دیگر زاهدان، کرمان و یزد پیش‌بینی کرده‌ایم.

    خانم احدی از مسافران دو سال گذشته قطار کربلا که از تبریز عازم شده بود

    وی افزود: نسبت به سال گذشته تعداد صندلی که ایجاد کردیم ۱۹ درصد رشد داده‌ایم و بلیت‌ها را در تیر ماه هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت پیش فروش کردیم، چراکه برخی از ایام که پیک است و بلیت‌ها با تقاضای بیشتر مواجه بوده خریداری و ظرفیت تمام شده است. در بعضی مواقع بلیت موجود است و مردم می‌توانند برنامه‌ریزی کنند و با قطارهای مسافری به مقصد کربلا سفر کنند.

    موسوی گفت: طبق روال سال‌های گذشته شیوه حرکت قطارهای کشور عراق که از بصره به سمت کربلا حرکت می‌کردند این‌گونه بوده است؛ به عبارت بهتر این قطارها در ایام پیک اربعین مختص خود مردم عراق قرار می‌گیرد و در این کشور تقاضا بسیار بالاست؛ لذا تاکنون نتوانسته‌ایم موافقت آنها را کسب کنیم.

    به این ترتیب، همه قطارهای ویژه اربعین تنها تا ایستگاه شلمچه حرکت می‌کنند. در این ایستگاه، اتوبوس‌های هماهنگ‌شده آماده انتقال مسافران به بصره و سپس کربلا خواهند بود. این تغییر، زمان کل سفر را اندکی کاهش می‌دهد، اما به گفته مسئولان، باعث می‌شود تعداد بیشتری از زائران در بازه زمانی کوتاه به مرز برسند.

    تجربه سفر و تغییرات مسیر

    بر اساس گزارش میدانی خبرنگار مهر از سفر ریلی دو سال گذشته، قطارهای مستقیم به کربلا، مسیری ۳۶ ساعته را طی می‌کردند که شامل امکاناتی مانند کوپه‌های ۴ و ۶ نفره، سرویس غذا، و فضای مذهبی برای دعا و زیارت‌خوانی بود. توقف در ایستگاه بصره و حرکت نهایی به سمت کربلا، بخشی از جذابیت این مسیر به شمار می‌رفت. اما سختی‌های خودش را هم داشت. این قطار به صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار چهار ستاره، سپس طی مسیر ۳۰ کیلومتری با اتوبوس از شلمچه تا بصره و بعد با قطار عراقی از بصره تا کربلا هر هفته شنبه‌ها حرکت می‌کرد.

    داخل یکی از کوپه‌های قطار عراقی از بصره تا کربلا

    این قطار ۱۸ ساعت در خاک ایران بود. مدت ۲ ساعت برای تشریفات گذرنامه زمان لازم بود سپس زوار ۳۰ کیلومتر را با اتوبوس تا بصره طی می‌کردند، بعد از آن به مدت هشت ساعت در قطار بصره تا کربلا بودند. این مسیر طولانی می‌شد و زائران باید جابه جا می‌شدند.

    سفر با قطار برای برخی ممکن است سخت باشد اما خیلی از افراد هم آن را به اتوبوس ترجیح می‌دهند. داشتن تخت استراحت و خواب شب، محلی برای غذا خوردن و سرویس بهداشتی مهم‌ترین مولفه‌هایی است که مسافران اتوبوس را به سمت قطار سوق می‌دهد حتی اگر زمان رسیدن تا مقصد طولانی باشد. از همه مهمتر قیمت ارزان سفر با این قطار نسبت به بلیت‌های هوایی ۱۶ میلیون تومانی برای مسیر تهران تا نجف است که سفرهای خانوادگی با قطار را جایگزین سفر دو ساعته با پرواز می‌کند.

    اما با تغییر برنامه امسال، بخش پایانی مسیر (از مرز تا کربلا) به وسیله اتوبوس انجام می‌شود. این تغییر باعث شده مدت زمان سفر نسبت به قطار مستقیم کمی کوتاه‌تر شود، اما به گفته مسئولان، ظرفیت جابه‌جایی در کل مسیر افزایش یافته است.

    مقصد قطارهای اربعین امسال تا کجا است؟+فیلم

    هرچند قطارهای اربعین امسال به کربلا نمی‌روند، اما تمرکز بر اعزام سریع و پرحجم زائران تا مرز، می‌تواند ازدحام را کاهش داده و خدمات‌رسانی را روان‌تر کند. با وجود این، برخی زائران همچنان امیدوارند با بهبود هماهنگی‌های بین‌المللی، قطار مستقیم به کربلا دوباره راه‌اندازی شود.

    در سال‌های گذشته وضعیت بهداشت قطاری که از بصره به کربلا می‌رفت چندان تعریفی نداشت. این قطارها اگرچه برای رفت و آمد مردم خود عراق استفاده می‌شود، ولی برای زائرانی که از ایران به کربلا می‌روند می‌بایست شرایط بهتری فراهم شود. بنابراین اگر قرار باشد که این مسیر دوباره راه اندازی شده و مسافران دسترسی به قطار تا کربلا را داشته باشند، باید دستیابی آنها به غذا، نوشیدنی و وسایل استراحت پاکیزه در قطار عراقی نیز فراهم شود، چرا که در سال‌های اخیر قطار عراقی با وجود اینکه جزو قطارهای جدید بود، ولی به شدت مستهلک شده و امکان استفاده مناسب از آنها وجود ندارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *