آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • مولدسازی دارایی‌های دولت با خصوصی‌سازی تفاوت دارد

    به گزارش خبرگزاری مهر، زهره عالی‌پور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، اظهار کرد: هدف این سیاست‌ها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهره‌وری و مشارکت عمومی در اقتصاد بود. اما در عمل، انحراف‌هایی به‌وجود آمد که موجب فاصله گرفتن از اهداف اصلی شد. بسیاری از واگذاری‌ها نه به […]

    اشتراک گذاری
    18 مرداد 1404
    کد مطلب : 80777

    به گزارش خبرگزاری مهر، زهره عالی‌پور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، اظهار کرد: هدف این سیاست‌ها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهره‌وری و مشارکت عمومی در اقتصاد بود. اما در عمل، انحراف‌هایی به‌وجود آمد که موجب فاصله گرفتن از اهداف اصلی شد. بسیاری از واگذاری‌ها نه به بخش خصوصی واقعی، بلکه به نهادهای عمومی غیردولتی انجام گرفت.

    عالی‌پور در گفتگو با رادیو اقتصاد تصریح کرد: مولدسازی دارایی‌های دولت با خصوصی‌سازی تفاوت دارد. در مولدسازی، هدف، بهره‌برداری بهتر از اموال بلااستفاده برای طرح‌های نیمه‌تمام دولت است؛ در حالی که خصوصی‌سازی معطوف به انتقال مالکیت شرکت‌های دولتی است.

    وی با بیان اینکه برخی قوانین بودجه‌ای و تفسیری در سال‌های گذشته موجب کندی روند واگذاری‌ها شده‌اند، بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با اصل ۴۴ و تفکیک دقیق میان دولت و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تأکید کرد.

    به گفته او، نظام حکمرانی اقتصادی نیازمند بازطراحی است تا دولت نقش تسهیل‌گر و ناظر داشته باشد، نه تصدی‌گر.

    عالی‌پور با تأکید بر اهمیت شفاف‌سازی اطلاعات دارایی‌ها و ایجاد امکان مشارکت عمومی در مزایده‌ها، حضور نهادهای مردمی و بخش خصوصی را عامل مؤثری در تحقق عدالت و کارایی اقتصادی دانست. او اعلام کرد سامانه «ipo.ir» بستری برای اطلاع‌رسانی عمومی واگذاری‌هاست.

    تجربیات جهانی و لزوم بومی‌سازی الگوها

    وی با اشاره به تجربیات کشورهایی چون آلمان، گفت: الگوهای موفق بین‌المللی تنها در صورت تطبیق با ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران قابل استفاده‌اند.» او تأکید کرد که خصوصی‌سازی نباید صرفاً نسخه‌برداری از الگوهای غربی باشد بلکه باید با ملاحظات فرهنگی و اجرایی بومی تطبیق یابد.

    عالی‌پور در پایان با تأکید بر این‌که واگذاری واقعی، مستلزم اراده، نظارت، و مشارکت مردمی است، گفت: «تا زمانی که سهم نهادهای شبه‌دولتی کاهش نیابد و فضا برای بخش خصوصی واقعی باز نشود، خصوصی‌سازی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *