آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • ناصرخسرو سیدالشهدا را چگونه نام می‌برد؛ اندوه همیشگی او از شهادت امام

    به گزارش خبرنگار مهر، محمد مرادی شاعر، منتقد ادبی و استاد دانشگاه در سلسله یادداشت‌هایی که در کانال شخصی خود منتشر می‌کند، به بررسی «شعر عاشورایی» پرداخته و این گونه شعر را از آغازین قدم‌های شعر فارسی پیگیری کرده است. دقیق شدن در لحظات و دقایق و ظرایف شعر عاشورایی، از ویژگی‌های یادداشت‌های مرادی است […]

    اشتراک گذاری
    24 تیر 1404
    کد مطلب : 13680

    به گزارش خبرنگار مهر، محمد مرادی شاعر، منتقد ادبی و استاد دانشگاه در سلسله یادداشت‌هایی که در کانال شخصی خود منتشر می‌کند، به بررسی «شعر عاشورایی» پرداخته و این گونه شعر را از آغازین قدم‌های شعر فارسی پیگیری کرده است.

    دقیق شدن در لحظات و دقایق و ظرایف شعر عاشورایی، از ویژگی‌های یادداشت‌های مرادی است که خواندن آن را برای علاقه‌مندان به ادبیات و شعر عاشورایی مغتنم می‌کند.

    پیش از این، چهار قسمت از این یادداشت‌ها با عناوین زیر منتشر شده است:

    * «لالایی‌های حضرت زهرا (ع) آغاز شعر عاشورایی است؛ رخت عزا بر تن شعر فارسی»

    * «اولین شعر عاشورایی در ادبیات فارسی سروده کیست؟»

    * «دوره غزنوی و افول شعر عاشورایی؛ تنها یک بیت در دیوان شعرای زمان»

    * «نقش شعرهای کوتاه در انتقال فرهنگ عاشورا؛ باباطاهر عریان شیعه است؟»

    مرادی در پنجمین قسمت از این یادداشت‌ها به وضعیت شعر عاشورایی در قرن پنجم می‌پردازد و مروری به شعرهای عاشورایی حکیم ناصرخسرو قبادیانی دارد.

    در ادامه قسمت پنجم «شعر عاشورایی» را می‌خوانید:

    در میان شاعران قرن پنجم، شعر ناصر خسرو (۳۹۴_۴۸۱) قلمرویی مجزا و متمایز با دیگر شاعران دارد. در اشعار این شاعر اسماعیلی، بسیاری از شخصیت‌های شیعی حضور پررنگ دارند و حکیم در دفاع از باورهای خود به آنان توسل جسته است.

    در اشعار ناصرخسرو، ستایش امام علی (ع) و فضائل ایشان، بیش از دیگر بزرگان (حتی حضرت رسول ص) نمود دارد؛ با این حال ابیاتی در ستایش دیگر امامان نخستین شیعه هم، در اشعار او دیده می‌شود.

    ناصرخسرو در دیوانش، به سبک شاعران سامانی از القاب شبر و شبیر برای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) استفاده کرده است (صفحه‌های ۹۴، ۲۰۰، ۱۳۳ و ۳۰۸ دیوان)؛ چنانکه در جدال با ناصبیان و در دفاع از حقانیت امام علی (ع) و فرزندانش می‌سراید:

    ای ناصبی اگر تو مقری بدین سخن

    حیدر امام توست و شبر وآن گهی شبیر

    او امام حسین (ع) را از بازخواست‌کنندگان روز قیامت درباره عهد روز غدیر می‌داند (ص ۴۰۲) و ایشان را یادگار رسول (ص) می‌خواند:

    حسین و حسن یادگار رسول

    نبودند جز یادگار علی

    در اشارات موجود در دیوان ناصرخسرو به شهادت امام حسین (ع) و ریشه‌های قتل آن حضرت اشاره شده است:

    ور یار رسول است کشنده‌ی پسر او

    پس هیچ مرو را نه عدو بود و نه کافر

    همچنین در شکایت از روزگار، به ماجرای شهادت آن حضرت اشاره می‌کند:

    هیچ شنیدی که به آل رسول

    رنج و بلا چند رسید از دهاش؟

    دفتر پیش آر و بخوان حال آنک

    شهره از او شد به جهان کربلاش

    حکیم همچنین به شیوه زیارت عاشورا، بر قاتلان سیدالشهدا (ص) لعنت می‌فرستد:

    لعنت کنم بر آن بت، کاو کرد و شیعت او

    حلق حسین تشنه در خون خضاب و رنگین

    اما بی‌شک از زیباترین ابیات عاشورایی ناصرخسرو، بیت زیر است که در قصیده ۹۷ دیوان و در خلال شکایت او از ستم روزگار درج شده است و نشان‌دهنده اندوه همیشگی‌اش از شهادت حضرت اباعبدالله (ع) است. اندوهی که با هیچ معجون و دارویی بر طرف نمی‌شود:

    من که ز خون حسین پر غم و دردم

    شاد چگونه کنند خون رزانم؟…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *