آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • نیت اروپا از تمدید مکانیسم ماشه امتیازگیری بی پایان است

    به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی ابعاد و پیامدهای فعال شدن مکانیسم ماشه و الزامات جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴) در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد. بابک نگاهداری در این نشست که نمایندگان دستگاه‌های مختلف نیز در آن حضور داشتند، با بیان اینکه کشورهای اروپایی یک اقدام به ظاهر حقوقی […]

    اشتراک گذاری
    11 شهریور 1404
    کد مطلب : 143844

    به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی ابعاد و پیامدهای فعال شدن مکانیسم ماشه و الزامات جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴) در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

    بابک نگاهداری در این نشست که نمایندگان دستگاه‌های مختلف نیز در آن حضور داشتند، با بیان اینکه کشورهای اروپایی یک اقدام به ظاهر حقوقی مستند به بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ انجام داده‌اند، گفت: این اقدام بر خلاف ظاهر حقوقی آن، عملی غیر قانونی به حساب می‌آید چرا که طرف مقابل خود به تعهداتش در قبال قطعنامه مذکور عمل نکرده است.
    وی با بیان اینکه سو نیت کشورهای اروپایی از عدم محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران قابل مشاهده است، تصریح کرد: بیانیه حمایتی وزیر امور خارجه آمریکا از اقدام کشورهای اروپایی در فعالسازی مکانیسم ماشه، خود بیانگر هماهنگی و رویکرد سیاسی این اقدام با اهداف و نیات آمریکا است.
    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، افزود: مجموعه اقدام سیاسی و غیر حقوقی کشورهای اروپایی با هماهنگی آمریکا، تلاش دارد تا ایران را در دوگانه‌ای قرار دهد، دوگانه‌ای که یک سمت آن بازگشت قطعنامه ۲۲۳۱ باشد و سمت دیگر آن تمدید ۶ ماهه فعالسازی مکانیسم ماشه که البته در آن هم شروطی را برای جمهوری اسلامی قرار داده‌اند که البته در آن هم خطوط قرمز کشور را نادیده گرفته‌اند.
    وی با بیان اینکه قطعاً این امر مطلوب جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: تجربه عملی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد این قطعنامه‌ها در مرحله اجرا آنچنان که عملیات روانی روی آن انجام می‌شود قادر به فشار به جمهوری اسلامی ایران نیستند و کشور تجارب خنثی سازی این تحریم‌ها در بازه‌های زمانی مختلف را داشته است.
    نگاهداری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تحریم‌ها دست بسته نیست با اشاره به قطعنامه ۱۹۲۹، بیان داشت: همانطور که در این قطعنامه تصریح شده مواردی تحریمی مرتبط با برنامه هسته‌ای و تسلیحاتی است و هیچ بندی به صورت قانونی وجود ندارد که تجارت آزاد ایران و فروش نفت کشورمان را دچار مشکل کنند.
    وی با بیان اینکه تجربیات قبلی در مقابله با تحریم‌ها به کشورمان این امکان را می‌دهد که فضا را مدیریت کند، افزود: رسانه‌های غربی در حال حاضر عملیات روانی گسترده ای را انجام می‌دهند که گویا با فعال سازی مکانیسم ماشه ما دچار یک فاجعه اقتصادی خواهیم شد اما باید تاکید شود که در هیچکدام از قطعنامه‌های که علیه ما صادر شده، بندی در مورد محدودیت تجارت یا فروش نفت وجود ندارد.
    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه مدیریت افکار عمومی در شرایط فعالسازی مکانیسم ماشه حائز اهمیت است، گفت: برای خنثی سازی اقدامات اروپا و آمریکا، نقشه راه جامعی نیاز داریم که هم دارای ابعاد حقوقی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی باشد. ما در حوزه دیپلماسی باید هدفگذاری ما این باشد که در سازمان‌های بین‌المللی نظیر شانگهای و بریکس، مشروعیت اقدام اروپا را زیر سوال ببریم کما اینکه در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به چین این اقدام صورت گرفته است.
    وی با بیان اینکه الزام‌آور بودن قطعنامه‌های بین المللی معمولاً وابسته به اراده قدرت‌های جهانی و منطق حقوقی بین المللی است، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم مشروعیت اقدامات اروپا را از بین ببریم هم می‌توانیم اجماع جهانی برای اجرای قطعنامه‌ها را از بین ببریم و هم از لحاظ حقوقی عملیاتی شدن مکانیسم ماشه را تحت تأثیر قرار دهیم.
    نگاهداری توضیح داد: اقدامات حقوقی هم در این زمینه قابل انجام است به گونه‌ای اگر قطعنامه‌ها را فعال کنند ما قادر خواهیم بود در قالب کمیته ۱۷۳۷ مواردی را با همکاری چین و روسیه در مصوبات این سازوکارها اعمال کنیم. یا اقدامات اقتصادی در این نقشه راه مدنظر قرار گیرد. ما باید همکاری خود را با شرکای راهبردی مثل چین و روسیه تقویت کنیم. همچنین ضروری است از ظرفیت‌های دو جانبه و چند جانبه همکاری اقتصادی استفاده کنیم.
    وی سپس به اقدامات امنیتی اشاره کرد و گفت: کشور در این زمینه باید رویکرد بازدارندگی فعال را دنبال کند و این پیام را منتقل کنیم که اگر رویکردهای غیر قانونی در مورد سازوکارهای تجاری ادامه پیدا کند هیچ تضمینی نیست که جمهوری اسلامی ایران هم اقدام متقابلی را انجام ندهد. همچنین باید اقدامات خود را در برخورد با شبکه‌های جاسوسی و نفوذ کشورهای اروپایی افزایش دهیم.
    وی بازنگری تعمیق روابط راهبردی و نظامی با روسیه و برد موشکی کشور را از موضوعات قابل توجه دیگر خواند و یادآور شد: پیشنهاد اروپایی برای تمدید شش ماهه مکانیسم ماشه محل تردید است چراکه این پیشنهاد ایران را در یک وضعیت عدم قطعیت و حالت تعلیق و با نیت تحمیل امتیازگیری‌های بی پایان قرار دهد. از سوی دیگر با سوابقی که اروپایی در مورد فریب دادن دارند ما به نیت اروپایی هم شک داریم به گونه‌ای که این یک فریبی باشد تا نظام تصمیم گیری کشور را به جای مدیریت اقدامات فعالسازی ماشه با تمدید و مذاکره مواجه کند.
    نگاهداری با بیان اینکه کشور باید آماده فعال شدن مکانیسم ماشه و مقابله با پیامدهای آن باشد، گفت: پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس این است که ما با همکاری چین و روسیه قطعنامه جدیدی را پیشنهاد دهیم که در آن حق غنی سازی هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود و همچنین الزام به محکومت تجاوز آمریکا و اسراییل در آن گنجانده شود چراکه ایران به عنوان دارنده برنامه صلح آمیز هسته‌ای تحت نظارت ان پی تی تحت تجاوز قرار گرفته است.
    وی ادامه داد: در این قطعنامه دوره تمدید مکانیسم ماشه ۳ الی ۵ سال باشد تا در این مدت چشم انداز اقتصادی ایران فراهم شود و کشور از باج خواهی ۶ ماهه کشورهای اروپایی رهایی یابد.
    رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، خاطرنشان کرد: در این مدت تمدید ۳ الی ۵ ساله، امکان فعال سازی مکانیسم ماشه باید به حالت تعلیق و امکان مذاکره به دور از تهدید به وجود آید. همچنین فرایند بازگشت قطعنامه‌ها اصلاح شود تا چین و روسیه هم بتوانند در این فرایند نقش ایفا کنند./

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *