آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • پا به پای معلولان از مناسب سازی معابر تا سامانه حمل و نقل شهری

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – صمیم ارزانی: استان هرمزگان با وجود توسعه در زمینه‌های مختلف عمرانی، تجاری و اقتصادی، هنوز در بسیاری از ابعاد خدمات شهری با چالش‌هایی جدی مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نبود زیرساخت‌های مناسب برای تردد و حضور افراد دارای معلولیت در فضاهای شهری و سیستم حمل‌ونقل عمومی است. این […]

    اشتراک گذاری
    25 شهریور 1404
    کد مطلب : 182223

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – صمیم ارزانی: استان هرمزگان با وجود توسعه در زمینه‌های مختلف عمرانی، تجاری و اقتصادی، هنوز در بسیاری از ابعاد خدمات شهری با چالش‌هایی جدی مواجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نبود زیرساخت‌های مناسب برای تردد و حضور افراد دارای معلولیت در فضاهای شهری و سیستم حمل‌ونقل عمومی است.

    این مسئله یک دغدغه اجتماعی و انسانی است و از منظر عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت انسانی جامعه نیز اهمیت فراوانی دارد.

    معلولان، سالمندان و افرادی که به‌صورت موقت یا دائم دارای محدودیت‌های حرکتی هستند، بخش قابل توجهی از جمعیت شهرها را تشکیل می‌دهند و عدم توجه به نیازهای این گروه‌ها در طراحی و اجرای پروژه‌های شهری، آن‌ها را از بسیاری از حقوق اولیه مانند تحصیل، اشتغال، مشارکت اجتماعی و استقلال فردی محروم می‌سازد.

    متأسفانه در بسیاری از شهرهای هرمزگان، معابر شهری فاقد رمپ‌های استاندارد، کف‌پوش‌های هشداردهنده، پله‌برقی یا آسانسور در اماکن عمومی هستند و اغلب پیاده‌روها با موانعی مانند جدول‌های بلند، وسایل نقلیه پارک‌شده، یا دست‌فروشان مسدود شده‌اند.

    ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ندرت امکاناتی برای استفاده ایمن و آسان افراد دارای معلولیت دارد.

    اتوبوس‌هایی که فاقد رمپ یا جایگاه مخصوص ویلچر هستند، تاکسی‌هایی که امکان جابجایی ویلچری را فراهم نمی‌کنند و ایستگاه‌هایی که با کمترین نشانه‌ای از مناسب‌سازی طراحی شده‌اند، نمونه‌هایی از این کاستی‌ها هستند که عملاً امکان استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی را برای بخشی از شهروندان سلب می‌کنند.

    لزوم مناسب‌سازی فضاهای شهری و حمل‌ونقل عمومی در کنار اینکه یک ضرورت انسانی و اخلاقی است توسط قانون نیز به الزام تبدیل شده است.

    تحقق این هدف در گرو اراده مدیریت شهری، برنامه‌ریزی دقیق، بهره‌گیری از نظرات خود افراد دارای معلولیت و تأمین بودجه‌های مورد نیاز برای بازطراحی یا اصلاح زیرساخت‌های موجود است. نقش شهرداری‌ها، شوراهای شهر، اداره راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی در این میان بسیار تعیین‌کننده است.

    امروز سراغ هر کدام از معلولین که بروید از همه جمله‌ای مشترک خواهید شنید و آن اینکه معلولین نیاز به ترحم ندارند و آنچه که آن‌ها مطالبه می‌کنند، حقوق قانونی شأن است؛ حقوقی که بعضاً آنقدر آن را مطالبه کردند و پاسخی دریافت نکردند که دیگر حتی علاقه‌ای به بیان هم ندارند.

    زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی استان هرمزگان به طور کلی ضعیف است

    پا به پای معلولان از مناسب سازی معابر تا سامانه حمل و نقل شهری

    سامیه جهانشاهی، مدیرکل بهزیستی هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح اقدامات این سازمان در زمینه مناسب‌سازی حمل و نقل عمومی و معابر برای معلولین در استان هرمزگان پرداخت.

    وی در ابتدا به واگذاری چهار دستگاه اتوبوس ویژه معلولین در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اتوبوس‌ها با اولویت دانش‌آموزان معلول در اختیار انجمن‌های مربوطه قرار گرفت تا مسیرهای خاص برای تردد آن‌ها تسهیل شود.

    مدیرکل بهزیستی هرمزگان همچنین به مشکلات زیرساختی در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی استان هرمزگان به طور کلی ضعیف است، اما برنامه‌های جدیدی برای بهبود این وضعیت در دست اقدام است.

    سامانه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین راه اندازی می‌شود

    جهانشاهی همچنین از راه‌اندازی سامانه حمل و نقل عمومی ویژه معلولین خبر داد و گفت: این سامانه به زودی در استان هرمزگان راه‌اندازی می‌شود تا معلولین بتوانند با استفاده از این سیستم، نیازهای حمل و نقل خود را برطرف کنند.

    وی در ادامه به همکاری مثبت شهرداری بندرعباس با بهزیستی اشاره کرد و افزود: شهرداری بندرعباس تعامل بسیار خوبی با ما داشته است و در هر موردی که به آن‌ها درخواست داده‌ایم، اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

    مدیرکل بهزیستی هرمزگان در پایان تاکید کرد: ما همچنان به دنبال بهبود زیرساخت‌ها و همکاری‌های بیشتر با شهرداری‌ها و سایر نهادها برای ایجاد شرایط مناسب‌تر برای معلولین هستیم.

    کمبود خودروهای مناسب‌سازی‌شده دغدغه جدی جامعه معلولان

    پا به پای معلولان از مناسب سازی معابر تا سامانه حمل و نقل شهریسید محمدرضا موسوی، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به بیان مشکلات حمل‌ونقل عمومی برای افراد دارای معلولیت پرداخت و با اشاره به موانع قانونی، ساختاری و نبود اراده بین‌دستگاهی، بر ضرورت بازنگری در سیاست‌ها و آئین‌نامه‌های وزارت کشور در این حوزه تأکید کرد.

    موسوی با اشاره به مراجعات و دغدغه‌های جامعه معلولان در بندرعباس گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات عزیزان دارای معلولیت، هزینه بالای حمل‌ونقل و نبود خودروهای مناسب‌سازی‌شده برای تردد با ویلچر است. این مسئله سال‌ها پابرجا است و نیاز به توجه ویژه دارد.

    وی افزود: سالیانی است که شورای شهر پیگیر این موضوع بوده، اما موانع اجرایی و قانونی بسیاری در این مسیر وجود دارد؛ برخی از این خودروها به شکل محدود خریداری شده‌اند و در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار گرفته‌اند، اما بسیاری از آن‌ها غیرفعال هستند؛ چرا که خودروها منطبق بر آئین‌نامه ها نیستند و اجازه نمی‌دهند از آن‌ها برای خدمات به جامعه معلولان استفاده شود.

    مشکل در سطح وزارت کشور است

    عضو شورای شهر با انتقاد از ساختار ناکارآمد موجود گفت: آئین‌نامه مربوط به بهره‌برداری از این خودروها هنوز به‌صورت کامل ابلاغ نشده و شرکت‌های پیمانکار نیز به‌دلیل نداشتن تضمین‌های لازم مانند بیمه یا درآمد پایدار، حاضر به همکاری نیستند؛ ریشه بسیاری از مشکلات در عدم تعیین تکلیف این آئین‌نامه در وزارت کشور است.

    وی با اشاره به نقش بالای هزینه ماشین‌آلات در پروژه‌های عمرانی شهری بیان کرد: در پروژه‌های عمرانی، بین ۳۵ تا ۵۰ درصد هزینه‌ها به ماشین‌آلات و هزینه‌های سربار مربوط می‌شود. اگر این مشکل حل شود، می‌توان بسیاری از هزینه‌های شهری را کاهش داد.

    خودروهای برقی راه‌حل آینده اما بدون زیرساخت

    وی در ادامه به بحث خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: ما مذاکره‌هایی با تولیدکنندگان خودروهای برقی داشتیم، اما مشکل اصلی در نبود زیرساخت مناسب برای استفاده عمومی از این خودروهاست. حتی در تهران هم باور عمومی نسبت به استفاده از خودروهای برقی ضعیف است و تأمین برق و نگهداری آن چالش‌برانگیز است.

    لزوم همکاری بین‌بخشی و تسهیل مجوزها برای شهرداری‌ها

    عضو شورای شهر بندرعباس با انتقاد از سخت‌گیری‌ها در صدور مجوز گفت: همان‌طور که مجوز بهره‌برداری معادن شن و ماسه داده می‌شود، می‌توان به شهرداری‌ها هم اجازه داد خودروهای مناسب‌سازی‌شده وارد کنند. بسیاری از مشکلات فقط با تسهیل صدور مجوزها قابل حل هستند.

    دولت باید سهم خود را در اجرای پروژه‌ها بپردازد

    موسوی در پایان با اشاره به نقش دولت در تأمین منابع مالی گفت: در بازگشایی معابر، دولت موظف است تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را بپردازد، اما این سهم پرداخت نمی‌شود و شهرداری‌ها زیر بار سنگین تأمین بودجه مانده‌اند. ما حتی ردیف بودجه برای خرید و تجهیز خودروها هم پیش‌بینی کردیم، اما تا هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد نشود، گشایشی حاصل نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *