آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • پیاده‌سازی سند تحول در مدارس سمپاد با ۶ اصل بنیادین

    به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه تخصصی توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد با هدف پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق الگوی «مدرسه تراز» این سند، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران این مدارس از سراسر کشور برگزار شد. الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش، […]

    اشتراک گذاری
    08 مرداد 1404
    کد مطلب : 54534

    به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه تخصصی توانمندسازی مدیران مدارس سمپاد با هدف پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق الگوی «مدرسه تراز» این سند، با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران این مدارس از سراسر کشور برگزار شد.

    الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و معاون وزیر آموزش و پرورش، در آغاز این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه و به‌ویژه شهدای سمپاد، این استعدادهای درخشان را هدیه‌ای الهی برای شکوفایی کشور برشمرد.

    یاوری در ادامه با تأکید بر ضرورت تربیت نیروی انسانی اثرگذار برای پیشبرد تمدن دیرینه اسلامی-ایرانی در مقابل تمدن‌های جنگ‌طلب، بر مسئولیت خطیر مدارس سمپاد در تربیت نسلی متعهد به ارزش‌های انسانی و معنوی پرچم‌داری شده توسط ایرانیان در طول هشت هزار سال تاریخ تأکید کرد. وی سپس شش اصل محوری لازم برای تحقق این مهم در مدارس سمپاد را به‌صورت انشایی تشریح نمود.

    معاون وزیر آموزش و پرورش سلامتی جسم، ذهن و روح را به‌عنوان پایه‌ای اثرگذار و پیش‌نیاز یادگیری معرفی کرد و افزود: «دانش‌آموزان تنها زمانی مهارت‌ها را به‌درستی می‌آموزند که این ویژگی حیاتی را در مربیان و مدیران خود ببینند. با ورزش، تغذیه مناسب و تربیت ذهنی می‌توانیم آنان را به افرادی با تاب‌آوری بالا تبدیل کنیم.»

    وی در ادامه مشارکت فعال را از ارکان کلیدی دانست و توضیح داد: این مشارکت باید در تولید و ارائه محتوای علمی، کاربردهای عملی، اداره مدرسه و کلاس، و همچنین آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها توسط خود دانش‌آموزان متجلی شود. حضور مؤثر دانش‌آموختگان سمپاد، شبکه اولیای کارآمد و دانشجو معلمان برجسته در مدارس، نمونه‌های بارز این مشارکت است.

    دکتر یاوری آموزش پشتکار، مسئولیت‌پذیری و حل مساله را گام بعدی برشمرد و تصریح کرد: اگر موفق شویم دانش‌آموزان را طوری تربیت کنیم که مسائل را متعلق به خود بدانند و با پشتکار در حل آن‌ها بکوشند، آن‌گاه است که آن‌ها را اثرگذار پرورش داده‌ایم و در وجودشان تعهد ایجاد کرده‌ایم. این بخش شاهکار مدیریتی ما خواهد بود.

    رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آزمون و خطا و پذیرش شکست را مهم‌ترین درسی عنوان کرد که دانش‌آموزان باید در مدرسه بیاموزند: باید تجربیات دانش‌آموزان را متنوع کرد و آن‌ها را به خروج از منطقه امن و تجربه‌اندوزی تشویق نمود. شکست‌خوردن به آن‌ها می‌آموزد که برای حل مشکلات به جمع نیاز دارند و روحیه ایستادگی را در آن‌ها تقویت می‌کند. اصل کلیدی، پذیرش شکست است.

    وی سپس بر لزوم مدیریت دانایی‌محور تمام ارکان مدرسه و ادارات استعدادهای درخشان تأکید کرد و توضیح داد: این رویکرد متفاوت از کتاب‌محوری صرف است و شامل توانایی طرح مسئله، پرسشگری صحیح، تحقیق هدفمند، ایجاد ارتباط بین ایده‌ها و فرصت‌سازی برای تعامل گروهی می‌شود. در عصر هوش مصنوعی، نظام‌دهی به داده‌ها و پرورش این توانایی‌ها در مدرسه، ارزشی بی‌بدیل دارد.

    یادگیرندگی سازمانی آخرین محور مورد تأکید دکتر یاوری بود: مدارس ما باید به سازمان‌های یادگیرنده تبدیل شوند که همواره با کسب تجربه، در حال بهبود عملکرد خود هستند. مدیران این سازمان‌ها با بهره‌گیری از مشورت، تجربیات را عملیاتی می‌سازند. آموزش و پرورش و به‌طور ویژه سمپاد، نمونه‌های ایده‌آلی از چنین سازمان‌هایی هستند.

    معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به ضرورت ارتقا در تمامی حوزه‌های شش‌گانه فوق، خاطرنشان کرد: آموزش‌هایی نظیر این کارگاه تخصصی، مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ایجاد مدارس تراز را هموارتر می‌سازد و ما را از وضعیت کنونی به جایگاهی والاتر رهنمون خواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *