آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • چگونگی جدی گرفتن دیپلماسی هنری؛ فاصله از موزه هنرهای معاصر فرصت است!

    خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ پس از گذشت بیش از ۲ ماه از انتصاب آیدین مهدی زاده به مدیرکلی مرکز هنرهای تجسمی، به بهانه ارائه گزارشی از عملکرد وی در این حوزه مهم و گسترده هنری، گفتگویی صریح با او داشتیم که مهدی زاده در این گفتگو از پشت‌صحنه تصمیم‌ها، فعالیت‌های اجرایی، نظارت بر گالری‌ها، مسائل […]

    اشتراک گذاری
    22 مرداد 1404
    کد مطلب : 90023

    خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ پس از گذشت بیش از ۲ ماه از انتصاب آیدین مهدی زاده به مدیرکلی مرکز هنرهای تجسمی، به بهانه ارائه گزارشی از عملکرد وی در این حوزه مهم و گسترده هنری، گفتگویی صریح با او داشتیم که مهدی زاده در این گفتگو از پشت‌صحنه تصمیم‌ها، فعالیت‌های اجرایی، نظارت بر گالری‌ها، مسائل حقوقی هنرمندان، جشنواره تجسمی فجر و آئین نامه آن، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، روند آماده‌سازی حضور ایران در بینال هنر ونیز، سازوکار جشنواره هنرهای تجسمی فجر و تعامل با انجمن‌های هنری سخن گفت.

    بخش اول و دوم گفتگو با آیدین مهدی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ را که درباره چالش‌های پیش‌روی مرکز هنرهای تجسمی، نحوه تعامل اداره‌کل با مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، نحوه حضور ایران در شصت و یکمین بینال هنر ونیز، تغییر سیاست نظارت بر گالری‌ها و برخی تغییرات جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود، می‌توانید با عنوان «تغییر فرآیند حضور در ونیز؛ نقش مؤسسات در تصمیم‌گیری‌ها بازنگری می‌شود» و «تغییر سیاست در نظارت بر گالری‌ها؛ تحولات در «تجسمی فجر» در راه است» بخوانید.

    مدیرکل هنرهای تجسمی در بخش‌های قبلی این گفتگو از بازتعریف حضور هنرهای تجسمی ایران در جهان خبر داد و درباره نقش مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در تصمیم‌گیری‌ها گفت. وی همچنین با اشاره به تغییر در جشنواره تجسمی فجر بیان کرد که در ساختار جدید، تمرکز روی اجرا و فرآیند خلق اثر در زمان جشنواره است که این شیوه مخاطب را با جریان زنده خلق هنر مواجه می‌کند.

    در بخش آخر گفتگو با مهدی‌زاده درباره مباحث دیپلماسی هنر، احیای اعتبار جهانی هنر ایران و تعامل یا تغییر تعامل با موزه هنرهای معاصر تهران به گفتگو پرداختیم.

    چگونگی جدی گرفتن دیپلماسی هنری؛ فاصله از موزه هنرهای معاصر فرصت است!

    * آقای مهدی‌زاده همان‌طور که در بخش اول مصاحبه نیز صحبت شد در ابتدای دوره جدید مدیریت، دیپلماسی هنری را یکی از اهداف اصلی اعلام کردید. این سیاست در عمل چه نمودهایی داشته است؟

    در حکم من، آقای وزیر بر دیپلماسی هنر تاکید داشتند. واقعیت این است که هنرهای تجسمی ایران با وجود غنای بی‌نظیرش، در عرصه بین‌المللی آن‌گونه که باید دیده نشده است. برخلاف سینما یا حتی تئاتر، که از مسیرهای خاص خودشان توانسته‌اند در برخی جشنواره‌ها بدرخشند، هنرهای تجسمی نیاز به بسترسازی مداوم دارد. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم دیپلماسی هنری را نه به‌عنوان یک پروژه موقت، بلکه به‌عنوان یک «مأموریت مستمر» تعریف کنیم.

    یکی از اولین اقدامات ما، راه‌اندازی یا احیای بخش بین‌الملل در ساختار اداره‌کل بود. در این مسیر با معاونت محترم و شخص وزیر مشورت شد. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که تمرکز اداره‌کل نباید از این حوزه گرفته شود. چرا که دیپلماسی هنری نیاز به راهبری دارد، نه صرفاً اجرا. در نتیجه، هسته‌ای تخصصی از کارشناسان تشکیل دادیم که مأموریت‌شان توسعه مناسبات بین‌المللی با نهادهای هنری، دوسالانه‌ها، پاویون‌ها و گالری‌های معتبر دنیاست.

    * دیپلماسی هنری دقیقاً چه چیزی را هدف می‌گیرد؟ فقط نمایش آثار است؟

    خیر، نگاه ما به دیپلماسی هنری صرفاً برپایی نمایشگاه در چند کشور نیست. دیپلماسی یعنی «برقراری رابطه». این رابطه ممکن است از طریق اعزام هنرمند، دعوت کیوریتور خارجی، تبادل آثار، چاپ مشترک کتاب، برگزاری کارگاه بین‌المللی یا حتی دعوت از هیئت‌های فرهنگی برای بازدید از ایران شکل بگیرد. ما در حال برنامه‌ریزی برای تمام این موارد هستیم.

    * به اعتقاد شما هنرهای تجسمی ایران در جهان چه جایگاهی دارد؟

    جایگاهی که در حال حاضر داریم با چیزی که باید داشته باشیم، فاصله دارد. هنر معاصر ایران پتانسیل بسیار بالایی دارد. آثار هنرمندان ما در کلکسیون‌های مهم جهان هستند، ولی معرفی سیستماتیک و راهبری‌شده نداشتند. ما در دوره جدید می‌خواهیم این شکاف را پر کنیم. هدف ما این است که هنرمند ایرانی، هم به درستی دیده شود، هم در فضای گفتگوی جهانی نقش داشته باشد و هم از حمایت‌های دیپلماتیک و رسمی کشورش بهره‌مند شود.

    * آیا همکاری‌هایی با دستگاه دیپلماسی و نهادهای خارجی هم در برنامه هست؟

    بله قطعاً. ما نمی‌توانیم از دیپلماسی هنری صحبت کنیم، بدون آنکه با وزارت امور خارجه و رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور هماهنگ باشیم. خوشبختانه در حال ایجاد این هم‌افزایی هستیم. همچنین تعامل با نهادهایی چون اکو، یونسکو، یا مراکز فرهنگی کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، ارمنستان، قطر و امارات نیز در دستور کار قرار گرفته است. ارتباطات منطقه‌ای هم بسیار مهم است.

    * جایگاه انجمن‌های هنری و بخش خصوصی در تحقق این سیاست کجاست؟

    دیپلماسی هنری بدون مشارکت بخش خصوصی، انجمن‌ها و نهادهای مستقل اصلاً ممکن نیست. ما در اداره‌کل، صرفاً نقش تسهیل‌گر و حمایت‌گر داریم. در واقع، ما می‌خواهیم مسیرهای صادرات فرهنگی را برای نهادهای مستقل باز کنیم. اگر قرار است هنرمندی در استانبول یا ونیز نمایشگاه بگذارد، باید بداند که از چه مسیر قانونی، دیپلماتیک یا حمایتی می‌تواند عبور کند. ما این مسیرها را مستندسازی و تسهیل می‌کنیم.

    چگونگی جدی گرفتن دیپلماسی هنری؛ فاصله از موزه هنرهای معاصر فرصت است!

    * در این مسیر چه چالش‌هایی را پیش‌رو خواهید داشت؟

    یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، نبود انسجام بین دستگاه‌های مختلف فرهنگی است. گاهی یک نهاد، نمایشگاهی را در خارج برگزار می‌کند که اصلاً استانداردهای حرفه‌ای ندارد و نام ایران را زیر سوال می‌برد. در مقابل، هنرمندی مستقل کار فوق‌العاده‌ای در پاریس انجام می‌دهد ولی هیچ‌کسی از آن حمایت نمی‌کند. این پراکندگی را باید به یک نقشه منسجم بدل کرد.

    در نهایت، آنچه ما به‌عنوان دیپلماسی هنری دنبال می‌کنیم، یک راهبرد منطقی و ضروری است نه یک رؤیای دوردست. اگر می‌خواهیم هنر معاصر ایران، شأن و جایگاه شایسته‌اش را در جهان بیابد، باید برنامه‌ریزی، انسجام، شبکه‌سازی و مشارکت بین‌المللی را جدی بگیریم. اداره‌کل هنرهای تجسمی با آگاهی از گذشته، در تلاش است آینده‌ای روشن‌تر برای هنر ایران در سطح جهان ترسیم کند.

    اداره‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش دارد دیپلماسی هنری را به‌عنوان یک ابزار راهبردی برای ارتقای جایگاه جهانی هنرمندان ایرانی در عرصه هنرهای تجسمی تعریف کند؛ حضوری که سال‌ها زیر سایه سینما و موسیقی، مغفول مانده و امروز نیازمند بازتعریف ساختار، تقویت تعاملات بین‌المللی و احیای اعتبار فرهنگی است.

    * سوال پایانی را به موزه هنرهای معاصر تهران اختصاص می‌دهیم. به نظر می‌رسد اداره کل تجسمی به سیاق قبل، با موزه هنرهای معاصر تهران تعامل خاصی ندارد در حالی‌که در دوره‌هایی نیز شاهد مدیریت همزمان موزه توسط مدیرکل تجسمی بودیم. در دوره مدیریتی جدید چه رویکردی در قبال موزه هنرهای معاصر تهران دارید؟

    برخی معتقدند که فاصله گرفتن موزه هنرهای معاصر تهران از اداره کل تجسمی، ممکن است نوعی تهدید تلقی شود اما ما آن را یک فرصت می‌دانیم. اینکه موزه بتواند به صورت مستقل جریان‌سازی کند و مثلاً میزبان هنرهای ترکیبی و معاصر باشد، می‌تواند باعث تنوع و پویایی در فضای هنر تجسمی شود. تا امروز هم، ۲ رویداد اخیر در موزه نشان داده که استقلال نسبی، در جذب مخاطب موفق بوده است.

    * یعنی شما با استقلال بیشتر موزه موافق هستید؟

    ما بیشتر به‌دنبال یک مدل میانه هستیم؛ اینکه در بازه‌ای کوتاه‌مدت، فاصله‌گذاری از اداره کل انجام شود، ولی در چارچوب تصمیمات کلان معاونت هنری باشد. هدف اصلی این است که عملکرد موزه ارتقا یابد و بتواند پاسخگوی نیازهای هنر امروز ایران باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *