آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • کتاب«مدرسه‌ای برای زندگی»؛ الگویی تربیتی برای پرورش دختران تراز انقلاب

    به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «مدرسه‌ای برای زندگی» با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت عصر چهارشنبه در اصفهان برگزار شد؛ اثری پژوهشی که با هدف بازتعریف مفهوم مدرسه، آموزش و زیست اسلامی دختران، تألیف و معرفی شده است. تأملی در فاصله آموزش رسمی و زندگی واقعی در […]

    اشتراک گذاری
    01 مرداد 1404
    کد مطلب : 36775

    به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «مدرسه‌ای برای زندگی» با حضور جمعی از صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت عصر چهارشنبه در اصفهان برگزار شد؛ اثری پژوهشی که با هدف بازتعریف مفهوم مدرسه، آموزش و زیست اسلامی دختران، تألیف و معرفی شده است.

    تأملی در فاصله آموزش رسمی و زندگی واقعی

    در این مراسم، سید مهدی نوابی، مدیر طرح «مدرسه‌ای برای زندگی» و معاون پژوهشی مجتمع تربیتی مهرستان اظهار کرد: پروژه تألیف این کتاب پس از پژوهش‌های مقدماتی آغاز شد و از همان ابتدا تلاش شد مبانی نظری گفتمان تربیتی، به‌ویژه در حوزه حضور اجتماعی زنان، مبنای کار قرار گیرد.

    وی گفت: حدود یک سال و نیم تنها درگیر کار نظری بودیم تا مشخص شود زنان فعال و حاضر در جامعه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند و چگونه می‌توان زمینه‌ساز رشد چنین افرادی شد.

    نوابی افزود: مفهوم «مدرسه زندگی» گرچه سابقه‌ای در نظام‌های آموزشی غربی دارد، اما ما در این الگو، با نگاهی بومی و اسلامی، آن را معادل «حیات طیبه» قرار دادیم تا دانش‌آموزان با پیمودن مراحل این حیات، به زیست مؤمنانه و مسئولانه دست یابند.

    ۶ زیرنظام بنیادین در طراحی مدرسه

    مدیر طرح کتاب «مدرسه‌ای برای زندگی» با اشاره به محتوای این اثر گفت: در این مدل، شش زیرنظام تربیت، جذب و گزینش، خانواده، معماری، مالی و پشتیبانی به عنوان ارکان اصلی معرفی شده‌اند که باید برای هر یک الگویی متناسب طراحی شود. به گفته نوابی، مخاطبان اصلی این الگو مؤسسان مدارس، معلمان، مدیران و راهبران تربیتی هستند و هدف آن، پیوند بین آموزش رسمی با زندگی واقعی کودکان و نوجوانان است.

    وی بزرگ‌ترین چالش نظام آموزش و پرورش را گسست بین یادگیری مدرسه‌ای و نیازهای واقعی زندگی دانست و تأکید کرد: فارغ‌التحصیلان مدارس در بسیاری از موارد فاقد مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و اجرایی مورد نیاز جامعه‌اند، از همین رو نام این طرح را «مدرسه‌ای برای زندگی» گذاشتیم.

    الگویی برای تربیت دختر تراز انقلاب

    در ادامه این آئین، رحمت‌الله ممیز، مدیر پژوهشکده انتشارات شهرستان ادب نیز گفت: این کتاب حاصل پژوهش ۵ ساله سید مهدی نوابی است که با نظارت علمی دکتر محمد صالح طیب‌نیا تدوین شده و الگویی است که بر اساس آموزه‌های اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، به تربیت دختر نخبه تراز انقلاب می‌پردازد.

    وی با اشاره به نقش دوگانه دختران در جامعه امروز گفت: در این الگو تلاش شده است تا دختران هم در نقش مدیر خانه و خانواده، و هم در نقش کنشگر اجتماعی و فرهنگی توانمند شوند و مهارت بیاموزند.

    از مدرسه برای زندگی تا زندگی در مدرسه

    لازم به ذکر است که کتاب «مدرسه‌ای برای زندگی» یکی از نمونه‌های اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که می‌تواند گامی مؤثر در احیای مدرسه به عنوان نقطه آغاز زیست مؤمنانه و انقلابی باشد. این الگو، ضمن تأکید بر آموختن برای زندگی و از زندگی، به دنبال ایجاد مدرسه‌ای است که بچه‌ها در آن زندگی را تمرین و تجربه کنند؛ نه فقط از آن بشنوند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *