آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • کرم‌زاده: روایت عشق و هنر، آغاز احیای گردشگری معنوی در اصفهان است

    به گزارش خبرنگار مهر، امیر کرم‌زاده امروز چهارشنبه در نشست خبری «رویداد فرهنگی اصفهان، روایت عشق وهنر با تاکید بر گردشگری معنوی، صنایع دستی، آئین‌ها و سنت‌های محرم» با اشاره به اهمیت مشارکت رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری اصفهان، گفت: اصحاب رسانه، بازوی اصلی توسعه فرهنگی و معرفتی جامعه هستند. هرچه درباره آداب، رسوم، آئین‌ها […]

    اشتراک گذاری
    24 تیر 1404
    کد مطلب : 15135

    به گزارش خبرنگار مهر، امیر کرم‌زاده امروز چهارشنبه در نشست خبری «رویداد فرهنگی اصفهان، روایت عشق وهنر با تاکید بر گردشگری معنوی، صنایع دستی، آئین‌ها و سنت‌های محرم» با اشاره به اهمیت مشارکت رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری اصفهان، گفت: اصحاب رسانه، بازوی اصلی توسعه فرهنگی و معرفتی جامعه هستند. هرچه درباره آداب، رسوم، آئین‌ها و میراث معنوی ما بیشتر گفته و نوشته شود، هم آگاهی مردم بیشتر می‌شود و هم زیرساخت‌های فرهنگی برای گردشگری پایدار تقویت خواهد شد.

    وی با قدردانی از همراهی خبرنگاران در پوشش مسائل گردشگری، افزود: در شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی، حمایت رسانه‌ها از جریان احیای گردشگری معنوی، یک ضرورت است؛ چراکه بازتاب فرهنگ اصیل و زیست آئینی مردم این خطه، راهی برای جلب اعتماد و آرامش اجتماعی است.

    «روایت عشق و هنر» بهانه‌ای برای بازگشت اصفهان به صدر گردشگری کشور

    کرم‌زاده با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه «روایت عشق و هنر» یک اتفاق صرفاً مناسبتی نیست، اظهار کرد: این نمایشگاه یک بهانه است؛ بهانه‌ای برای بازگرداندن اصفهان به جایگاه شایسته‌اش در عرصه گردشگری کشور. در حالی که برخی استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند رویداد فرهنگی مناسبی برگزار کنند، اصفهان پیش‌قدم شده و امنیت، ظرفیت مردمی و آمادگی زیرساختی خود را به نمایش گذاشته است.

    وی افزود: با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از بحران‌های منطقه‌ای، تحریم‌ها، و حتی اثرات مستقیم جنگ‌های تحمیلی اخیر، اصفهان تصمیم گرفته دست از تلاش برندارد و با تعریف بسته‌های حمایتی، احیای فعالیت‌های صنایع‌دستی و تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران، نقش خود را در بازسازی گردشگری ملی ایفا کند.

    حمایت از گردشگری با تخفیف هتل‌ها در ایام محرم

    مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اقدامات اجرایی در راستای حمایت از گردشگری مذهبی، گفت: با همراهی جامعه هتلداران استان، در ایام عاشورا و تاسوعا، توافق‌هایی برای ارائه تخفیف تا ۵۰ درصدی در بسیاری از مراکز اقامتی استان صورت گرفته است. در برخی هتل‌ها نظیر شاه عباسی، کوثر و آسمان، ضریب اشغال اتاق‌ها به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

    وی ادامه داد: این استقبال نشان می‌دهد مردم همچنان به سفر و تجربه زیست آئینی علاقه‌مند هستند، به‌شرط آن‌که فضا و انگیزه لازم فراهم شود.

    احیای صنایع‌دستی با رویکرد عاشورایی؛ راهی برای بازگرداندن گردشگر

    کرم‌زاده تأکید کرد: «گردشگری زمانی معنا دارد که همراه با صنایع‌دستی و هنرهای بومی باشد. غرفه‌هایی که در نمایشگاه روایت عشق و هنر برپا می‌شود، نه‌تنها بازنمایی فرهنگ محرم است، بلکه تلاشی برای حمایت عملی از هنرمندان صنایع‌دستی و تولیدکنندگان محلی است.»

    وی گفت: «ما باید با روایت درست از عاشورا و مضامین آن، صنایع‌دستی و هنر را به رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم معنوی و هویت فرهنگی تبدیل کنیم. این همان چیزی است که گردشگر از اصفهان انتظار دارد: تجربه زیست فرهنگی، نه صرفاً بازدید از ابنیه.»

    توسعه گردشگری نیازمند مشارکت ملی و جسارت استانی است

    کرم‌زاده در ادامه با اشاره به مشکلات ساختاری کشور در حمایت از گردشگری، اظهار کرد: برای توسعه گردشگری، نمی‌توان منتظر عادی شدن شرایط ماند. استان اصفهان باید با ریسک‌پذیری بالا، از ظرفیت‌های قانونی و بین‌نهادی برای حمایت از گردشگری استفاده کند. این سیاست قطعی استان است.

    وی با اشاره به مشکلات حل‌نشده برخی سرمایه‌گذاران گردشگری گفت: «وقتی مسئله یک سرمایه‌گذار حل شود، شاید مشکل ۵۰ خانواده دیگر نیز حل شده باشد. ما با همراهی اداره‌کل، شورای تأمین، نهادهای نظارتی و حتی جلسات متعدد با وزارت تعاون، تلاش کرده‌ایم موانع حقوقی را رفع کنیم.»

    مخاطب اصلی: مردم؛ از فروشنده صنایع‌دستی تا راننده تاکسی

    وی خاطرنشان کرد: «برای بازگشت گردشگری، همه باید مشارکت کنند؛ از راننده تاکسی تا فروشنده صنایع‌دستی، از هنرمند تا مدیر موزه. فرهنگ گردشگرپذیری نیازمند آموزش، فرهنگ‌سازی و مشارکت جمعی است. نباید تنها به نمایشگاه بسنده کرد، بلکه باید زیرساخت ذهنی و اجتماعی مردم را نیز برای پذیرش گردشگر آماده کرد.»

    رسانه‌ها، خط مقدم احیای گردشگری معنوی

    در پایان این نشست، کرم‌زاده نقش رسانه‌ها را در موفقیت این رویداد کلیدی دانست و گفت: رسانه‌ها باید مردم را دعوت به مشارکت کنند؛ به خرید صنایع‌دستی، به سفر دوباره به اصفهان، به حضور در رویدادهایی مانند روایت عشق و هنر. تنها با اتحاد و هم‌دلی می‌توان گردشگری را به مسیر درست بازگرداند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *