آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • ۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی تدوین شد

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، صبری، مشاور معاون آموزشی و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، با اشاره به برگزاری جلسه اخیر این شورا با حضور وزیر بهداشت، از تصویب چندین مصوبه مهم و همچنین تدوین ۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در جلسه قبلی این شورا خبر داد. وی […]

    اشتراک گذاری
    28 مرداد 1404
    کد مطلب : 107053

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، صبری، مشاور معاون آموزشی و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، با اشاره به برگزاری جلسه اخیر این شورا با حضور وزیر بهداشت، از تصویب چندین مصوبه مهم و همچنین تدوین ۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در جلسه قبلی این شورا خبر داد.

    وی گفت: در این نشست، تغییرات در آئین‌نامه شورای معین، شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی، بازنگری آئین‌نامه کمیته تدوین و تفسیر مقررات آموزشی و همچنین بازنگری آئین‌نامه مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) به تصویب رسید.

    صبری با اشاره به اهمیت جذب دانشجویان خارجی افزود: تفویض اختیار به کمیسیون ملی توسعه آموزش بین الملل برای تصویب مقررات و آئین نامه‌ها و نیز جذب دانشجویان و ارزیابی دانشگاه‌ها در این حوزه و رشد تبادلات بین المللی از سوی شورایعای برنامه ریزی داده شد.

    به منظور تسهیل ورود دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، رشته‌های حد واسط تعریف شد تا افرادی که موفق به کسب حد نصاب علمی لازم برای رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نمی‌شوند، در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهند و در صورت موفقیت در آزمون نهایی، امکان ورود به رشته‌های علوم پزشکی برای آنان فراهم شود.

    وی همچنین درباره وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین اظهار داشت: «با توجه به شرایط جنگی این کشور، مقرر شد این دانشجویان بتوانند در آزمون‌های ورودی وبدا (مرداد و آبان) شرکت کنند و بر اساس نتایج آن تعیین تکلیف شوند. طبق آمار مرکز خدمات آموزشی، تعداد این دانشجویان حدود ۵۰ نفر است.»

    دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی ادامه داد: چند برنامه آموزشی نیز در این جلسه مطرح شد که برخی به تصویب رسید و برخی برای اصلاح بازگردانده شد.

    وی افزود: یکی از تصمیمات مهم جلسه این بود که از این پس، مصوبات شورا با تأیید وزیر بهداشت قابلیت ابلاغ خواهد داشت و نیاز به پیگیری‌های طولانی برای اخذ امضا نخواهد بود.

    ۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی

    صبری در ادامه به برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در دولت کنونی اشاره کرد و گفت: «برنامه تحول در علوم پزشکی سابقه‌ای چندین‌ساله دارد؛ این برنامه در دوره دکتر لاریجانی با عنوان "بسته‌های تحول" آغاز شد، در دوره دکتر حق‌دوست با الگوی ۶ وجهی ادامه یافت و در دوره بعد آقای دکتر باقری فرد با عنوان "برنامه‌های عدالت، تعالی و بهره‌وری" پیگیری شد.

    وی افزود: در دولت کنونی، بر اساس نظرسنجی از حدود ۲ هزار نفر از اساتید و مسئولان دانشگاهی، تنها ۳۷ درصد ادامه همان مسیر قبلی را تأیید کردند. بنابراین تصمیم گرفتیم برنامه‌های جدیدی طراحی کنیم که هم قابلیت اجرا داشته باشند، هم شاخص‌محور باشند و هم بتوانند در بازه‌ای کوتاه (حداقل یک سال) به دستاورد مشخص برسند.

    دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی با بیان اینکه در این چارچوب ۱۰ برنامه تحول جدید پیشنهاد و تدوین شده است، گفت: برخی از برنامه‌های قبلی ادغام شده و اکنون در قالب محورهایی چون تحول در آموزش علوم پایه و داروسازی، بازنگری رشته‌ها و تعریف رشته‌های جدید دنبال می‌شوند. همچنین مفاهیم کلیدی مانند پاسخگویی اجتماعی، همگرایی و کارآفرینی به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است.

    وی تأکید کرد: هدف ما این است که این برنامه‌ها علاوه بر داشتن پشتوانه علمی، در عمل نیز به بهبود کیفیت آموزش علوم پزشکی منجر شود و مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص را متناسب با نیازهای جامعه ارتقا دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *