آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • اجرای جاده ماسوله – خلخال منوط به طرح جامع و ارزیابی دقیق است

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مسیر ماسوله به خلخال که از سال‌ها پیش در مطالعات زیرساختی مطرح بوده، در هفته‌های اخیر بار دیگر به صدر اخبار عمرانی شهرستان فومن بازگشته است. در حالی‌که برخی آن را گشایشی مهم برای خروج ماسوله از بن‌بست جغرافیایی و توسعه گردشگری منطقه می‌دانند، شماری از ساکنان محلی و فعالان محیط […]

    اشتراک گذاری
    24 تیر 1404
    کد مطلب : 15597

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مسیر ماسوله به خلخال که از سال‌ها پیش در مطالعات زیرساختی مطرح بوده، در هفته‌های اخیر بار دیگر به صدر اخبار عمرانی شهرستان فومن بازگشته است. در حالی‌که برخی آن را گشایشی مهم برای خروج ماسوله از بن‌بست جغرافیایی و توسعه گردشگری منطقه می‌دانند، شماری از ساکنان محلی و فعالان محیط زیست و اعضای مدیریت شهری نسبت به آسیب‌های احتمالی به بافت تاریخی ماسوله و افزایش بی‌رویه ترافیک هشدار داده‌اند.

    دغدغه مردم: آسفالت ممکن است به ماسوله آسیب بزند

    مردم و معترضان محلی با توجه به پیگیری ثبت جهانی ماسوله از طریق یونسکو، خواستار توقف پروژه تا انجام مطالعات دقیق و طراحی مسیر جایگزین شدند.

    اجرای جاده ماسوله – خلخال منوط به طرح جامع و ارزیابی دقیق است

    به گفته آنان، ورود آسفالت به دل ماسوله بدون مدیریت ترافیک، به بافت تاریخی و میراث فرهنگی این شهر آسیب زده و هویت آن را به خطر می‌اندازد.

    استاندار گیلان: مسیر باید متوقف و مجدداً بررسی شود

    در واکنش به این دغدغه‌ها «هادی حق‌شناس» استاندار گیلان شامگاه سه‌شنبه در نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان فومن که در محل فرمانداری و پس از بازدید از محور ماسوله ماجلان خلخال برگزار شد، گفت: توسعه راه‌های ارتباطی از اولویت‌های اصلی استان است، اما این توسعه باید مبتنی بر طرح جامع، ملاحظات زیست‌محیطی، ترافیکی و اجتماعی باشد.

    وی افزود: ما مخالف توسعه نیستیم، اما عقل و منطق حکم می‌کند که فعلاً اجرای این مسیر از جمله آسفالت‌ریزی متوقف شود تا دستگاه‌های مرتبط، همه جوانب را بررسی و طراحی بهینه را ارائه کنند.

    ظرفیت بی‌نظیر فومن در اتصال سه استان

    حق‌شناس با اشاره به موقعیت ویژه فومن در اتصال سه استان گیلان، اردبیل و زنجان گفت: فومن با در اختیار داشتن جاذبه‌هایی چون شهر تاریخی ماسوله، قلعه رودخان و زادگاه آیت‌الله بهجت (ره)، از ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری و تاریخی برخوردار است که باید در مسیر توسعه حفظ شوند.

    وی افزود: تجربه اتصال راه‌آهن رشت، محور رشت – قزوین و مسیرهای منتهی به آستارا و مازندران نشان داده است که توسعه راه‌ها اگر با برنامه‌ریزی باشد، موجب شکوفایی اقتصادی خواهد شد.

    اجرای جاده ماسوله – خلخال منوط به طرح جامع و ارزیابی دقیق است

    توقف پروژه راه روستایی تا بررسی نهایی

    استاندار گیلان در ادامه از معاون عمرانی استاندار و مدیرکل راهداری خواست تا مکاتبات رسمی با مراجع ملی انجام داده و توقف موقت پروژه را در دستور کار قرار دهند.

    وی تأکید کرد: ما به ضرورت ایجاد این مسیر باور داریم، اما ابتدا باید منابع طبیعی، محیط زیست، حمل‌ونقل و سایر نهادها مسیر را به‌درستی ارزیابی کنند.

    اعتبار برای بازسازی ماسوله و پروژه‌های فومن

    حق‌شناس با اشاره به خسارات سیلاب اخیر در ماسوله از اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای دیوار سازی در بافت تاریخی این شهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی باید پیش از فصل بارندگی آغاز شود.

    وی همچنین از اجرای طرح توسعه پارکینگ ورودی ماسوله در امتداد رودخانه با مشارکت منابع طبیعی و با پنج میلیارد تومان اعتبار خبر داد که بدون معارض میراث فرهنگی، به‌زودی عملیاتی خواهد شد.

    فومن نیازمند تسریع در پروژه‌های نیمه‌تمام

    استاندار گیلان با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی بازسازی محور فومن به ماسوله، خواستار تخصیص پنج میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن شد.

    وی همچنین خواستار تسریع در تکمیل میدان ورودی فومن و پل قلعه رودخان شد که مدت‌ها است؛ معطل مانده‌اند.

    اجرای جاده ماسوله – خلخال منوط به طرح جامع و ارزیابی دقیق است

    قاسمی: این مسیر از شهر ماسوله عبور نمی‌کند

    «اسماعیل قاسمی»، فرماندار فومن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح این مسیر سال‌ها پیش در مسیر روستای اشکلت بررسی شده بود و مسیر جدید بدون آن‌که از دل شهر ماسوله عبور کند، به ماجلان متصل می‌شود.

    وی ادامه داد: این مسیر حدود سه کیلومتر است و ظرفیت بالایی دارد. اگر به درستی اجرا شود، می‌تواند شاه‌راهی برای فومن باشد و این منطقه را از بن‌بست خارج کند، بی‌آنکه آسیبی به بافت ماسوله وارد شود.

    قاسمی تأکید کرد: ما مخالف راه‌سازی نیستیم، اما نفع این طرح باید به شهرستان برسد و نباید اجرای ناهماهنگ آن موجب زیان مردم یا خدشه به بافت تاریخی شود. لذا همان‌طور که استاندار گیلان نیز در این جلسه تأکید کردند، شرط اصلی اجرای پروژه، هماهنگی کامل دستگاه‌های ذی‌ربط است.

    توسعه همراه با تدبیر

    در نهایت آن‌گونه که از جمع‌بندی اظهارات استاندار و مسئولان محلی برمی‌آید، توسعه مسیر ماسوله خلخال در دستور کار استان گیلان قرار دارد، اما شرط اجرای آن، رعایت الزامات فنی، زیست‌محیطی و میراثی و جلب رضایت مردم است. راهی که می‌تواند هم زیرساخت فومن را تقویت کند و هم ماسوله را از تهدید ترافیکی و تخریب مصون بدارد، به شرط آن‌که با عقلانیت و هماهنگی پیش برود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *