آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • اهمیت درگیری ذهن مخاطب در فیلم کوتاه؛ «قفس» بیانگر ناخودآگاه زنانه است

    بهنام شاملو نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «قفس» در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح مضمون و رویکرد اجرایی این اثر، بر اهمیت خلق تجربه‌ای ذهنی و روان‌کاوانه برای مخاطب تأکید کرد و گفت: در این فیلم تلاش کرده‌ایم تا مخاطب را به دل تجربه‌ای درونی و زنانه ببریم؛ تجربه‌ای که در مرز میان فراموشی […]

    اشتراک گذاری
    03 مرداد 1404
    کد مطلب : 40086

    بهنام شاملو نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «قفس» در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح مضمون و رویکرد اجرایی این اثر، بر اهمیت خلق تجربه‌ای ذهنی و روان‌کاوانه برای مخاطب تأکید کرد و گفت: در این فیلم تلاش کرده‌ایم تا مخاطب را به دل تجربه‌ای درونی و زنانه ببریم؛ تجربه‌ای که در مرز میان فراموشی و هذیان شکل می‌گیرد و لایه‌هایی از گذشته‌ سرکوب‌شده‌ یک زن را تدریجا آشکار می‌کند.

    شاملو با اشاره به موضوع و داستان فیلم کوتاه «قفس» عنوان کرد: این فیلم روایت زنی‌ است که در جریان رویدادی ناگهانی با تصویری مدفون از گذشته‌اش روبه‌رو می‌شود؛ تصویری که سال‌ها در ضمیر ناخودآگاه او دفن شده و حالا در بزنگاهی بحرانی، خود را به سطح آگاهی می‌رساند. داستان فیلم بیش از آنکه بیرونی باشد، نگاهی درونی دارد و شخصیت‌محور است؛ روایتی که در دل ذهن شخصیت شکل می‌گیرد و بیشتر به تجربه روانی او تکیه دارد.

    وی افزود: آنچه در «قفس» دنبال کرده‌ایم، ساختار روایتی مبتنی بر تصویر، فضا و نشانه است. به‌جای استفاده از دیالوگ‌های توضیحی یا ساختار خطی مرسوم، تلاش کردیم با بهره‌گیری از زبان سینما، یعنی تصویر، میزانسن، رنگ و نور، حس و حال شخصیت را منتقل کنیم. مخاطب با نشانه‌ها و جزئیات کوچک همراه می‌شود و به‌تدریج قطعات پازل را کنار هم می‌گذارد تا به فهم کلی برسد. به اعتقاد من، یکی از ویژگی‌های مهم سینمای کوتاه، همین ظرفیت برای رمزگشایی تدریجی و مشارکت فعال مخاطب در کشف معناست.

    اهمیت درگیری ذهن مخاطب در فیلم کوتاه؛ «قفس» بیانگر ناخودآگاه زنانه است

    این کارگردان همچنین با تأکید بر اهمیت ایجاد توازن میان ابهام و روایت، گفت: هرچند از ابتدا بنا را بر ذهنی‌بودن فیلم گذاشتیم، اما همواره مراقب بودیم که ابهام بیش از حد باعث قطع ارتباط مخاطب با اثر نشود. به‌نظرم فیلم باید چالش‌برانگیز باشد، اما نه به‌قیمت از دست دادن مخاطب. در «قفس» سعی کردیم میان فرم ذهنی و روایت‌، تعادلی حفظ شود.

    شاملو درباره شیوه کارگردانی این اثر نیز توضیح داد: در طراحی بصری فیلم، تأکید ویژه‌ای بر ساخت فضایی بسته و در عین حال تودرتو داشتیم؛ فضایی که بتواند بازتاب ذهن مشوش و گسسته‌ شخصیت باشد. نورپردازی سایه‌دار، کادربندی‌های بسته، طراحی صحنه محدود و حتی میزان حضور یا غیبت موسیقی، همگی در راستای همین هدف انتخاب شدند. دوربین نیز اغلب در جایگاهی قرار دارد که گویی از درون ذهن کاراکتر به جهان بیرون می‌نگرد. فرم فیلم تا جای ممکن در خدمت محتوای آن قرار گرفته است.

    وی در پایان با اشاره به وضعیت فعلی اثر و برنامه‌ریزی برای نمایش آن، تصریح کرد: مراحل فنی «قفس» به‌تازگی به پایان رسیده و فیلم آماده ارسال به جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی است. رویکرد ما از ابتدا نگاه به فستیوال‌های هنری و تخصصی بود؛ جشنواره‌هایی که از سینمای شخصی، تجربی و روان‌کاوانه حمایت می‌کنند. در عین حال برای حضور در جشنواره‌های معتبر داخلی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. به‌نظرم «قفس» ظرفیت برقراری ارتباط با مخاطب بین‌المللی را دارد به‌ویژه آن‌دسته از مخاطبانی که علاقه‌مند به سینمای هنری و تأمل‌برانگیز هستند.

    اردشیر سلیمانی، المیرا شجاعی، سهیل عطار، فاطمه طهماسبی، بهنام شاملو و گلشید مزینانی (بازیگر کودک) گروه بازیگران فیلم کوتاه «قفس» را تشکیل می‌دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *