آغاز سومین دوره جایزه معلم از امروز
به گزارش خبرنگار مهر، معلمان از بزرگترین و محترم ترین اقشار جامعه در میان مردم هستند؛ با اینکه معلمی شغل پردرآمدی محسوب نمیشود با این حال عموم مردم احترام و جایگاه ویژهای برای معلمان قائل هستند. با این حال طی سالهای اخیر، وضعیت معیشتی برخی از معلمان خصوصاً معلمان حقالتدریسی یا معلمان آموزشگاههای خصوصی چندان […]
به گزارش خبرنگار مهر، معلمان از بزرگترین و محترم ترین اقشار جامعه در میان مردم هستند؛ با اینکه معلمی شغل پردرآمدی محسوب نمیشود با این حال عموم مردم احترام و جایگاه ویژهای برای معلمان قائل هستند.
با این حال طی سالهای اخیر، وضعیت معیشتی برخی از معلمان خصوصاً معلمان حقالتدریسی یا معلمان آموزشگاههای خصوصی چندان متناسب با جایگاه معلمان در جامعه نبود. علاوه بر این، برای برخی از افراد هم پول و موقعیت شغلی بالاتر، نشاندهنده جایگاه اجتماعی بالاتر است. در چنین شرایطی از سه سال قبل، رویدادی با عنوان جایزه معلم طراحی شد تا از معلمان برتر و الگو در زمینههای مختلف شناسایی شوند.
اساس شکل گیری جایزه معلم از ابتدا، پاسخگویی برای حل برخی از چالشهای نظام آموزش و پرورش کشور بود و یکی از این چالشها هم بی توجهی به شأن و مقام معلم است.
جایزه معلم یک جایزه مردمی است که با حمایت خیران شکل گرفته است.
از اهداف جایزه معلم که از طریق شناسایی و انتخاب معلمان الگو صورت میگیرد؛ آن است که مقام معلم را ارتقا دهد برای افرادی که میخواهند شغل معلمی را انتخاب کنند، انگیزهای برای انتخاب مسیر صحیح معلمی باشد.
تلاش جایزه معلم این است که به کمک رسانه، توجه افکار عمومی و جامعه را به مقام معلم و وظایف و اثرش در جامعه جلب کند. برخی امور تربیتی هم در حاشیه جایزه معلم داریم که انتخاب خبر برتر یا فیلم برتر در حوزه تعلیم و تربیت از جمله آنهاست.
محمد رضایی دبیر اجرایی جایزه معلم با حضور در خبرگزاری مهر، در خصوص تفاوتهای سومین دوره جایزه معلم گفت: در دوره اول که شناخت عمومی جامعه و اقشار مختلف فرهنگیان نسبت به جایزه معلم وجود نداشت، به کمک تبلیغات در رسانهها سعی کردیم جامعه را با جایزه معلم آشنا کنیم و رفته رفته جایزه معلم در بین فرهنگیان شناخته شده است.
وی با بیان اینکه مشابه جایزه معلم را تاکنون نداشتیم گفت: به تدریج سازوکارهای ما هم به روزتر و پختهتر شده است. سومین دوره جایزه معلم از امروز آغاز میشود تا ۳۰ مهر ادامه خواهد یافت و معلمان و افراد مختلف میتوانند نام معلمان خوب و نمونه خود را معرفی کنند. از ۳۰ مهر تا ۳۰ آذر بازه داوریست و مراسم اختتامیه هم در ایام مبعث و در ۲۷ دی صورت خواهد گرفت.
وی شرط ورود معلمان به فضای رقابتی جایزه معلم را داشتن حداقل ۵ سال سابقه معلمی ذکر کرد و گفت: همچنین معلم باید قصد داشته باشد تا حداقل سه سال آینده نیز در شغل معلمی خدمت خود را ادامه دهد. البته معلم رسمی بودن شرط نیست؛ ما تنها به دنبال معلمان رسمی آموزش و پرورش نیستیم. هر فردی که نقش تعلیم و تربیت را برای افراد زیر ۱۸ سال ایفا میکند برای ما معلم محسوب میشود. مربی بهزیستی مربی تربیتی مسجد یا معلم زبان در یک آموزشگاه زبان خصوصی همگی از نظر جایزه معلم محسوب میشوند.
دبیر اجرایی جایزه معلم گفت: در سالهای قبل معلمان بینالمللی برای شرکت در جایزه معلم باید حتماً مسلمان بوده یا در کشوری اسلامی معلمی کرده بودند. امسال این شروط برداشته شده و تمام معلمان غیر ایرانی میتوانند در این جایزه شرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه در دوره اول جایزه معلم عمده آگاهی بخشی ما از طریق رسانهها بود گفت: در دوره دوم جایزه معلم و این دوره، از برگزیدگان دوره قبل که به مرحله نیمه نهایی راه یافته بودند به عنوان سفیران جایزه معلم شناخته شدند که برای گسترش جایزه معلم در میان فرهنگیان در سراسر کشور با ما همکاری میکنند.
رضایی در خصوص سفیران جایزه معلم افزود: در حال حاضر ۶۰ معلم راه یافته به مرحله نیمه نهایی دورههای اول و دوم جایزه معلم در کنار ما هستند و به عنوان سفیران جایزه معلم در استانهای خود در ارتقای جایگاه جایزه معلم اثرگذارند.
دبیر اجرایی جایزه معلم خاطرنشان کرد: علاوه بر تبلیغ در فضای رسانهای صدا و سیما و خبرگزاریها، بنا داریم به کمک استفاده از ظرفیت معلمان و فرهنگیان و سفیران جایزه معلم در انتقال مفاهیم بکوشیم و جایزه معلم در جوامع محلی بیشتر شناخته شوند. تاکنون هم به نسبت دورههای پیشین استفاده مطلوبی از جایزه معلم شده است.
دیدگاهتان را بنویسید